Bucuresti - Paris - 2.350 km, parcursi in circa trei ore cu avionul, 24 de ore non-stop cu autoturismul, peste 30 de ore cu trenul si cam 40 de ore cu autocarul. Peste cativa ani, aceste cifre ar putea sa se schimbe. Asta daca proiectele de modernizare si extindere a infrastructurii de transport vor fi puse in practica. De exemplu, o autostrada din Capitala pana la granita cu Ungaria, interconectata cu sistemul maghiar de autostrazi, ar putea face ca, peste cinci-sase ani, distanta pana in "orasul luminilor" sa fie parcursa cu masina proprie in mai putin de 20 de ore, iar cu autocarul in 32-34 de ore (punand la socoteala si eliminarea controalelor vamale amanuntite).

Dar cea mai mare schimbare ar putea veni de la proiectul "Magistrale", care doreste sa realizeze o linie ferata de mare viteza pe traseul Paris - Strasbourg - Stuttgart - München - Salzburg - Viena - Budapesta. Cand va fi finalizata, aceasta va asigura un timp de transport de circa 10-11 ore intre capitalele Frantei si Ungariei (fata de aproximativ 18 ore in prezent). "Prima faza se va incheia in 2007, odata cu inaugurarea liniei Paris - Strasbourg, dar va fi urmata, pana in 2012, de interconectarea cu Germania, Elvetia, Austria si Ungaria", explica Louis Gallois, presedintele cailor ferate franceze. Pana atunci, cu mici exceptii, pe intreg traseul ar urma sa se ajunga la o viteza maxima de circulatie cuprinsa intre 200 si 320 km/h.

Noi, ca de obicei, suntem in urma cu cativa ani. Deocamdata, cu exceptia tronsonului Bucuresti - Campina, modernizat in urma cu doi ani, unde viteza maxima admisa este de 160 km/h, pe liniile ferate principale din Romania trenurile nu pot circula in conditii de siguranta decat la viteze maxime de 80-120 km/h. Primul pas spre viitoarea interconectare a retelei romanesti cu linia Paris - Budapesta va fi cresterea vitezei maxime la 160 km/h pentru trenurile de calatori si la 120 km/h pentru cele de marfa pe aproape intreaga portiune a coridorului IV pan-european (cu exceptia zonelor cu relief accidentat). Este vorba despre linia Constanta - Bucuresti - Brasov - Sighisoara - Coslariu - Simeria - Arad - Curtici.

Citeste si:

Potrivit Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT), in acest an vor incepe lucrarile la modernizarea tronsoanelor Bucuresti Nord - Bucuresti Baneasa - Fundulea si Fetesti - Constanta, care au termen de finalizare in 2008, urmand ca tronsonul Fundulea - Fetesti sa fie finalizat in 2009. Valoarea lucrarilor, finantate prin programul ISPA si dintr-un imprumut de la Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala (JBIC), depaseste 500 de milioane de euro. Tot in acest an va fi organizata licitatia pentru reabilitarea tronsonului Campina - Predeal, proiect care costa 240 de milioane de euro si care va fi finantat de Uniunea Europeana prin programul ISPA (75% din fonduri sunt asigurate de bugetul comunitar).

Totodata, urmeaza sa fie elaborat proiectul pentru modernizarea sectorului Curtici - Arad - Deva - Simeria, lucrarile urmand sa inceapa in 2007. Reabilitarea coridorului IV ar trebui sa fie finalizata in 2012, la acea data distanta Constanta - Curtici putand fi parcursa in circa sapte ore, fata de 12-13 ore in momentul de fata. "In acelasi timp, vom continua adaptarea parcului de locomotive si vagoane la noile viteze de circulatie, prin modernizarea celor existente si achizitionarea unor rame noi", explica ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre.