Un bilant ce s-ar putea dovedi relevant pentru intreaga piata, cum arata chiar C.T. Popescu.
Zilele trecute, in lumea ziaristilor a circulat informatia ca ziarul "Gandul", intemeiat cu doar un an in urma de seful Clubului Roman de Presa si de echipa sa de la "Adevarul", este pe punctul sa finalizeze negocierile cu o firma din grupul Pro pentru externalizarea managementului la ceea ce Cristian Tudor Popescu numeste "ultimul ziar de calitate" din Romania.

Informatia nu a fost nici confirmata, nici infirmata de C.T. Popescu. Contactat de "Saptamana Financiara", acesta a tinut doar sa sublinieze ca "s-au purtat negocieri multe, cu destule firme, de-a lungul ultimelor luni" si ca ele continua.

Ca un facut, vestea acestor discutii, despre care s-a mai speculat in presa centrala pe parcursul ultimelor luni, vine intr-o perioada critica atat pentru "Gandul", cat si pentru "Adevarul", principalii actori in epopeea media declansata anul trecut.

Zile de aniversare

Saptamana trecuta s-a facut anul de cand, alaturi de oamenii sai de incredere si de poetul Mircea Dinescu, Cristian Tudor Popescu infiinta Crucisatorul SRL, aluzie la "crucisatorul presei romanesti" - cum ii placea sa-si numeasca ziarul. Iar peste cateva saptamani se implineste un an de la aparitia ziarului "Gandul", rezultatul direct pe care l-a avut ruperea fostei echipe editoriale de la "Adevarul" de institutia pe care aceasta il transformase din colosul mediatic comunist "Scanteia" intr-un lider pe piata presei scrise romanesti a ultimului deceniu.

Unde se afla acum cei doi "divortati" ne spun cifrele facute publice pana azi de cele doua parti si schimbarea de orientare ca afacere media, asa cum este ea prezentata de conducerile actuale ale ambelor publicatii.

"Noi nu suntem manageri"

In lipsa unui bilant financiar pe 2005, la care ziarul "Gandul" lucra inca saptamana trecuta, Cristian Tudor Popescu spune ca transferul managementului catre o firma specializata este considerat necesar deoarece "externalizarea managementului este un avantaj pentru ca noi nu suntem manageri care sa se ocupe de marketing, promotion...".

Acest avantaj este mentionat de un lider al presei romanesti care a plecat de la "Adevarul" in urma cu un an, denuntand amestecul politic in treburile ziarului, dar despre care intreaga presa a scris atunci ca a intrat in conflict pe probleme de management cu actionarul majoritar al companiei, Ana-Maria Tinu.

Acum, C.T. Popescu pare sa incerce sa-si scoata definitiv din atributii partea economica a organizatiei media pe care o conduce. "Pe mine 'Gandul>> nu m-a interesat ca afacere, ci m-a interesat sa fie un ziar bun. Interesul nu este maximizarea profitului", spune el, precizand ca in realizarea ziarului nu a facut si nici nu va face rabat de la calitate si ca va continua sa insiste pe actualul profil de ziar serios, "care are o fotografie a lui pe piata".

"Adevarul" promite ca-si revine

In cazul cotidianului "Adevarul", a preferat sa iasa in fata, printr-un comunicat transmis zilele trecute presei, directorul general Aurelian Amuraritei. Acesta a marsat pe latura economica a evolutiei ziarului, anuntand ca primele noua luni fara C.T. Popescu si echipa sa au insemnat pierderi de un milion de euro pentru Adevarul SA, compania care produce ziarul. Ceea ce nu inseamna ca ziarul ar acuza vreun "motiv financiar sau de alta natura care sa aiba consecinte in derularea activitatii".

Dupa scaderile drastice de profit si de venituri din publicitate, precum si dupa relansarea de anul trecut, conducerea ziarului promite sa termine anul in curs pe profit, lucru pentru care este dispusa sa apeleze si la metode de neconceput pana recent, inclusiv cea a disponibilizarilor.

