Transportatorii au decis sa protesteze in urma deciziei Autoritatii Rutiere Romane de a elimina activitatea de transport public cu microbuzele. Astfel, Referatul semnat de Ioan Tatar, directorul general al ARR, prevede eliminarea posibilitatii de a efectua transportul interurban si international de persoane, cu microbuze, aceste transporturi urmand a se efectua numai cu autobuze. Urmare a acestui fapt, Asociatia Transportatorilor Rutieri Transilvania inainteaza un protest "impotriva incercarilor statului de a nimici in totalitate transportatorii rutieri care au mai ramas in viata dupa masurile inumane, luate impotriva breslei transportatorilor, care abia supravietuiesc din cauza fiscalitatii de peste 85%, a birocratiei sufocante, a abuzurilor si ilegalitatlor comise de autoritatile statului, a discriminarilor aplicate unora, a legislatiei aberante si neconstitutionale in sector, a lipsei sprijinului in vederea modernizarii bazei tehnico-materiale", se arata intr-un comunicat al ATRT.

"Sistemul nervos al intregii economii nationale" nu e sprijinit

Totodata, Federatia Operatorilor Romani de Transport si-a exprimat ingrijorarea ca, "in urma unor accidente de circulatie, in care au fost implicate autovehicule de mica capacitate, statul intentioneaza sa ia masuri drastice impotriva detinatorilor de microbuze, ajungand chiar la interzicerea circulatiei acestor autovehicule". ATRT acuza autoritatile ca nu cunosc faptul ca, incepand din anul 1994, transportul de persoane nu a mai fost sprijinit/subventionat de stat, desi acest segment de activitate reprezinta sistemul nervos al intregii economii nationale, si satisface nevoi sociale, si spre deosebire de toate tarile lumii, doar in tara noastra nu este subventionat. "Chiar mai mult: statul, prin intermediul Autoritatii Rutiere Romane, a deschis o piata libera pentru toti cei care si-au dorit efectuarea activitatii de transport persoane, numai in ideea de a incasa sume imense din contravaloarea licentelor de transport si de executie, neglijand in totalitate calitatea acestor servicii, prin ignorarea unor conditii care erau menite sa faca selectie intre transportatorii cinstiti si pirati. Astfel, oricine avea dreptul sa primeasca licenta de transport si de executie, chiar mai mult: cu sprijinul ARR si al organelor vamale, s-a nascut o adevarata armata de pirati, care efectuau si efectueaza si in acest moment, curse ilegale, fara licenta de transport", subscrie Laszlo Orban, presedintele ATRT.

"Masuri ilegale, indreptate impotriva transportatorilor"

Orban a mai spus ca, datorita nepasarii statului si a MTCT, care nici in acest moment nu are nici o strategie pe termen scurt, mediu sau lung, operatorii de transport mici si mijlocii au ajuns la pragul falimentului, fiind favorizate doar firmele gigant in care sunt implicate VIP-uri din Ministerul Lucrarilor Publice, MTCT si alte organisme centrale. Transportatorii neputand realiza venituri cuvenite, nu aveau bani pentru investitii, astfel incat parcul de autobuze actual prezinta un adevarat pericol social. MTCT, in mod ilegal, prin masuri neconstitutionale si antieuropene, incepand din anul 2003 a introdus restrictii de introducere si inmatriculare a autobuzelor fara motor de EURO 3, fapt care a blocat pur si simplu posibilitatea de modernizare a bazei tehnico-materiale. Aceste masuri ilegale, indreptate impotriva transportatorilor si economiei nationale, au fost luate de fostul ministru Miron Mitrea, care, la presiunea firmelor ce importa autobuze si autocare, a nimicit transportatorii de persoane, neluand in considerare nici faptul ca in Romania nu se fabrica autobuze si autocare, mai spune reprezentantul ATRT.

ATRT ameninta cu greve

"Problema producerii accidentelor este rezultatul activitatii necorespunzatoare a organelor de control din ARR si Politia Rutiera, care, in loc sa previna accidentele, stau la marginea drumului si cer spaga transportatorilor, in loc sa verifice respectarea prevederilor legislatiei in vigoare. In tara noastra exista legi, insa nu se verifica respectarea lor de catre cei abilitati", a adaugat Laszlo Orban.
"Daca s-au produs cateva accidente grave in care au fost implicate microbuzele, nu indreptateste pe nimeni sa blocheze activitatea a mii si mii de microbuze, care indeplinesc toate conditiile legale. Ce sa faca transportatorii daca nu a existat nici o preocupare din partea statului in vederea modernizarii parcului de autobuze, trebuiau sa gaseasca o solutie de compromis. Suntem convinsi ca gradul de confort al microbuzelor este mai scazut, dar pana ce nu detinem un parc adecvat de autobuze si autocare, consideram ca in urmatorii 5-10 ani propunerile de restrictionare nu pot fi materializate in nici un act normativ, fiindca acest lucru va determina nemultumirea transportatorilor rutieri si vor urma mari demonstratii si greve in semn de protest", au fost de parere reprezentantii ATRT.

Citeste si:

Termenul pentru prezentare a proiectului de act normativ a fost stabilit pentru data de 01.03.2006. De mentionat faptul ca reprezentantii MTCT nu stiu nimic despre Referatul semnat de directorul ARR. "Nu stiu despre ce e vorba", ne-a spus Adrian Ionescu, purtatorul de cuvant al MTCT.

Pozitia FORT

"Nu poti sa faci astfel de propuneri, asa, brusc. Nu poti s-o faci ca si cum ai taia o panglica. Noi nu suntem impotriva introducerii autobuzelor pe traseele din Romania, dar daca propunerea va intra in vigoare in curand, cateva sute de mii de oameni ar ramane fara slujbe. Trebuie studiat mai intai impactul. Va dati seama, in momentul de fata, sunt in circulatie 13.000 de microbuze ale celor peste 2.000 de firme care activeaza in acest domeniu", a declarat Augustin Hagiu, presedintele FORT. Referitor la afirmatia lui Tatar, cum ca propunerea este initiativa Executivului, Hagiu a spus: "Nu suntem batuti in cap. Ce e afirmatia asta absurda? Guvernul este MTCT, MTCT este ARR. Deci, proiectul este o nascocire de a lui. Tatar si cu Dobre (ministrul Transporturilor n.r.) sunt doi batuti in cap!".

Pozitia lui Ioan Tatar

Pe de alta parte, Ioan Tatar ne-a spus ca initiativa proiectului este o hotarare a Guvernului de a introduce pe trasee autobuze in loc de microbuze. Totodata, directorul general a declarat ca, in urma acestor masuri, transportatorii nu vor avea de suferit "pentru ca pe traseele scurte, unde nu sunt multe persoane de transportat, vor ramane in activitate microbuzele. Pe tronsoane se vor face analize ale capacitatii autovehiculelor, si se vor dispune modificarile cuvenite".Tatar a adaugat ca transportatorii vor fi chemati la discutii cu privire la modificarile care urmeaza a fi implementate.

Proiect de act normativ prin care se interzice utilizarea microbuzelor pentru transportul de calatori

- suplimentarile de curse din programul de transport prin servicii regulate sa se aprobe doar pentru capacitati de transport mari, respectiv autobuz sau autocar
- introducerea de trasee noi sa se aprobe doar pentru capacitati de transport mari, accesul microbuzelor fiind permis numai la transportul judetean pentru traseele a caror configuratie ingreuneaza accesul autobuzelor sau in zone cu populatie redusa
- modificarea capacitatii de transport din microbuz in autobuz sau autocar se va face urmare a controalelor efectuate de personalul ARR