Nu e vorba despre proiectul de lege despre care se tot vorbeste in mass-media, care se refera la tinerii in varsta de pana la 35 de ani, cei ramasi fara adapost de pe urma inundatiilor sau cei care trebuie evacuati pentru risc major de cutremur. Este vorba despre o lege deja publicata in Monitorul Oficial, care prevede un cadou de pana la 20.000 de euro pentru oricine isi permite sa-si faca o casa din credit ipotecar.

Pe data de 1 iulie urmeaza sa intre in vigoare Legea nr. 62 din 22 martie 2006, privind completarea Legii locuintei nr. 114/1996. In aceasta lege scrie negru pe alb ca persoanele fizice care construiesc pentru prima data o locuinta prin credit ipotecar pot beneficia de o subventie de 20% din valoarea unei locuinte de pana la 100.000 euro, daca indeplinesc anumite conditii.

Daca niciun acquis comunitar si nicio necesitate sociala nu au impus adoptarea acestui act normativ, nu mai ramane decat concluzia, evidenta de altfel, ca anumitor persoane le-ar prinde bine o subventie de 2.000 de euro ca sa-si traga o casa sau, mai ales, inca o casa.

Nu e vorba de subventii pentru cazuri sociale, ci dimpotriva. Conditiile impuse sunt, practic, la indemana oricui are ceva bani in cont:

a) sa aiba un drept real (proprietate) asupra terenului pe care urmeaza sa realizeze constructia

b) sa nu fi beneficiat de o alta forma de subventie sau sprijin de la bugetul de stat pentru construirea ori cumpararea unei locuinte (conditie usor de indeplinit deoarece pana acum nu prea au fost legi cu subventii pentru acest target)

c) sa nu detina in proprietate o locuinta cu o suprafata construita mai mare de 100 mp (legea nu spune "sa nu fi detinut", ci "sa nu detina", asa ca oricand persoana interesata isi poate trece casele cu suprafata mai mare de 100 mp pe numele vreunei matusi)

d) constructia sa se incadreze in noi ansambluri de locuinte si sa respecte intocmai documentatiile de urbanism aprobate (acesta este visul fiecaruia)
e) constructia sa fie executata de o societate de constructii autorizata, care sa asigure calitatea executiei impuse de legislatia in vigoare, iar societatea de constructii sa prezinte toate conditiile de eligibilitate impuse de lege (aici ar fi o problema, insa nu insurmontabila).

Ar mai fi si conditia ca trebuie sa-ti construiesti pentru prima data o locuinta prin credit ipotecar si poate unii au mai construit si alte case cu astfel de credite. Dar nici aceasta problema nu pare de netrecut. Isi face casa vreo verisoara, dupa care o doneaza cui trebuie.

Incredibil, dar adevarat

Nu doar legea, ci si procedura de adoptare a acesteia par gogosi de 1 aprilie daca le povestesti unui om de buna-credinta. La inceput, a fost un proiect initiat de deputatul PSD Eugen Nicolicea, care propunea, conform notei de fundamentare, ca "prima persoana din ierarhia constitutionala a statului roman avand cel mai inalt rang (in speta presedintele Basescu - proiectul e recent, nu e de pe vremea presedin-telui Iliescu) sa beneficieze de o locuinta adecvata rangului". Nu este nicio greseala, am verificat si aceasta e nota de fundamentare la legea prezentata mai sus.

Citeste si:

Potrivit expunerii de motive, in materie de protocol statutul mentionat nu este reflectat corespunzator de legislatia privind locuinta. "In aceste conditii, se impune crearea unei resedinte oficiale a Presedintelui Romaniei, care sa asigure toate conditiile de protocol, confort, arhitectura, prestanta si securitate, in conformitate cu rangul detinut". Proiectul a atins cote marete in discutiile parlamentare. De exemplu, doamna senator Virginia Vedinas: "Eu as vrea sa-mi incep interventia cu o intrebare care, evident, are caracter retoric: Ce imagine am avea noi despre America si despre democratia americana daca nu ne-am raporta la unul dintre reperele ei de referinta, care este Casa Alba?!". S-a mai discutat ca oricum nu exista pericolul ca aceasta locuinta sa devina permanenta, intrucat legile se schimba pe banda rulanta si, in consecinta, se poate modifica si asta.

Un mic amendament

Insa Guvernul nu a fost de acord cu proiectul de lege si, spre stupefactia deputatului PSD Eugen Nicolicea, exprimata in plen, nici macar Administratia Prezidentiala nu si-a dat acordul. In cele din urma, proiectul a fost respins de Senat si trimis la Camera Deputatilor, unde a fost adoptat, cu o mica shimbare "pe ici, pe colo, prin punctele esentiale": in loc de locuinta pentru presedinte, sa se dea o subventie de 20%, in conditiile sus mentionate.

