Grija pentru cetatean a alesilor locali e la un pas sa omoare bucurestenii cu zile. Mult cintatele autobuze Mercedes, cumparate en-gros la initiativa Primariei, o afacere de o suta de milioane de euro, s-au transformat in veritabile instrumente de tortura, in care oamenii se sufoca din cauza caldurii si a lipsei de aer. Deja, o mare parte dintre bucuresteni au inceput sa abandoneze traseele clasice si sa opteze pentru Metrou. Recent, s-a aflat ca super-autobuzele au in dotare cite in luna si-n stele, dar le lipseste un "mic" amanunt: aerul conditionat. Lucru extrem de ciudat, avind in vedere importanta acestei dotari. Numai ca, din cite se pare, afacerea e una cu cintec si din alte puncte de vedere.

Scump si prost

De la inceputul verii, in Bucuresti circula autobuze Mercedes, lansate cu mare pompa de primarul general Adriean Videanu, drept o solutie a civilizatiei si confortului pentru bucuresteni. Din exterior, masinile arata bine. Cosmarul a explodat, insa, odata cu venirea caldurii. Atunci, orasenii au descoperit pe pielea lor ca le era mai bine cu vechile masini. Explicatia e simpla: noile autobuze nu au elementarul aer conditionat in dotare, dar, pe de alta parte, nici nu au geamuri si trape care sa poata fi deschise ca la cele clasice, fapt care le transforma in veritabile "autobuze ale torturii".

Cu totul, mega-afacerea innoirii parcului de transport cuprinde 500 de autobuze, pe linga cele deja luate, 100 de troleibuze si 50 de tramvaie. Numai pentru autobuzele Mercedes costurile se urca la 100 de milioane de euro. De ce, insa, drumul cu aceste masini nu e o binecuvintare, ci o tortura? Pentru ca ele nu sint dotate cu aer conditionat. De ce nu sint? Raspunsul ar trebui sa il poata furniza viceprimarul Capitalei, Ludovic Orban, cel care raspunde de sectorul transporturi.

Citeste si:

Numai ca, ieri, la BBC, acesta a facut unele dezvaluiri incitante despre afacerea Mercedes pastorita de Videanu. Mai exact, desi afirma raspicat ca respectivul contract trebuia sa poarte si semnatura sa, Orban spune ca nici macar nu i s-a aratat caietul de sarcini, darmite sa i se mai ceara si acordul. "in mod normal asa ar fi fost firesc, avind in vedere dispozitia de delegare a competentelor, dar se ignora" a spus Orban. "S-a refuzat sa-mi fie dat spre avizare caietul de sarcini, iar licitatia nu s-a facut de RATB, ci s-a facut de Primarie" a mai precizat el.

Mai-marii RATB o scalda penibil

Orban mai spune ca, in mod firesc, dotarea cu aer conditionat ar fi trebuit sa figureze in caietul de sarcini si este o enigma motivul pentru care acest lucru nu s-a intimplat. "il astept pe domnul primar general sa se intoarca si o sa gasim o solutie, sa le impunem printr-un act aditional, eventual, firmei cistigatoare sa echipeze autobuzele si cu aer conditionat. Va dati seama ca in conditiile in care ele nu sint echipate, normal ca nu este vorba de confort. Voi interveni si vom gasi solutia legala de a echipa autobuzele cu aer conditionat".

Viceprimarul mai spune ca, in mod normal, acest lucru nu ar trebui sa presupuna costuri suplimentare. insa, se pune problema: oare realmente s-a uitat de dotarea cu climatizare, sau aceasta nu a fost pusa nicio clipa in discutie? Pentru ca in al doilea caz, e clar ca se vor impune noi costuri. Iar daca s-a uitat, cine e responsabil? Cit despre mai-marii RATB, nicio nadejde: directorul general, Gheorghe Aron, declara cu seninatate, zilele trecute, ca de vina sint cetatenii care au asteptari prea mari de la autobuze, pentru ca nu poate fi racoare in niste masini la care usile se deschid des. Strins cu usa, insa, el admitea ca, in loc de aer conditionat, autobuzele au doar turboventilatie, adica o frectie la un picior de lemn.