Un control facut la sfirsitul lui 2004 de catre Curtea de Conturi a constatat ca aproape 1,6 milioane de euro, bani obtinuti din credite externe rambursabile pentru reabilitarea drumurilor, au fost folositi pentru achizitionare de masini ca: Nissan Terrano si Audi Allrod Quatro, pentru case de oaspeti si mobilier de birouri. "Controlorii Curtii de Conturi au constatat ca sumelor importante din creditele externe obtinute de Compania Nationala de Drumuri si Poduri le-a fost schimbata destinatia. Exemplul este faptul ca s-au achizitionat noua autoturisme de marca: Audi Allrod Quatro, Nissan Terrano si VW Pasat in valoare de 9,08 miliarde de lei pentru CNADRN. In conditiile in care aceste credite nu prevedeau asa ceva", spune Dan Saguna presedintele Curtii de Conturi.

Patru credite deturnate

Curtea de Conturi a verificat patru credite: Acordul de Imprumut incheiat in 2000 intre Romania si Banca Europeana de Investitii (BEI) destinat proiectului de reabilitare a drumurilor in valoare de 70 de milioane de euro, bani destinati reabilitarii a trei tronsoane de drum Bucuresti-Fundulea, Fundulea-Lehliu si Lehliu-Drajna. Potrivit raportului intocmit, aproximativ 20 de miliarde de lei au fost folositi in alte scopuri decit cele prevazute in contract. Astfel s-au cumparat doua Nissan Terano in valoare de 1,5 miliarde de lei si un Audi Allrod Quatro in valoare de 1,6 miliarde de lei. In plus, potrivit raportului, pentru cele trei tronsoane de drum, autoritatile de la acea vreme au semnat sapte addendumuri prin care au creat un prejudiciu de aproximativ 16,5 miliarde de lei.

Nissan de 137.000 de euro

Un alt credit verificat de Curtea de Conturi este Acordul de imprumut privind proiectul de reabilitare a drumurilor, de la Fondul pentru Cooperare Economica semnat la Tokyo in 1998, in valoare de 250 de mii de euro, care era destinat reabilitarii tronsonului de drum Timis-Lugoj. Cu jumatate din acest credit autoritatile au cumparat pentru parcul auto al Administratiei Nationale a Drumurilor (AND), in anul 2004, trei masini marca Nissan Terano in valoare de 137 de mii de euro.

"Un asemenea contract dureaza trei-patru ani. Angajatii AND trebuie sa se deplaseze pe teren. Iar o masina ca Dacia nu ar face fata. Asemenea masini ca si cele de mai sus sint putine", explica Basulescu Mihail, fostul director al AND. Numai ca evidenta contabila a AND arata altceva. In ultimii patru ani, AND a cumparat masini in valoare de 100 de miliarde de lei. Parcul auto al AND are aproximativ 690 de masini, dintre care jumatate sint cumparate din import, cu preturi de ordinul miliardelor.

Citeste si:

Miliarde pentru case de vacanta

Nici creditul acordat de BEI in anul 2001 destinat etapei a patra de reabilitare a drumurilor nu a fost ratat de autoritati. Astfel, din creditul in valoare de 245 de milioane de euro, autoritatile au rezervat 9 miliarde de lei pentru achizitionare de mobilier, casa de oaspeti si doua VW Pasat TDI si Basis, in valoare de aproximativ doua miliarde de lei pe care cei de la AND au uitat sa le treaca in evidenta contabila.

In plus, alt credit de la BEI, verificat de Curte, a fost imprumutul acordat in anul 1997, in valoare de 210 milioane de euro pentru reabilitarea drumurilor. Potrivit raportului, 600 de mii de euro din acest imprumut au fost folositi pentru intretinerea si tratarea autovehiculelor din parcul auto al AND. Curtea de Conturi a sesizat Parchetul de pe linga Inalta Curte de Casatie si Justitie care a demarat o ancheta.

Aurel Balut: "Nu sint vinovat"

Actualul director la AND, Aurel Balut, este una dintre persoanele amintite in raportul Curtii de Conturi. Astfel, el este semnatarul a doua anexe prin care destinatia creditelor a fost schimbata. "Nu consider ca sint vinovat. Toti banii s-au folosit cum trebuie. Eu consider ca orice cheltuiala facuta are o justificare justa", spune Aurel Balut, director AND. Pe linga acesta, anexele prin care s-a schimbat destinatia banilor au mai fost semnate de Aurel Petrescu, Mihail Basulescu, Danila Bucsa si Gheorghe Luccaci, fosti directori ai AND.