Discutiile la Camera Deputatilor au fost urmatoarele: "Aceasta propunere, acest text a fost respins de Senat, in schimb proiectul de lege s-a numit modificarea si completarea Legii nr. 114. Ajungand la Camera Deputatilor, Comisia pentru administratie publica, amenajarea teritoriului si echilibru ecologic a facut un amendament la prezenta lege in conformitate cu programul de guvernare al Aliantei D.A. PNL-PD, un amendament care vorbeste de o subventie de 20% pentru locuinte.

Acesta este motivul pentru care Senatul a respins proiectul de lege, de fapt, Senatul a respins nominalizarea locuintei presedintelui, dar Camera Deputatilor a aprobat proiectul de lege, aprobare care inseamna respingerea locuintei presedintelui si amendamentul privind acordarea subventiei de 20%. Acesta este deci, stimati colegi, motivul pentru care comisia propune adoptarea proiectului de lege, proiect de lege care face parte din categoria legilor ordinare. (…) Motivul pentru care am propus aceasta subventie de 20% vreau sa va spun ca nu este doar un motiv social. Pentru problemele sociale se ocupa statul, se ocupa ANL-ul. Noi am propus o subventie de 20% pentru toti cetatenii Romaniei care doresc sa-si construiasca o locuinta nu folosind munca la negru, ci folosind societati autorizate, pentru ca in constructia de locuinte in acest moment este cea mai raspandita munca la negru din Romania." A fost deputatul PNL Relu Fenechiu.

Ioan Andreica, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, a incercat sa le explice deputatilor ca aceste amendamente nu au nicio legatura cu proiectul initial si introduce, din nou, subventii pentru constructia de locuinte, desi abia au votat, in 2005, scoaterea subventiilor care se alocau prin ANL. Aceste subventii au fost suprimate deoarece ANL facea concurenta neloiala celorlalti si pentru ca, in sistemul concurential, ANL sa ramana un operator comercial egal cu orice alti operatori comerciali pentru constructii de locuinte, fara ca statul sa intervina prin vreun operator cu astfel de subventii. "De aceea nici de aceasta data consideram ca nu este oportun sa venim cu un amendament si sa reintroducem subventiile pentru constructii de locuinte, mai ales ca in amendamente se prevede introducerea de subventii la cei care au locuinte de pana la 100 mp. Asta ar presupune ca, probabil, peste 90% din actualii proprietari de apartamente, care au apartamente pana la 100 mp, ar beneficia pentru o a doua locuinta de subventii din partea statului roman. (...) In ceea ce priveste procedura, credem ca, dupa prezentarea acestor amendamente in comisie, trebuia sa fie returnata propunerea de lege la Guvernul Romaniei, deci Guvernul nu si-a insusit un asemenea gen de propunere privind acordarea de subventii, de aceea propun respingerea acestui proiect de lege. (…) In plus, nu a trecut nici prin Comisia pentru buget, finante si banci a Camerei Deputatilor, care sa ia in dezbatere acest gen de subventii, care pana la urma inseamna o presiune pe bugetul statului", a mai spus Andreica. Totusi, proiectul a fost votat.

De unde scoate ANL banii si cine va beneficia de subventii?

Conform Legii 62, suma reprezentand subventia de 20% va fi virata societatii de constructii dupa receptia lucrarilor si predarea catre beneficiar a constructiei in stare normala de folosinta, dupa ce aceasta face dovada achitarii la zi a taxelor si impozitelor datorate. Resursele financiare necesare pentru acordarea subventiei de 20% se asigura prin Agentia Nationala pentru Locuinte, in limita sumelor alocate anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, spune legea.

La intrebarea pusa de SFin, de unde vor scoate banii, de la cabinetul ministrului delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului, László Borbély, a venit un raspuns sec: "Legea nr. 62/2006 pentru completarea Legii locuintei nr. 114/ 1996, sub forma in care a fost adoptata, nu este aplicabila deoarece creeaza presiuni imediate asupra bugetului de stat, presiuni care nu pot fi suportate datorita necesarului mare de fonduri ce trebuie alocate pentru acordarea unor subventii generalizate. Statul are datoria sa apli-ce o politica de locuire prin care sa sprijine in primul rand categoriile sociale defavorizate, iar Legea 62/2006 nu evidentiaza care sunt aceste categorii."

Ramane de vazut asadar cum se va descurca ANL cu aceia care vor revendica subventiile cat se poate de legal, daca nu va avea de unde sa scoata banii. De fapt, exista o portita de scapare: legea spune ca subventiile se acorda in limita sumelor alocate anual cu aceasta destinatie, insa nu precizeaza prea clar si cine va beneficia cu prioritate de aceste sume limitate.