Inundatiile nu fac doar victime. Ele sunt un bun prilej pentru diferiti oameni de afaceri de a-si consolida veniturile. Mai ales ca lucrarile se dau direct, ocolindu-se astfel sistemul licitatiilor de oferte. Iar calea ilegalitatilor si ciudateniilor este deschisa

Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor (MMGA) a directionat catre Administratia Nationala "Apele Romane" (ANAR) fonduri uriase care vizeaza 124 de obiective de investitii, insumand mai mult de 1.300 de miliarde de lei vechi. Acestia au fost banii alocati doar pentru refacerea infrastructurii existente inainte ca apa sa faca pagube.

Cum aceste lucrari si-au dovedit o eficienta indoielnica, de asteptat erau poate o reconfigurare a infrastructurii si poate o adaptare a normelor de proiectare si executare la nivelul unor noi realitati climatice, atat de des invocate in strategia nationala. Nimic din toate acestea. Mai grav, Ministerul Mediului nici macar nu a asigurat transparenta cu privire la alocatiile bugetare, si abia dupa insistenta Jurnalului National datele acestea au fost publicate in Monitorul Oficial

NEGOCIERI?

Aceste lucrari au fost atribuite prin negocieri directe. Nu vom insista asupra faptului ca atribuirile s-au facut fix pe sumele acordate de Guvern, desi lucrarile se dau, cica, prin negociere. Vom face totusi observatia ca selectia executantilor ar trebui sa se faca dupa criteriile eligibilitatii, performantei si ofertei favorabile. Adica seful oricarei Directii a Apelor ar fi trebuit sa contacteze cei mai buni executanti, recunoscuti pentru performante, sa atribuie mai multor societati (eligibile) din piata aceste lucrari pentru a nu favoriza pe una sau pe alta dintre ele, dar si pentru a se asigura ca lucrarile vor fi incheiate cat mai repede.

Cu toate aceste lucruri Madalin Mihailovici, directorul "Apelor Romane", este de acord, dar nu a putut totusi sa ne raspunda punctual cu privire la selectia uneia sau alteia dintre societatile care s-au infruptat din "cascavalul" scos la suprafata de inundatii. Daca criteriile de mai sus au fost indeplinite, va lasam pe dumneavoastra sa trageti concluzia finala.

NECERTIFICATE

Desi lista lucrarilor atribuite este una foarte lunga si raspandirea acestora in spatiu la fel de importanta, trebuie spus ca fiecare dintre directiile care au atribuit lucrari s-a limitat la un numar restrans de firme cu care sa colaboreze. Grav este insa ca pe lista acestora se afla cel putin noua so cietati comerciale care nu au primit certificarea necesara pentru executarea de lucrari specifice!!! Conform ordinului 589 din iunie 2005, adica anterior atribuirii acestor lucrari, firmele Aquacons Consult, Aquacon Proiect, Conbac, Dimar, Energoconstructia, Grup Hidrocon, Mitrut Com si Vega ’93 nu au certificat pentru a proiecta si executa lucrari "in domeniul gospodaririi apelor".

Surprinzator, in 2004, doar doua dintre ele, Mitrut Com si Dimar, aveau certificate valabile. Adica, majoritatea dintre acestea nici macar nu se afla intr-o situatie temporara de necertificare. Si totusi, acestea au luat contracte grase.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.