In cadrul unei intalniri cu oamenii de afaceri locali care a avut loc sambata la Galati, Bogdan Olteanu a subliniat ca are in vedere o serie de modificari ale Legii achizitiilor publice care sa permita o participare mai numeroasa a firmelor romanesti la marile licitatii organizate de stat. Acestea vizeaza in principal o relaxare a obligatiilor legate de cifra de afaceri sau de realizarea unor lucrari similare.

Criteriile actuale de eligibilitate pentru participarea la o licitatie publica sunt foarte restrictive pentru firmele romanesti mici si mijlocii. In afara de obligatiile de a face dovada capacitatii economico-financiare si tehnice de a indeplini lucrarile pentru care depun oferte, firmele care participa la o licitatie publica trebuie, conform Legii achizitiilor publice, sa dovedeasca la capitolul experienta ca au realizat in ultimii trei ani de activitate lucrari de dimensiuni similare celei pentru care liciteaza. Aceste criterii avantajeaza firmele mari si blocheaza accesul firmelor mici si mijlocii la contractele publice.

"In acest moment - declara Bogdan Olteanu - pentru a putea participa la licitatia pentru o lucrare, trebuie sa ai realizata o lucrare similara. Aceasta inseamna ca nici o firma nu va reusi sa faca o lucrare mai mare decat cele facute pana atunci". Solutiile pentru cresterea accesului firmelor mici si mijlocii la licitatiile organizate de stat pe care presedintele Camerei le-a discutat cu oamenii de afaceri din Galati constau in reducerea pragului cifrei de afaceri si deschiderea licitatiilor publice la firmele care nu au realizat anterior lucrari de o anvergura similara, dar care pot dovedi suficienta experienta in domeniu.

Citeste si:

"Sunt multe firme care au lucrat pe bucatele mici, de cate doi kilometri aici, doi kilometri dincolo, totalizand de exemplu 200 de kilometri de drumuri, dar care nu pot sa liciteze 20 de kilometri", declara Bogdan Olteanu.

Prin reducerea pragului cifrei de afaceri si deschiderea licitatiilor pentru firmele care nu au realizat anterior lucrari de anvergura celei pentru care participa la licitatie, micile firme vor avea astfel posibilitatea sa se dezvolte si sa liciteze pentru lucrari din ce in ce mai mari.

O mai mare flexibilitate a conditiilor de acces la licitatiile publice nu este numai in avantajul firmelor mici care au astfel noi oportunitati de crestere. Ea conduce si la cresterea competitiei pentru contractele publice, iar competitia e benefica pentru toate partile. In conditiile in care contractele publice ar fi atribuite strict conform criteriilor economice, statul, ca urmare a cresterii cererii pentru lucrari publice, ar fi in situatia de a cumpara servicii mai ieftine si de o calitate mai buna. In plus, unii subcontractanti ai marilor firme care nu pot acoperi volumul de munca cerut ar deveni ei insisi contractanti si astfel s-ar elimina alte costuri suplimentare pe care statul trebuie sa le acopere. In sfarsit, cresterea numarului de participanti la licitatie reduce riscul "cartelarii" participantilor, a intelegerilor pe sub masa, si deci se reduce riscul ca licitatia sa fie "trucata".