Pierderile de anul trecut vin dupa o perioada de profituri substantiale, potrivit datelor raportate la Ministerul Finantelor. Acestea arata ca in anul electoral 2004 profitul net al ziarului se ridica la 22 miliarde lei vechi - de cinci ori mai mult decat in 2002, aproape de trei ori mai mult decat in 2003 si peste profitul de 20,8 miliarde ROL raportat pentru 2001. Ani in care ziarul s-a aflat sub bagheta lui Cristian Tudor Popescu.

Tiraje in cadere libera

Potrivit Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT), ruperea echipei lui C.T. Popescu de "Adevarul" a dus la divizarea tirajului acestui ziar, intre noul "Adevarul" si "Gandul".

In cazul "Gandul", de la un tiraj mediu lunar pe aparitie de circa 80.000 de exemplare in primele doua luni de la lansare (mai-iunie 2005), cu o medie lunara a cópiilor difuzate de circa 51.600 de exemplare, publicatia a ajuns in decembrie la un tiraj mediu lunar pe aparitie de 45.100 de exemplare, cu o medie lunara a cópiilor difuzate de 36.600.

Cristian Tudor Popescu explica aceasta evolutie prin faptul ca, din ratiuni strategice, "am inceput cu un tiraj mai mare decat stiam ca puteam vinde", in conditiile in care "nu mai puteam concepe ca se pot vinde peste 40.000-45.000 de exemplare". Tirajul ziarului s-a aliniat unde trebuia, crede el, aratand ca o mare parte din vanzari sunt date de cele 22.000 de abonamente pe care le are cotidianul, dupa o reteta de distributie consacrata la "Adevarul".

Acest ziar, la randul sau, a cunoscut o veritabila prabusire, de la un tiraj mediu lunar pe aparitie de 111.500 de exemplare (medie lunara de cópii difuzate 120.000) in ianuarie 2005 la 107.500 in martie (medie lunara de cópii difuzate 125.100) in martie 2005, iar apoi, brusc, pana la o medie lunara de cópii difuzate de circa 32.000 in decembrie, la un tiraj mediu lunar de 43.000 de exemplare. Ziarul scazuse, de altfel, treptat in anii precedenti, avand in vedere ca in 2000 vindea in mod obisnuit peste 170.000 de exemplare, potrivit BRAT.

Impartirea publicitatii

Ruptura dintre echipa lui C.T. Popescu si vechea redactie s-a resimtit si la nivelul inregistrarilor din publicitate declarata, potrivit datelor calculate conform rate-cardului, furnizate de agentia Alfa Cont. Acestea arata ca, fara numeroasele sale suplimente, ziarul "Adevarul" inregistra, in 2004, 5.107 spoturi publicitare, evaluate la un total de circa 5,23 milioane de euro (rate-card). Pe parcursul anului trecut, acelasi ziar, fara suplimente, inregistra aproape 4.700 de spoturi publicitare, cu o valoare de 3,6 milioane.

Diferenta dintre cei doi ani este data, in mare, de incasarile raportate de "Gandul", fara suplimente: peste 1,6 milioane de euro (rate-card), din aproximativ 1.300 de spoturi.

Toate acestea fara a lua in considerare publicitatea nedeclarata ce constituia o obisnuinta la "Adevarul" - inclusiv o buna parte din publicitatea de stat, intrerupta anul trecut de actualul guvern.

Scaderile dramatice, de ordin economic, anuntate de cele doua tabere in 2005 il fac pe Cristian Tudor Popescu sa creada ca, daca cineva ar incerca in prezent sa mai lanseze un cotidian de calitate pe piata romaneasca, acesta nu ar mai avea sorti de izbanda. "Gandul este ultima initiativa de a face un ziar de calitate, non-tabloid", decreteaza C.T. Popescu.