Desi avem legi in domeniu, institutiile publice au tendinta sa clasifice cat mai multe acte, chiar daca, teoretic, ar trebui sa fie facute publice. Institutul pentru Politici Publice a constatat ca piedicile sunt cu atat mai numeroase cu cat tipul informatiilor solicitate tine de cheltuirea banilor publici sau de relatiile contractuale dintre autoritatea publica si parteneri externi (apropiati sau nu unor partide).
O situatie de acest gen se inregistreaza la Senat. IPP a cerut accesul la informatii privind situatia cheltuielilor pentru telefonia mobila, combustibil, suma forfetara si cazare in Bucuresti pe fiecare senator si corespondent mandatului cuprins intre 2000 si 2004.

De asemenea, IPP a solicitat date privind prezenta nominala a senatorilor in plen in perioada septembrie - decembrie 2005.

Contradictie in termeni

Senatul a respins cererea, motivand ca "informatiile solicitate sunt exceptate din categoria informatiilor de interes public". In raspunsul transmis de Biroul protectie informatii clasificate, registratura si arhiva, se precizeaza faptul ca "inregistrarile pe banda magnetica si stenogramele lucrarilor Biroului Permanent se regasesc in lista categoriilor de informatii, date si documente clasificate Secret de serviciu in Senatul Romaniei". Lista respectiva a fost aprobata de presedintele acestui for legislativ, in iulie 2004.

Citeste si:

In plus, potrivit avocatului IPP, Corina Popescu, raspunsul din partea Senatului a fost insotit de argumentul ca nu exista informatii clare in domeniile solicitate si oricum "cererea IPP vine din dorinta reprezentantilor institutului de a-si completa lista de actiuni postate pe site-ul propriu".
Corina Popescu a explicat ca nu pot fi considerate secrete de stat absolut toate stenogramele. Potrivit noului Regulament al Senatului, pot fi considerate secrete unele sedinte, restul fiind de interes public.
Argumentele Senatului sunt greu de sustinut in conditiile in care Camera Deputatilor publica pe site-ul oficial date similare. Astfel ca se ajunge la o contradictie. In timp ce stenogramele Biroului Permanent al Senatului sunt considerate secrete de serviciu, stenogramele din Biroul Permanent al Camerei Deputatilor sunt publice. In plus, directorul de programe al IPP, Adrian Morar, a mers mai departe cu supozitia.

El a atras atentia ca, daca toate cele discutate in acele sedinte sunt catalogate drept secrete de serviciu, atunci senatorii care vorbesc despre continutul sedintei incalca automat legea. La acest lucru se poate adauga si faptul ca, la sfarsitul fiecarei intalniri, reprezentatii presei primesc mape cu deciziile luate de catre membrii BP. Lucru care ar putea fi, de asemenea, considerat ilegal.
Avocatul IPP, Corina Popescu, spune de situatia creata ca este greu de dovedit vinovatul. Practic, responsabilitatea revine Legii 182/2002 privind informatiile clasificate, pentru ca nu contine un articol care sa previna astfel de abuzuri. Practic, in lipsa unei legislatii clare, institutiile statului pot secretiza orice informatie doresc. Avocatul IPP explica astfel ca se poate ajunge la situatia de clasificare a unui document clasificat.

IPP a chemat in instanta Senatul Romaniei, dar si alte institutii, unde accesul la informatiile de interes public a fost impiedicat, ca MAI, Ministerul Transporturilor, MApN.