Dosarul privatizarii Aro a ajuns la procurorii Parchetului instantei supreme si ai DNA dupa ce politistii au ajuns la concluzia ca jaful de la societatea musceleana a fost posibil numai cu directa complicitate a unor functionari ai Autoritatii pentru Privatizarea Activelor si Participatiunilor Statului (APAPS) aflati sub conducerea lui Ovidiu Musetescu. Pe scurt, strategicul investitor John Perez a prezentat acte false din care reiesea ca firma lui de apartament (notata de autoritatile americane cu grad de risc 5) este una puternica si nimeni nu l-a verificat.

Functionarii APAPS nu au vrut sau "au uitat" sa verifice societatea cu pricina la Directia de Corporatii Florida inainte de a bate palma pentru vanzarea Aro. In plus, dupa privatizare Cross Lander SUA Inc. nu s-a sinchisit sa respecte clauzele contractului.
Evident, functionarii statului au stat, si in acest caz, cu mainile in buzunar...

Cetateanul american John Perez - presedintele Cross Lander, care a cumparat Aro Campulung - este acuzat de falsificarea actelor de identificare a firmei sale, prezentate in contextul privatizarii, prejudiciul in acest dosar ridicandu-se la peste 282 de miliarde de lei vechi. Dosarul a fost instrumentat initial de ofiterii de la Investigarea Fraudelor din cadrul IJP Arges, fiind declinat ulterior spre solutionare in favoarea Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism din cadrul Parchetului instantei supreme, sub aspectul savarsirii infractiunilor de inselaciune, fals intelectual, uz de fals si fals in declaratii.

Din verificari, politistii au stabilit ca Perez ar fi prezentat documente false, privind datele de identificare ale Cross Lander, cu ocazia privatizarii Aro Campulung Muscel, in scopul de a induce in eroare autoritatile romane cu ocazia incheierii contractului de vanzare-cumparare de actiuni.

1,3 milioane de euro

In cursul anului trecut, societatea a inaintat la Tribunalul Timis o cerere de reorganizare judiciara. Datoriile Aro catre AVAS se ridica la 4,7 milioane lei, echivalentul a 1,3 milioane de euro. Pana cand instanta nu se va pronunta asupra cererii de reorganizare, Autoritatea de Privatizare nu poate sa-si exercite, in relatia cu Aro, decat calitatea de creditor.

Contractul de privatizare a firmei din Campulung a fost incheiat in septembrie 2003, cand Cross Lander - o societate mixta formata din grupul brazilian Samambaia si firma americana Lacaro Auto Distributors - a cumparat de la stat un pachet de actiuni reprezentand 68,7% din capitalul societatii.
Cumparatorul s-a angajat sa plateasca 15,8 milioane de dolari pentru pachetul de actiuni si investitii, suma la care se adauga alte 11,4 milioane de dolari in contul datoriilor si creditelor comerciale ale uzinei.

AVAS sustine ca firma americana nu a respectat o serie de obligatii asumate in contractul de privatizare a firmei Aro, privind lansarea productiei unui nou model de autoturism de teren, interdictia vanzarii unor active, realizarea unei infuzii de capital in valoare de trei milioane de dolari si a unor investitii de doua milioane de dolari. Infuzia de capital si investitiile mentionate au fost scadente la data de 5 ianuarie 2005.

Privatizarea Aro Campulung a facut si obiectul unor verificari efectuate de catre Curtea de Conturi, in urma carora a fost sesizat Parchetul instantei supreme si cel Anticoruptie. Una din principalele probleme intampinate la privatizarea ARO Campulung Muscel a fost, potrivit Curtii de Conturi, lipsa totala a mediului concurential, din cauza situatiei financiare precare a societatii. Pentru a putea participa la negocieri ofertantul trebuia sa probeze indeplinirea criteriilor de precalificare cu documente obligatorii.

Din datele puse la dispozitie de Cross Lander au reiesit o serie de neconcordante privind denumirea si statutul companiei americane. De asemenea bilantul contabil depus de producatorul auto pe perioada 2001-2003 nu era avizat de fiscul american si nici nu fusese autentificat de un expert autorizat.

