Ele vor ramane deci la pretul de 110 dolari pe mia de metri cubi. Acest lucru are o repercusiune directa asupra tarifelor pentru consumatorii captivi, alcatuite ca medie intre pretul la productia interna si cel la import. De asemenea, saptamana viitoare vom avea noul proiect de politica energetica, in baza caruia se vor desfasura urmatoarele privatizari.

Ministrul Economiei, Codrut Seres, considera ca "in acest moment nu este oportuna aceasta majorare a pretului gazului din productia interna. Nu stiu de ce trebuie sa ne punem aceasta problema, pentru ca nimeni nu a spus ca pretul gazului din productia interna trebuie sa se majoreze. Nu are rost sa ne cream probleme acolo unde ele nu exista. Sigur ca ceea ce trebuie sa facem este sa anuntam o politica de crestere a pretului din productia interna pe tot anul, astfel incat si mediul privat si toata lumea sa stie la ce ne asteptam pentru acest an".

Desi acum o luna anuntase o majorare a tarifului la gaze pentru consumatori de circa 9%, la 1 aprilie, care implica si o majorare a gazului din productia interna, ieri Seres a declarat ca "noi nu am anuntat niciodata ca de la 1 aprilie va fi majorat pretul gazului din productia interna de la nivelul de 110 dolari la o alta valoare". O majorare de tarif va avea totusi loc, dar mai mica cu circa 2-3 procente, in functie de taxele de distributie, de transport etc., a mai declarat Seres. Cifra exacta se va cunoaste dupa data de 15 martie, cand va fi publicat ordinul ANRGN.

Nu se redeschide Cap. 14

O problema ramane termenul de aliniere a pretului gazului intern la cel de import, care ar fi trebuit sa aiba loc pana in 2007. Ministrul Economiei a declarat ieri ca o derogare de la acest termen "nu inseamna o renegociere a Capitolului 14 Energie.
Ceea ce s-a agreat pe cap. 14 ramane in vigoare, respectiv alinierea pretului gazelor naturale la import", a sustinut Seres. "Inclusiv din discutiile pe care le-am avut cu FMI, cu Banca Mondiala - chiar astazi am avut o intalnire cu BM - s-a convenit si s-a recunoscut de catre Fond, de catre UE, de catre BM ca Romania nu poate sa se alinieze in ceea ce priveste pretul gazului din productia interna la pretul gazului din import pana la 31 decembrie 2006. Este un lucru recunoscut si in baza acestor discutii repetate cu institutiile mentionate, in decembrie anul trecut a fost formulata o solicitare de amanare".
Un raspuns clar in ceea ce priveste termenul de aliniere a preturilor va fi aflat "nu mai tarziu de raportul de tara (din aprilie, n.red.).

Nimeni nu este astazi inconstient sa nu recunoasca ca este imposibil sa treci de la 110 dolari la 270 dolari pe mia de metri cubi intr-un an", a adaugat ministrul.

Negocierea capitolului energetic s-a facut in 2004. Atunci, pretul gazului pe piata internationala era de 140 de dolari/mia de mc, iar cel din intern circa 60 de dolari. La acea ora nimeni nu isi imagina care va fi evolutia pretului petrolului, care influenteaza direct pe cel al gazului. Asa ca Romania si-a asumat atingerea paritatii intre pretul gazului din productia interna si cel al gazului din import pana la data aderarii.

O noua politica energetica

Ministrul Economiei, Codrut Seres, a mai anuntat ieri ca saptamana viitoare - marti sau cel tarziu miercuri - va pune pe site-ul ministerului documentul de politica energetica revizuit. Reanalizarea politicii energetice s-a impus dupa evenimentele de la inceputul anului, create de disputa dintre Rusia si Ucraina pentru pretul gazelor naturale.

Citeste si:

De noua politica energetica depind si procedurile de privatizare a companiilor din portofoliul MEC. "Practic, dupa ce aceasta politica energetica revizuita va fi analizata, in baza ei decurge mai departe si procesul de privatizare", a afirmat Seres.

Turceni si Rovinari, vandute separat

Doua dintre privatizarile importante care mai sunt de facut sunt cele ale complexelor energetice de la Turceni si Rovinari. "Strategiile sunt gata pentru Turceni si Rovinari. Saptamana trecuta am avut o intalnire cu vicepremierul Pogea si cu primul-ministru pe aceasta tema. Nu cred ca privatizarea la pachet reprezinta modalitatea cea mai buna. Cred ca fiecare separat. A crea competitie in productia de energie electrica ar trebui sa reprezinte preocuparea noastra", a declarat ministrul Economiei. Acesta a adaugat ca la o saptamana dupa ce vom avea politica energetica, vom avea probabil si aprobarea in Guvern a strategiilor de privatizare pentru cele doua societati - Turceni si Rovinari.

Publicarea contractului Petrom

Ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres, a discutat cu reprezentantii OMV despre publicarea contractului de privatizare al Petrom si asteapta un raspuns din partea grupului austriac. "Am discutat cu reprezentantii partii austriece si cred ca vom gasi intelegere cu acestia", a spus vineri Seres, raspunzand unei intrebari care viza posibilitatea de publicare a contractului de privatizare a Petrom. Ministrul Economiei nu a precizat daca acordul de privatizare va fi publicat integral.
El a afirmat ca statul nu va mai negocia clauze confidentiale in contractul de privatizare al societatii Electrica Muntenia Sud.

Negocierile pentru Daewoo Craiova, tot in ceata

Ministerul Economiei si Comertului asteapta inca un raspuns din partea coreeana referitor la o serie de puncte ramase in litigiu, pentru finalizarea negocierilor de preluare de catre statul roman a Daewoo Automobile Craiova, a mai declarat, ieri, ministrul Codrut Seres. "Unul dintre punctele ramase in suspensie este ca Daewoo Motor Company isi asuma datoriile pe care Daewoo Romania le are fata de aceasta si fata de Daewoo United Kingdom, dar nu si alte datorii pe care Daewoo Romania le-ar putea avea fata de afiliati ai companiilor mentionate", a precizat ministrul Economiei.

El a mai specificat ca un alt punct asupra caruia cele doua parti nu au ajuns la un acord este responsabilitatea penala a managerilor coreeni care au activat la Daewoo Romania, care ar trebui sa fie, potrivit partii romane, trasi la raspundere pentru o serie de fapte care tin de activitatea firmei. Daewoo Automobile Romania a fost infiintata in 1994 ca societate mixta formata de Automobile Craiova si Daewoo. Uzina nu a fost inclusa in acordul prin care General Motors a preluat in septembrie 2002 o parte din activele grupului sud-coreean, aflat in dificultati financiare.

Daewoo Motor detine un pachet de 51% din actiunile societatii de la Craiova. Diferenta de 49% din capitalul social apartine Automobile Craiova, la care statul controleaza 72,4% din actiuni.
Guvernul a mandatat Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie sa negocieze preluarea actiunilor aflate in posesia companiei sud-coreene, pentru a vinde ulterior pachetul majoritar unui investitor strategic.