Sistemul de achizitii publice prin organizarea de licitatii electronice a fost intrerupt la 30 iunie 2006 ''datorita inexistentei cadrului legal care sa reglementeze modalitatea concreta de organizare si derulare a acestor proceduri de achizitie publica''. Pana atunci, Guvernul trebuie sa aprobe normele metodologice specifice ale OUG 34/2006. Aceasta Ordonanta, intrata in vigoare la 15 mai a.c., a abrogat OG 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice. La ora actuala, in vederea achizitionarii de consumabile, si nu numai, unitatile spitalicesti organizeaza licitatii cu oferte in plic. Furnizorii de materiale sanitare se indoiesc de corectitudinea acestor licitatii.

La ora actuala, sistemul de achizitii publice prin organizarea de licitatii electronice este ''intrerupt temporar''. Furnizorii de produse medicale sunt nemultumiti, spunand ca ''unii profita de aceasta situatie pentru a da ultimele tunuri in spitale''.
Sistemul de achizitii publice prin organizarea de licitatii electronice a functionat in perioada 4 martie 2002-30 iunie 2006. In urma cu cateva luni, Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei (IGCTI) anunta ca ''initierea si organizarea de noi achizitii publice prin mijloace electronice se intrerupe temporar, incepand cu data de 30 iunie 2006, datorita inexistentei cadrului legal care sa reglementeze modalitatea concreta de organizare si derulare a acestor proceduri de achizitie publica. Achizitiile publice prin mijloace electronice prin intermediul Sistemului Electronic de Achizitii Publice vor fi reluate odata cu aprobarea si implementarea normelor de aplicare a OUG 34/2006 pentru achizitiile prin mijloace electronice, care urmeaza a fi adoptate''.

''Ce se intampla de fapt? La data de 15 mai a.c. a intrat in vigoare OUG 34/2006, care a abrogat OG 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice, precum si toate actele normative date in aplicarea acesteia. OUG 34/2006 prevede, printre altele, ca in termen de 90 de zile Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) trebuie sa elaboreze normele metodologice specifice ale OUG 34/2006, care vor fi aprobate de Guvern.

Deci termenul limita pentru publicarea acestor norme este 15 august a.c.. Totodata, termenul pentru reluarea achizitiilor publice prin organizarea de licitatii electronice este 30 septembrie a.c.'' ne-au declarat surse autorizate din cadrul IGCTI. Aceleasi surse ne-au spus ca ''Legea 419/2006 de aprobare a OUG 34/2006 a iesit de la Senat, in prezent fiind la Camera Deputatilor. Oricum, IGCTI asteapta aparitia tuturor actelor legislative, in principiu fiind pregatit pentru repunerea in functiune a licitatiilor electronice conform noilor reglementari.

Noi avem proiectat un sistem pe care, dupa aparitia normelor, il putem pune in practica in cateva zile''.

Licitatii cu cantec?!

Citeste si:

Furnizorii de produse medicale se tem ca normele metodologice ale OUG 34/2006 ''vor fi gata, probabil, la sfarsitul anului'' si ca ''achizitiile publice prin organizarea de licitatii electronice vor fi reluate nu la 30 septembrie a.c., ci, poate, la sfarsitul anului''. ''In anul 2002, sistemul de licitatii electronice a fost creat cu scopul de a starpi coruptia din domeniul achizitiilor publice. IGCTI a pregatit noul sistem de achizitii publice prin organizarea de licitatii electronice, adaptat la cerintele UE, inca de acum un an si jumatate.

Ceea ce se intampla in prezent ne determina pe noi, furnizorii seriosi, sa credem ca actuala situatie si intreruperea temporara pe o perioada atat de mare a licitatiilor electronice au fost special gandite pentru a permite unor furnizori, care lasa de dorit, sa dea, inainte de integrarea Romaniei in UE, ultimele tunuri in unitatile sanitare'', ne-a declarat Ion Ciceala, directorul executiv al Asociatiei Furnizorilor de Produse Medicale (AFPM).

Potrivit acestuia, la ora actuala, majoritatea spitalelor organizeaza licitatii cu oferte in plic: ''Unitatea sanitara care doreste sa achizitioneze produse medicale, si nu numai, publica anuntul si firmele interesate depun ofertele in plic. Pana acum totul este in regula. Dupa acesti pasi, comisia spitalului analizeaza ofertele si stabileste un castigator.

Intrebarea este daca nu cumva comisia desemneaza un castigator dupa bunul plac sau un castigator agreat de unul sau mai multi membri ai comisiei. Cine ne garanteaza ca se tine cont de pret si calitate? Daca unul sau mai multi participanti la licitatie sunt nemultumiti, pot depune contestatii la comisia spitalului. Daca sunt nemultumiti de decizia comisiei, pot depune contestatii la ANRMAP.

Daca sunt nemultumiti si de decizia ANRMAP, se pot adresa instantei. Toate acestea dureaza cel putin doua luni. In cele doua luni, spitalul semneaza si contractul cu castigatorul desemnat initial de comisie si se consuma si produsele livrate de acesta...''.