Viitoarea frontiera externa a UE, aflata in responsabilitatea Romaniei, acoperita integral cu personal • In cadrul Politiei de Frontiera au fost angajati 6.560 de agenti si ofiteri si s-a finalizat procedurile de recrutare si selectie pentru ultimele 509 posturi vacante necesare • Management al frontierei Romaniei, a carui valoare va fi de peste 1,1 miliarde de euro, va fi cel mai modern sistem european si unul dintre primele sisteme integrate din lume • 46 persoane cercetate pentru fraude care aduc atingere intereselor financiare ale UE

Programul de angajari de personal in Politia de Frontiera a fost incheiat cu sapte luni inainte de termenul stabilit prin angajamentul asumat fata de Comisia Europeana, a anuntat miercuri ministrul Vasile Blaga, potrivit unui comunicat al Ministerul Administratiei si Internelor. Potrivit ministrului Administratiei si Internelor, acoperirea posturilor pe viitoarea frontiera externa a Uniunii Europene, aflata in responsabilitatea Romaniei, este in prezent asigurata integral, dupa ce Politia de Frontiera a finalizat procedurile de recrutare si selectie pentru ultimele 509 posturi vacante necesare. In total, in cursul ultimelor 18 luni, in cadrul Politiei de Frontiera au fost angajati 6.560 de agenti si ofiteri, afirma Vasile Blaga.

In prezent, Ministerul Administratiei si Internelor deruleaza programe de instruire a noilor angajati, in vederea asigurarii unei pregatiri corespunzatoare a acestora pentru utilizarea procedurilor de lucru si a tehnologiilor moderne folosite. De asemenea, in aceeasi perioada au fost angajati 105 specialisti in domeniul IT. Ministrul Administratiei si Internelor a dat asigurari ca, tot inainte de termenul stabilit, va fi realizat si obiectivul de a asigura un nivel ridicat de control in punctele de frontiera si de supraveghere pe frontiera verde si albastra.

Aceasta masura, afirma Vasile Blaga, va fi indeplinita pana cel tarziu la inceputul lunii noiembrie, in cadrul contractului cu EADS. Sistemul de management al frontierei Romaniei, a carui valoare va fi de peste 1,1 miliarde de euro, va fi cel mai modern sistem european si unul dintre primele sisteme integrate din lume, a declarat Vasile Blaga. Ministrul Administratiei si Internelor a afirmat de asemenea ca mai mult de jumatate din aceasta investitie va fi acoperita din fonduri europene - programe PHARE derulate, in curs de derulare sau in curs de contractare, precum si asa-numita "facilitate Schengen", finantare nerambursabila acordata dupa intrarea in Uniunea Europeana.

"Din 1 ianuarie 2007 vom gestiona 2.070 de kilometri din viitoarea frontiera externa, practic a doua frontiera externa terestra ca lungime dintre toate statele Uniunii, frontiera care este in acelasi timp si deosebit de dificila, datorita caracterului regiunii, statutului de apa internationala al Dunarii si nu in ultimul rand, datorita recentelor mutatii in ceea ce priveste rutele criminalitatii organizate", a afirmat ministrul Vasile Blaga. De mentionat ca nerealizarea programului de angajari de personal, potrivit ministrului Administratiei si Internelor, ar fi putut determina activarea clauzei de salvgardare, ce ar fi dus la amanarea cu un an a integrarii Romaniei in Uniunea Europeana.

Atac la interesele financiare ale UE

Politistii structurilor de investigare a fraudelor au instrumentat, in primele patru luni ale acestui an, 22 de dosare penale pentru fapte care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania. In aceste dosare au fost cercetate 46 de persoane, pentru savarsirea a 87 de infractiuni. In 14 dintre cele 22 dosare s-a propus declinarea competentei de solutionare in favoarea Directiei Nationale Anticoruptie, iar in doua s-a dispus inceperea urmaririi penale. In urma analizei acestei situatii a rezultat ca, in Romania, nivelul infractionalitatii din domeniul protectiei intereselor financiare ale UE inregistreaza un usor trend ascendent, odata cu intensificarea activitatii institutiilor care gestioneaza si acorda fonduri nerambursabile de la UE, numarul acestor finantari fiind in crestere, a informat ieri Inspectoratul General al Politiei Romane.

Politia Romana, prin intermediul Politiei de Investigare a Fraudelor, structurata pe servicii de profil la fiecare judet, actioneaza in vederea realizarii unei protectii efective a acestor fonduri. La nivel national, au fost desemnati ofiteri de politie (cate unul pentru fiecare judet), ce actioneaza pentru depistarea persoanelor care fraudeaza fondurile nerambursabile si pentru verificarea
sesizarilor referitoare la acest gen de infractiuni.

