Este ritmul anchetelor in cazuri de mare coruptie indeajuns de sustinut pentru a scoate acest domeniu de sub steguletul rosu in raportul urmator?

Ritmul este unul necesar. Am subliniat in ultimul raport importanta de a obtine rezultate in lupta impotriva coruptiei la nivel inalt. Iar eforturile intreprinse de DNA si de ministrul Justitiei, Monica Macovei, sint extrem de importante si trebuie sa sustinem aceste eforturi, in ciuda retinerii din partea unor partide.

Vorbiti de retinere. Ce inseamna pentru aderare votul Parlamentului roman impotriva ordonantei DNA si respingerea cererii de perchezitie la Adrian Nastase?

Cred ca cei care joaca acest joc extrem de straniu, se joaca cu viitorul tarii. De aceea sper ca doamna Macovei, presedintele Basescu si premierul Tariceanu vor primi sprijinul pentru ordonanta DNA si pentru toate cererile, pentru a inainta in investigatiile de coruptie. Este absolut nebuneste sa te joci cu viitorul tarii si cu aderarea ei, asta e situatia reala.

Nu e lupta politica

Este o lupta politica, asa cum sustin unele partide?

Nu, nu cred asta. Dupa ce s-a garantat independenta magistratilor si a procurorilor si mai ales dupa ce i s-au dat puteri DNA-ului, este de datoria lor sa inceapa investigatii si sa obtina rezultate. Desigur ca niciodata anchetele nu trebuie sa devina un joc politic, dar am incredere totala in procurorii DNA si, in primul rind, in doamna Macovei in acest sens.

Am vazut ca dupa primele anchete, unele partide doresc acum schimbarea modului de numire al procurorului DNA, nu de catre ministru, ca domnul Morar, ci de catre Consiliul Superior al Magistraturii. Este un amestec al politicului in Justitie?

Desigur ca Parlamentul poate discuta, dar daca ar fi sa dau un sfat in ce priveste sistemul de numire al procurorului DNA, as spune ca nu este nevoie de nici o modificare. Reforma aprobata in iulie anul trecut este una buna, acum trebuie implementata aceasta reforma. Este complet impotriva bunului-simt, nu doar impotriva principiului de a stabiliza sistemul judiciar, sa schimbi doar dupa opt luni sistemul de numire al procurorului. Asa ca daca as fi intrebat, opinia mea ar fi puternic impotriva. Ar fi un mesaj foarte negativ, in aceasta perioada-cheie, pentru aderare.

Cum apreciati activitatea procurorului-sef DNA, Daniel Morar?

Cred ca a demonstrat angajament. Cind am vizitat Romania ultima oara, in toamna, am vazut o situatie in curs de desfasurare. La momentul respectiv, nu era inca in vigoare posibilitatea de a demara anchete in cazuri de coruptie politica. Acum, aceasta posibilitate exista, iar DNA, prin procurorii anticoruptie, implementeaza rolul si capacitatile sale. Transmite un mesaj corect. De aceea este foarte important sa se continue sprijinirea acestor activitati. Este domnia legii. Este rolul procurorilor sa deschida anchete, si rolul judecatorilor sa decida. Este doar domnia legii.

Ministrul Macovei a spus ca s-a gindit sa renunte la functie, dupa ce a vazut ca nu are sprijinul Parlamentului. Ce ar insemna aceasta demisie?

Sper din tot sufletul si sint increzator ca Parlamentul va da sprijinul total doamnei Macovei. Are sprijin politic total din partea presedintelui Basescu, el m-a asigurat de asta si ma voi intilni si cu premierul. Impresia mea e ca, in cadrul guvernului, doamna Macovei are sprijinul total si sper sa-l aiba si din partea partidelor politice. Daca nu, ar fi un dezastru pentru Romania, nu pentru doamna Macovei, pentru ca toata lumea stie despre munca ei fantastica in initierea reformelor si in insistenta ca ele sa fie implementate. Prefer sa exclud de pe agenda noastra aceasta ipoteza a demisiei doamnei Macovei.

