O surpriza a constituit-o insa si perceptia diferita a echipajului privind momentul critic in care aeronava ar fi trebuit redresata pentru a evita impactul cu solul. Ultimele 3 minute din viata celor 4 persoane de la bord au fost reconstituite pas cu pas.

Acestea sunt concluziile anchetei desfasurate timp de 2 luni de o comisie formata din specialisti ai Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) si ai Statului Major al Fortelor Aeriene din MApN. Desi, potrivit chestorului Vasile-Gabriel Nita, secretar de stat in MAI si coordonatorul echipei care a realizat investigatia, pilotilor elicopterului prabusit pe 9 ianuarie a.c. nu li se poate imputa nimic, rezultatele cercetarilor indica si o eroare a echipajului aflat la bord. Ultimul zbor al aparatului EC-135-P2 Nr. 302 nu a durat mai mult de 3 minute.

In momentul in care aeronava a intrat intr-un regim critic de zbor, cei doi s-au aflat in imposibilitatea de a redresa aparatul, deoarece au avut o perceptie total opusa despre ceea ce li se intampla. Membrii comisiei de ancheta din MAI si MApN spun ca in cursul zborului a aparut o schimbare meteo neprevazuta, un amestec de curenti calzi si curenti reci. Noile conditii atmosferice au influentat totul - directia si viteza aparatului, chiar si perceptia echipajului: la un moment dat, unul dintre piloti credea ca urca, iar celalalt credea ca sunt in coborare. Ultimul a avut dreptate, pentru ca impactul cu solul a venit dupa cateva secunde. "Practic, masa de aer s-a jucat cu aparatul ca si cu un balon", a declarat comandorul Daniel Persu, seful sectiei securitate zbor din cadrul Statului Major al Fortelor Aeriene din MApN. Cauza determinanta a tragediei, a precizat, ieri, chestorul Nita, a fost intrarea accidentala a aparatului "intr-o zona de forfecare generata de 2 mase de aer".

Urmarind aflarea exacta a imprejurarilor in care s-a produs accidentul, anchetatorii s-au impartit in 3 subcomisii: de zbor, cea tehnica si cea judiciara. Informatiile obtinute de la fata locului, expertiza tehnica a motoarelor si a altor componente ale aeronavei, parametrii de zbor, inregistrarea convorbirilor dintre membrii echipajului, dar si declaratia singurului martor ocular au reprezentat elementele-cheie ale cercetarii.

Citeste si:

180 m in doar 17 secunde

Intrarea accidentala a elicopterului in ceata s-a produs la un minut si 30 de secunde de la decolare, existand date certe ca pilotii nu au observat zona cu vizibilitate redusa. In timpul manevrelor, aparatul a avut un ritm de crestere a vitezei foarte mare. Este vorba despre 180 m inaltime in doar 17 secunde. In ultima portiune descendenta si contactul cu solul, s-a stabilit ca viteza a fost la fel de crescuta si au avut loc si balansari dreapta-stanga.

"Aparatul a avut o ascensiune formidabila in inaltime, a urcat inexplicabil de mult si a pierdut portanta. Practic, elicopterul a fost propulsat de masa de aer", a precizat chestorul Nita. Tot concluziile comisiei de ancheta spun ca aeronava a functionat normal, iar despre producerea catastrofei cu intentie nici nu poate fi vorba. Desi au reactionat in momentul in care starea de pericol le-a fost sesizata de sistemul de bord, cei doi membri ai echipajului nu au luat legatura cu turnul de control, incercand sa redreseze aeronava. In ultimii 212 metri pana la impactul cu solul nu exista nici o inregistrare de la bord, deoarece s-a decuplat registratorul de bord.

La 9 ianuarie a.c., dr. Liliana Puiu, 36 de ani, asistenta Mioara Hauta, 30 de ani, pilotul Valentin Stanescu, 37 de ani, si copilotul Augustin Toma, 34 de ani, nu au avut nici o sansa de supravietuire, dupa ce elicopterul SMURD cu care urmau sa plece in misiune s-a prabusit in apropierea Aeroportului din Iasi. Aparatul apartinea MAI si a fost fabricat de compania germana Eurocopter, fiind evaluat la 4,5 milioane de euro.