Pentru pregatirea acestor politisti, Departamentul pentru Lupta Antifrauda, in baza Multi-Country PHARE Networking Programme, organizeaza sesiuni de training, prin care se asigura ofiterilor de politie un pachet suplimentar de informatii ce completeaza cunostintele profesionale ale acestora. Programele de pregatire au ca obiect atat metode noi de fraudare, cat si tehnici de investigare a fraudelor care aduc atingere intereselor UE.

Citeste si:

Principalele modalitati de comitere a infractiunilor din sfera programelor de finantare acordate Romaniei de Comunitatile Europene sunt: folosirea sau prezentarea, de catre administratorii societatilor comerciale beneficiare, de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete, pentru obtinerea de fonduri nerambursabile de la Agentiile de Dezvoltare Regionale; omisiunea reprezentantilor societatilor comerciale de a furniza datele si informatiile cerute pentru obtinerea de fonduri de la Agentiile de Dezvoltare Regionale; schimbarea destinatiei fondurilor nerambursabile obtinute; acordarea ilegala de astfel de finantari de catre unii functionari publici, unor persoane si societati private in care sunt direct interesati; obtinerea de finantari nerambursabile prin organizarea de licitatii fictive.

Potrivit IGPR, principalii factori criminogeni din acest domeniu sunt: sistemul economic care creeaza posibilitati de redirectionare a fondurilor atrase catre zona criminalitatii financiare; mediul economic al afacerilor, bazat pe obtinerea profitului personal sau de grup, in detrimentul unor categorii defavorizate; cadrul legislativ - legile imperfecte si procedurile complicate care favorizeaza criminalitatea din acest domeniu; coruptia, care face posibila obtinerea si utilizarea frauduloasa a fondurilor nerambursabile de la UE, transferurile ilegale de capital si savarsirea de fraude cu prejudicii deosebit de grave.

In baza Legii nr. 78/2000 pentru combaterea coruptiei, modificata si completata de Legea nr. 161/2003 si a Strategiei Nationale de Lupta Antifrauda aprobate prin HG nr.793/2005, Politia de Investigare a Fraudelor, in colaborare cu Departamentul pentru Lupta Antifrauda, Directia Nationala Anticoruptie si alte organisme abilitate, exercita atributiile conferite de lege pentru prevenirea si combaterea fraudelor savarsite cu ocazia obtinerii, acordarii si utilizarii fondurilor nerambursabile primite de la UE.

MAE apreciaza "verdictul " SUA referitor la prevenirea traficului de persoane

Ministerul Afacerilor Externe apreciaza asistenta acordata de administratia de la Washington si cooperarea constructiva a oficialilor Ambasadei SUA la Bucuresti cu autoritatile romane in domeniu, in contextul eforturilor tarii noastre de a atinge standardele internationale pentru prevenirea si combaterea traficului de persoane, informeaza un comunicat difuzat miercuri.

Luand nota de capitolul referitor la Romania al Raportului anual prezentat de Departamentul de Stat al SUA privind traficul de persoane, dat publicitatii la 5 iunie a.c., MAE mentioneaza ca documentul evidentiaza o serie de progrese inregistrate in cursul anului 2005, intre acestea fiind mentionate: infiintarea Agentiei Nationale de prevenire a Traficului de Persoane si Monitorizare a Asistentei Acordate Victimelor Traficului de Persoane, cresterea numarului de condamnari, eficienta luptei impotriva coruptiei in cadrul Politiei, imbunatatirea activitatilor preventive, deschiderea unor noi centre de asistenta pentru victime.

Raportul se afla la a sasea sa editie si analizeaza, de o maniera cuprinzatoare, demersurile promovate la nivel mondial, in cursul anului 2005, in vederea prevenirii si combaterii traficului de persoane. Romania este clasata in grupul al doilea de state (Tier II) care au facut eforturi semnificative in materia prevenirii si combaterii traficului de persoane si trebuie sa ramana angajate activ in indeplinirea standardelor minime de eliminare a traficului de persoane.

Raportul semnaleaza necesitatea continuarii eforturilor pentru prevenirea traficului si asigurarea unui sistem eficient de protectie a victimelor traficului. Potrivit MAE, aspectele deficitare semnalate in raport constituie capitole prioritare ale guvernului, in domeniul prevenirii si combaterii traficului de persoane.