Un angajat

Cross Lander USA Inc. provine dintr-o firma de apartament (la propriu), Lacaro Auto Distributors Inc., cu un singur angajat. Firma are cel mai ridicat grad de risc posibil in SUA, si cel mai mare credit pe care a fost in stare sa-l obtina vreodata de la o banca este de 5.000 de dolari. "Investitorul strategic" de la Campulung foloseste o chichita a contractului de privatizare pentru a-si bate joc de statul roman si de angajatii ARO. Cross Lander USA Inc. a cumparat, in septembrie 2003, ARO Campulung cu 150.000 de dolari. Valoarea "oficiala" a tranzactiei dintre Autoritatea pentru Privatizarea Activelor si Participatiunilor Statului (APAPS, actuala Autoritate de Valorificare a Activelor Statului - AVAS) si Cross Lander SUA Inc. a fost de 15,8 milioane dolari, la care se adauga datorii si credite comerciale de 11,4 milioane de dolari, asumate, chipurile, de cumparator.

Cross Lander SUA Inc. a platit, insa, asa cum spuneam, cash, doar 150.000 de dolari. Repetam numele Cross Lander SUA Inc. nu dintr-o obsesie, ci pentru a nu fi confundat cu cel al unei firme de prestigiu din SUA si pentru a putea fi retinut, convinsi fiind ca, in urmatoarea perioada, acest nume va fi din ce in ce mai popular printre romanii deja obisnuiti cu privatizarile-teapa ale lui Ovidiu Musetescu.

Investitorul cu grad de risc 5

In septembrie 2003, presa romaneasca scria despre privatizarea ARO Campulung cu un investitor strategic. Un cotidian central a avut curiozitatea sa intrebe la Directia de Corporatii Florida cine este Cross Lander USA Inc. Ei bine, aceasta firma a fost inregistrata la data de 19 septembrie 2003, cu doar o saptamana inainte de semnarea contractului de privatizare a ARO cu APAPS. Mai mult, Cross Lander SUA Inc. se trage din firma Lacaro Auto Distributors Inc., cu sediul in 3575 NW 82 ND Avenue-Miami Fl 33122, patron fiind John A. Perez, cu domiciliul la aceeasi adresa la care functiona si Lacaro, pardon, Cross Lander USA Inc.

Despre Lacaro Auto Distributors Inc., numai de "bine". Se incadreaza in categoria 5 de risc in SUA, adica cea mai mare, in care ar intra acum la noi, spre exemplu, un FNI. Salariatii sai, pardon, salariatul, era si patronul, John Perez. Capitalul firmei era zero, iar cel mai mare credit obtinut vreodata de la o banca - 5.000 de dolari, cam cat poate scoate un angajat mediu in Romania, doar cu buletinul. Mai ramane de spus doar ca aceasta firma, al carei nume il vom repeta, Cross Lander SUA Inc., nu are nici o legatura cu prestigioasa companie Cross Lander of North America.

Justificare: compania americana SMD Automotive Group, fosta pretendenta la "mana" ARO, impreuna cu Cross Lander SUA Inc., cerea, anul trecut, daune de 10 milioane de dolari societatii ARO Campulung, pentru folosirea neautorizata, pe teritoriul SUA, a marcii Cross Lander.

Citeste si:

ARO a ridicat pretentii asupra marcii in litigiu dupa ce, la data de 24 februarie 2003, a depus la Oficiul de Patente si Marci al SUA o cerere prin care solicita inregistrarea marcii Cross Lander, cerere care nu a fost aprobata. Pe 10 septembrie 2003, firma Cross Lander USA Inc. (noua denumire a Lacaro Auto Distributors, compania lui John Perez, cea care a cumparat ARO) face, la randul ei, o cerere de inregistrare a marcii, respinsa de oficiul american. Motivul refuzului a devenit cunoscut la data de 23 septembrie 2003, cand Oficiul de Patente si Marci al SUA a atribuit proprietatea asupra marcii companiei Cross Lander of North America.

Aceasta depusese cererea de atribuire a proprietatii asupra marcii cu mai bine de doi ani inainte, la data de 26 martie 2001. Cert este ca numele Cross Lander a fost folosit de Perez doar pentru a impresiona naivii care au crezut ca privatizarea ARO va fi de bun augur.

