Consiliul Superior al Magistraturii a avizat ieri, cu unele amendamente, propunerea de modificare a legilor privind raspunderea disciplinara a judecatorilor si procurorilor, ne-a informat judecatorul Cecilia Morariu, purtatorul de cuvant al institutiei. Potrivit acesteia, propunerile au fost formulate in urma seminarului organizat in zilele de 8-9 iunie 2006, la care au participat experti ai Uniunii Europene in materie, printre care Christiane Berkany, membru al CSM din Franta, Marco Piveti, fost membru al CSM din Italia, si Christian Schmitz Justen, judecator la instanta disciplinara din Germania.

Concluziile, formulate in baza discutiilor si a recomandarilor expertilor Uniunii Europene care au participat la seminar, privesc suspendarea temporara din functie a judecatorului sau procurorului cercetat disciplinar, suspendarea procedurii disciplinare pana la finalizarea procesului penal si termenul de exercitare a actiunii disciplinare.

Astfel, avand in vedere ca reglementarile legii actuale nu prevad decat suspendarea din functie a judecatorului sau procurorului in conditiile in care s-a pus in miscare actiunea penala impotriva sa prin ordonanta sau rechizitoriu, or acesta sufera de o boala psihica care il impiedica sa-si exercite functia in mod corespunzator, Inspectia judiciara propune sa se reglementeze, printr-o lege organica (in conformitate cu art. 73 alin. 3 din Constitutia Romaniei), suspendarea provizorie din functie a magistratului in anumite conditii.

Invocand faptul ca asemenea reglementari se regasesc si in legislatia altor state membre ale Uniunii Europene (Franta, Germania, Italia si Spania), Inspectia judiciara propune ca suspendarea provizorie din functie a magistratului sa fie dispusa, la inceputul sau in cursul procedurii, de sectiile Consiliului (care au rol de instante de judecata in materie disciplinara) si numai dupa ascultarea judecatorului sau procurorului cercetat disciplinar.

De asemenea, Inspectia cere ca impotriva acestei masuri sa se poata uza de calea de atac prevazuta de lege impotriva hotararii de sanctionare, magistratului cercetat disciplinar nemaiplatindu-i-se drepturile salariale, ci o suma de intretinere, stabilita intr-un anumit cuantum (potrivit legislatiei italiene aceasta suma este de doua treimi din salariu).

Propuneri privind motivele suspendarii procedurii disciplinare

In ceea ce priveste suspendarea procedurii disciplinare pana la finalizarea procesului penal, Inspectia judiciara face trimitere la reglementarile din sistemul german si la Legea spaniola a magistraturii care, potrivit art. 415, prevede urmatoarele: "Inceperea procedurilor de urmarire penala nu va impiedica initierea procedurilor disciplinare pe baza acelorasi fapte, dar nu se va lua nici o decizie in aceasta privinta pana nu se obtine o sentinta scrisa sau o decizie scrisa privind respingerea plangerii in cursul procedurii initiate. Faptele stabilite prin hotararea penala sunt valabile pentru decizia ce se ia in procedura disciplinara". Cu alte cuvinte, hotararea penala cu privire la faptele stabilite are autoritate de lucru judecat.

De asemenea, Inspectia considera ca "este important ca suspendarea procedurii disciplinare pana la solutionarea procedurii penale sa se faca doar pentru situatiile in care cercetarea disciplinara se efectueaza pentru aceeasi fapta".

"Consider ca nu poate opera suspendarea procedurii disciplinare in cazul in care abaterea disciplinara este aceea de efectuare cu intarziere a lucrarilor, iar judecatorul sau procurorul este cercetat penal pentru infractiunea de fals (ex. a falsificat minuta)", mai sustine Inspectia judiciara.

Termenul de exercitare a actiunii disciplinare

Citeste si:

Referitor la termenul de exercitare a actiunii disciplinare, Inspectia judiciara arata ca art. 46 alin. 8 din Legea nr. 317/2004 privind CSM, republicata, prevede ca acesta poate fi de cel mult un an de la data savarsirii faptei.

Or, potrivit aprecierilor expertilor Uniunii Europene, legea ar trebui sa prevada un termen intre data savarsirii abaterii si data promovarii actiunii disciplinare, precum si un termen intre momentul promovarii si cel al finalizarii actiunii disciplinare.

Exemplificand legislatia franceza, potrivit careia actiunea disciplinara poate fi exercitata oricand, indiferent de timpul scurs de la savarsirea abaterii disciplinare, precum si legislatia germana, potrivit careia actiunea disciplinara se exercita la date diferite in raport de gravitatea abaterii disciplinare savarsite, Inspectia apreciaza ca ar fi extrem de utila modificarea legii sub acest aspect macar cu privire la data de la care incepe sa curga termenul de exercitare a actiunii disciplinare.

Astfel, durata termenului in care poate fi promovata actiunea disciplinara ar putea fi stabilita proportional cu gravitatea sanctiunii disciplinare aplicabile, cea privind termenul pentru finalizarea actiunii disciplinare putand fi legata de momentul in care fapta savarsita a fost cunoscuta sau adusa la cunostinta institutiei competente sa exercite actiunea disciplinara.

Din aceste motive, Inspectia propune ca "termenul de exercitare a actiunii disciplinare sa fie de 3 ani de la data nasterii dreptului de exercitare", adica de la data prezentarii raportului comisiei de disciplina in vederea dispunerii cercetarii prealabile.

In urma dezbaterii acestor propuneri, plenul Consiliului Superior al Magistraturii a concluzionat ca "normele procedurale prevazute in Legea nr. 317/2004, republicata, pentru desfasurarea cercetarii preliminare, cercetarii prealabile si disciplinare in fata sectiilor trebuie revizuita pentru completare, coerenta si fezabilitate", avizand favorabil, cu unele amendamente, Nota Inspectiei judiciare.

Exclusa la o luna de la inceperea actiunii disciplinare

La inceputul acestui an, la aproape o luna de la data inceperii actiunii disciplinare fata de judecatorul Ana Maria Popa (fosta Moroca), de la Judecatoria Buftea, CSM a decis excluderea acestuia din magistratura, pentru savarsirea abaterilor disciplinare prevazute de art. 99 lit. a) si j) din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, republicata. In fapt, Comisia de disciplina pentru judecatori constatase ca, timp de un an, Ana Maria Popa a absentat nemotivat de la serviciu, neformuland nici o cerere de intrerupere, demisie sau concediu, care sa-i poata justifica absenta.

"Fapta doamnei judecator de a nu se prezenta la Judecatoria Buftea de la data numirii ca judecator stagiar si pana in prezent, fara ca pentru aceste absente sa existe motive legale - concedii medicale, concedii de studii, concedii pentru ingrijirea copilului - intruneste elementele constitutive ale abaterii disciplinare prevazute de prevederile art. 99 lit. j) din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, republicata", se arata in Hotararea CSM.