Conducerea Ministerului Transporturilor a renuntat sa mai amenajeze terminalul de transcontainere din Portul Constanta. Pina in luna octombrie a anului trecut, Romania trebuia sa predea proiectul de amenajare catre Banca Japan Bank for International, cea care urma sa acorde creditul destinat lucrarilor, in valoare de 250 de milioane de dolari. Astfel, termenul pentru depunerea proiectului a expirat, iar Romania nu mai poate primi banii. "Banii trebuiau accesati pina in octombrie 2005, pe baza unui proiect care trebuia intocmit de ministerul condus de Gheorghe Dobre. Lucru pe care nu l-au facut", sustine Mihai Marinescu, vicepresedintele Partidului Popular Crestin Democrat.

Suma de la inchiriere e secreta

Autoritatile spun ca nu mai aveau nevoie de acest credit. Pe de alta parte, autoritatile au inchiriat zona terminalului de transcontainere neamenajata unei firme pe motiv ca nu dispuneau de fonduri pentru a o amenaja. "Nu am mai accesat banii pentru ca nu aveam nevoie. Aceasta zona am dat-o spre inchiriere firmei Dubai Port International pina in 2021. Noi dam terenul, iar ei vor face investitiile necesare in aceasta zona. Acum sintem in negocieri in ceea ce priveste actele aditionale", spune Mircea Banias, directorul CN Administratia Porturilor Maritime SA Constanta, care refuza sa spuna suma pentru care zona a fost inchiriata.

Citeste si:

Memorandumul dintre Japan Bank for International si statul roman, incheiat in anul 1999, prevedea un imprumut de aproximativ 320 de milioane de dolari, din care doar 70 au fost cheltuiti, destinati amenajarii terminalului de transcontainere de la Constanta.

Proiect vechi de 10 ani

Desi studiul de fezabilitate pentru ultimele doua faze de rabilitare a terminalelor din Portul Constanta sint facute din anul 1996, autoritatile nu au reusit sa angajeze credite sau fonduri. "Valoarea estimata in studiul elaborat acum 10 ani, a ultimelor doua faze, se ridica la 100 de milioane de euro", spune Mircea Banias.