Nereguli identificate de Curtea de Conturi

Cum spuneam Curtea de Conturi a verificat contractul Aro. Astfel, vanzarea pachetului de actiuni detinut de stat la Aro Campulung, s-a efectuat in "lipsa unui mediu concurential", derularea procesului de privatizare realizandu-se inainte de restructurarea societatii, potrivit raportului Curtii de Conturi pe 2004. Inspectorii Curtii de Conturi au verificat anul trecut - la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) modalitatatile in care au fost vandute in anii anteriori participatiile statului la Aro, reprezentantii institutiei constatand mai multe nereguli. Contractul de privatizare a producatorului auto a fost incheiat in septembrie 2003, cand Cross Lander a preluat 68,7% din actiuni.

Potrivit raportului Curtii de Conturi, initierea si declansarea procesului de privatizare la Aro s-a realizat inainte de restructurarea societatilor, care ar fi asigurat cresterea atractivitatii acesteia si ar fi creat premisele vanzarii intr-un mediu concurential adecvat.
O alta concluzie care se desprinde din raport este ca procedura aplicata in acordarea societatii, dupa finalizarea negocierilor si incheierea contractului de privatizare, a unor ajutoare de stat, reprezinta de fapt o concesie facuta cumparatorului, si nu o masura menita sa atraga cat mai multi investitori strategici.

"Prin reglementari speciale, aprobate ulterior privatizarii, s-au aplicat de fapt masuri de sprijin atat pentru societate, cat si pentru cumparator, in sensul ca pe langa stingerea unor obligatii datorate de societate bugetului de stat, cumparatorul, in cazul Aro, a beneficiat si de dreptul de preemtiune la cumpararea actiunilor la un pret cu mult mai mic decat valoarea obligatiilor care au facut obiectul conversiilor", se arata in raport.

Potrivit documentului, Comisia de privatizare numita de Autoritatea pentru Privatizarea si Administrarea Participatiilor Statului (actuala AVAS - n.r.) a gestionat in mod defectuos procesul de negociere privind conditiile de vanzare a participatiilor statului la Aro si in special activitatea de selectare a ofertantilor.
In raport se arata ca APAPS a acceptat, contrar prevederilor legale, incheierea contractului pentru privatizarea Aro fara ca firma Cross Lander sa prezinte srisoarea de bonitate, solicitata ca document obligatoriu prin dosarul de prezentare.

In plus, Autoritatea a dispus, pentru fundamentarea pretului de oferta, evaluarea societatii Aro de catre propriul departament de privatizare prin "raport de evaluare simplificat", pe baza situatiilor financiare intocmite si raportate de societate, si nu pe baza unor rapoarte de evaluare intocmite de firme de specialitate neutre.

Ulterior semnarii contractului de privatizare la cele trei societati s-a realizat actualizarea activelor imobilizate, rezultand diferente favorabile semnificative, care au fost recunoscute si inregistrate in contabilitate de catre noi actionari.

Obligatii contractuale nerespectate de Cross Lander SUA Inc.

- Lansarea in productie a unui nou autoturism de teren. Promisesera ca o vor face in 2004. Sute de americani si-au exprimat dorinta de a cumpara si deja cateva zeci au si platit in avans pentru achizitionarea noului model ARO Cross Lander 244 DX)

- interdictia vanzarii unor active ce concura la realizarea obiectului principal de activitate al societatii (Cross Lander SUA Inc. a vandut Fabrica de Scule si Matrite a ARO cu 2,7 milioane de dolari, bani pe care trebuia sa-i returneze statului)

- realizarea unei infuzii de capital de 3 milioane de dolari pana la data de 5 ianuarie 2005

- realizarea de investitii pentru protectia mediului in suma de 600.000 de dolari pana la data de 5 ianuarie 2005

- realizarea de investitii/aport de capital in suma de 1,4 milioane de dolari pana la data de 5 ianuarie 2005

Datorii actuale ale Aro

- BCR - 44,7 miliarde de lei
- Electrica - 3,5 miliarde lei
- Primaria Campulung - 22 miliarde lei
- Salariatii ARO - peste 10 miliarde lei
- DGFP - 58 miliarde lei