Judecatorii nu sint jigniti


Basescu a vorbit despre coruptia magistratilor, iar acum exista o plingere la Curtea Constitutionala de imixtiune a politicului pe aceasta tema. Este o imixtiune?

Citeste si:

Nu pot interveni asupra deciziei pe care o va lua Curtea Constitutionala. Dar cred ca presedintele Basescu a avut perfecta dreptate in a ridica problema coruptiei judecatorilor. Si nu e o jignire pentru judecatori. Ca judecator, cunosc importanta de a fi dincolo de orice suspiciune de coruptie. E in interesul sistemului judiciar sa fie evitate orice ingrijorari ale opiniei publice in ce priveste coruptia judecatorilor. Mi se pare ca presedintele Basescu a avut dreptate, iar acum e rindul Curtii Constitutionale sa traga concluziile. Dar sincer vorbind, acum un an vorbeam de nivelul coruptiei in sistemul judiciar, asa ca a durat ceva, dar acum chiar cei din interiorul sistemului judiciar sint constienti de importanta combaterii coruptiei. Iar noul presedinte al CSM, cu care m-am intilnit recent la Bruxelles, este de asemenea dedicat eradicarii coruptiei, care este un fenomen cu forme multiple.

La capitolul securizarea frontierelor, avem ritmul necesar pentru a evita steguletul rosu?

Guvernul obtine rezultate foarte importante. Din nou, cind m-am intilnit prima oara cu autoritatile romane, era o situatie foarte dificila. Am fost chiar personal la unele puncte de frontiera, pentru a vedea la fata locului care situatia. Acum, la citeva luni dupa, vad ca situatia s-a schimbat pozitiv. De aceea sint destul de multumit privind progresele realizate pina acum.

Decizia privind aderarea Romaniei se va lua dupa raportul din mai. Dar e posibil ca, in noiembrie, Comisia sa recomande unele clauze de salvgardare, chiar daca Romania adera in 2007?

Raportul din mai este raportul decisiv. Dar mi se pare util pentru Guvernul roman sa fie acompaniat de niste mecanisme permanente de monitorizare. Voi propune in iunie un soi de "tabel european" care sa monitorizeze permanent toate statele membre. Asa ca nu e vorba despre a decide daca Romania va adera in 2007 sau 2008, ci de un mecanism care sa previna ca Romania sa nu piarda timpul dupa luna mai pina in decembrie. Pentru ca odata ce Romania va lua drept o certitudine aderarea la 1 ianuarie 2007, este absolut important pentru noi sa continuam sa punem presiune, nu pentru a da vina pe guvern, ci si pentru ca Guvernul ne cere sa-l acompaniem pe drumul spre aderare.

Avertismentul politic, cel mai bun

Ce instrumente ar fi pe Justitie?

Evaluari periodice ale cazurilor investigate si ale deciziilor judecatoresti luate. De exemplu, ca la fiecare 3 luni sa existe posibilitatea de a evalua progresele facute sau nu. Acelasi mecanism il voi propune si pentru celelalte state membre, un sistem care sa promoveze implementarea mai buna a masurilor si a strategiilor noastre.

Ce sanctiuni vor putea fi aplicate?

Europa nu este o institutie punitiva. E o institutie care ajuta statele membre si cele candidate. Ideea mea este de a monitoriza indeaproape progresele si de a face declaratii publice, stiti foarte bine ce importanta este pentru opinia publica dintr-o tara reactia facuta de Bruxelles sau de Comisie. Acesta este modul cel mai bun: avertismentul politic.

Pot fi luate si alte masuri?

Imediat dupa ianuarie, daca Romania va adera, va exista posibilitatea sa fie initiate proceduri. In viziunea mea, este mult mai bine sa ai un candidat ca Romania la bord si sa initiezi proceduri vizind incalcarea legii europene, decit sa o ai pe dinafara si sa asisti de la Bruxelles.

In ce procent va adera Romania la 1 ianuarie 2007?

Politica europeana nu se poate face in procente. Dar cred ca facem tot ce ne sta in putere sa o vedem implinita.