In citeva luni, pentru fiecare hectar de teren agricol UE va plati proprietarului 50 de euro pe an. Pare o suma mica, dar pentru cei care au deja latifundii de peste 20.000 de hectare beneficiile aderarii se masoara in milioane de euro. Iar investitia initiala este foarte mica, pentru ca pretul pamintului in Romania este, in multe cazuri, la niveluri derizorii. In presa lucrurile stau un pic altfel. Concentrarea in mari grupuri de presa prefigureaza miscari de trupe si bani frumosi dupa 1 ianuarie 2007: bugete de publicitate din ce in ce mai mari si posibile incercari de preluare din partea unor mari grupuri occidentale pe sume considerabile.

Mass-media vineaza bani europeni

Primul contact al pietei media romanesti cu UE va insemna cresterea tarifelor publicitare si cresterea interesului investitorilor straini.

Dupa zece ani fara concurenta, imperiului media construit de Adrian Sirbu i s-au adaugat, in mai putin de un an, cel al familiei Voiculescu si cel al lui Sorin Ovidiu Vintu. Proaspetele concurente in "lumea celor mari" sint, la aceasta ora, singurele entitati complexe de pe piata media care au proprietar autohton, dar si un mare potential de vinzare.

Business urias

Viteza cu care au pornit Intact si Realitatea Media in recuperarea distantei fata de MediaPRO a ridicat problema intentiilor celor doi patroni. Pe linga influenta crescuta in plan public si crearea motorului de "spalare a imginii", boomul trusturilor are un enorm potential financiar.

"Vorbim despre un business urias, iar liberalizarea pietei o data cu aderarea la UE deschide usa unor posibili mari investitori pregatiti sa aduca in Romania retete de succes", este de parere Stefan Popescu, specialist in consultanta media si realizator al emisiunii "People Meter" la The Money Channel. El considera ca achizitiile si investitiile realizate de cei doi patroni pot avea ca si motivatie si intentia de a vinde, foarte profitabil, unui investitor strain.

Citeste si:

Aceeasi intentie, dar venita din partea micilor jucatori de pe piata, nu va avea acelasi succes, in viziunea specialistului. "O vinzare spectaculoasa nu poate face decit o institutie care performeaza financiar, astfel ca cei mici nu vor avea mare succes", a declarat Stefan Popescu pentru "Cotidianul".

Cresc tarifele

Singura noutate adusa cu siguranta de aderarea la piata europeana va fi o crestere semnificativa a tarifelor practicate de presa, mai ales de cea audiovizuala. "Asta va duce la o civilizare a pietei, pentru ca nu-si va mai permite oricine sa cumpere spatiu publicitar, iar cei care o vor face nu-si vor mai permite cantitatile de acum", a afirmat Popescu. El a adaugat ca efectul imediat, in cazul televiziunilor, va fi scaderea duratei calupurilor publicitare, ceea ce va duce la cresterea calitatii programului, iar asta se va reflecta in cresterea ratingului. "Postul nu va fi afectat negativ financiar, pentru ca va incasa cel putin la fel de mult cit ia acum pentru un calup de 20 de spoturi", a mai declarat Popescu.

El spune ca nu poate fi realizata o estimare a pietei de publicitate pentru anul viitor, deoarece aceasta depinde de felul in care institutiile de presa vor intelege sa se adapteze noilor conditii de pe piata: "In peisaj vor rezista doar trusturile puternice, dar si pentru acestea investitia in marketing va fi cea care va face diferenta. In plus, aderarea va aduce o modificare a comportamentului de consum, iar media care va reusi sa se muleze cel mai bine pe noile obiceiuri va avea cel mai mult de cistigat". (Bety Blagu)

Serviciile pentru straini isi maresc atractivitatea

Un segment de piata putin atacat pina acum l-ar reprezenta serviciile pentru straini. Anul trecut, un mare investitor german a venit sa investeasca intr-o fabrica in zona de vest a tarii, dar a renuntat pentru ca viitorii angajati expati ai companiei nu aveau unde sa-si trimita copiii la scoala, iar sotiile lor nu aveau unde sa mearga la shopping. Cu siguranta, numarul de expati va creste dupa aderare, fiind asteptat un flux mai mare al investitiilor straine directe. In plus, e de asteptat sa aiba loc tranzactii de preluare a unor companii romanesti de catre grupuri occidentale. Asta inseamna mai multi straini cu bani in Romania, iar acesti oameni au nevoie de locuri unde sa-si cheltuiasca banii. Asadar, o investit ie pe segmentul serviciilor pentru acestia s-ar putea dovedi o mina de aur in viitor. Paleta este foarte larga: de la companii de inchiriat masini (conceptul rent-a-car e dezvoltat in Romania la scara mica, si doar in orasele mari) sau gradinite si scoli unde sa se foloseasca limbile straine pina la centre comerciale exclusiviste sau locuri de loisir cu pretentii (terenuri de golf sau cluburi de iahting). Totul tine de flerul investitorului, care trebuie sa miroasa in ce zona geografica se vor dinamiza investitiile straine, si ce-i mai trebuie acestei zone pentru a satisface nevoile expatilor.