"Sunt un adept al unor anticipate imediate pentru a scapa de o solutie imorala care se numeste PUR"

"Ne trebuie o ancheta parlamentara asupra modului in care s-au desfasurat alegerile, pentru ca nimeni nu mai trebuie sa gandeasca vreodata in Romania ca vointa electoratului poate fi masluita"

"Sa declansam proceduri parlamentare pentru schimbarea presedintilor celor doua Camere"

"Un singur sef de servicii secrete nu va fi schimbat"

"Ce, credeti ca-i face rau Guvernului sa fie impins de la spate?!"

"Cred ca trebuie sa se faca fuziunea PNL-PD, trebuie sa se faca un singur partid"

- Ati avut, imediat dupa instalarea Guvernului, mai multe iesiri publice care pareau ordine date noului Cabinet. Este vorba despre reducerea urgenta a fiscalitatii si despre numirea rapida a prefectilor si recorelarea pensiilor. Pare ca vreti sa fiti si prim-ministru.
- Sunt un om politic care a sustinut aceste obiective in campanie. Ele au avut o contributie decisiva in succesul meu. Eu nu pot uita ca Alianta este la guvernare pentru ca eu am candidat sustinand exact ceea ce trebuie sa faca Guvernul. Or, a doua zi dupa instalarea in functia de presedinte, eu nu m-am derobat de responsabilitatile pe care mi le-am asumat. Aceste masuri sunt dorite de societate si, in calitate de presedinte, comunic Guvernului punctele de vedere ale societatii romanesti. Cred ca nu fac nimic rau si nimic neconstitutional.

- Dati senzatia ca actualul Guvern are nevoie sa fie impins de la spate.
- Si credeti ca-i face rau? Am spus ca voi fi un presedinte implicat.

- Pentru Guvern urmeaza o perioada foarte dificila, avand in vedere majoritatea parlamentara fragila pe care se bazeaza. Daca actualul Cabinet dovedeste ca nu isi poate trece prin Parlament legile importante si ca nu are o majoritate solida, veti mai cere organizarea de alegeri anticipate?
- Si acum sunt un sustinator al alegerilor anticipate, pentru ca Guvernul este intr-o situatie foarte dificila. Chiar daca, atunci cand aveam obligatia constitutionala sa negociez cu partidele pentru realizarea unei majoritati, am facut-o, aducand si PUR, este extrem de dificil pentru primul-ministru sa aiba in structura Guvernului un partid care a fost aliatul PSD in campanie si care acum revendica prefecturi. E foarte dificil pentru Calin Popescu-Tariceanu sa explice si electoratului, si celor doua partide din Alianta cum poti sa pui un prefect de la un partid care, in campanie, ti-a fost extrem de ostil. Sau cum poti sa pui un prefect de la un partid care a sustinut desemnarea lui Nicolae Vacaroiu si a lui Adrian Nastase ca presedinti ai Camerelor. PUR, in primul rand, trebuie sa corecteze aceasta eroare ca sa devina credibil.

- Adica?
- Sa declansam proceduri parlamentare pentru schimbarea celor doi presedinti ai Camerei, daca vrea sa fie un aliat loial al Aliantei. Sigur, a fost foarte important sa trecem Guvernul, dar cred ca dl. Tariceanu va trebui sa discute foarte serios in continuare colaborarea, pentru a o duce la un nivel de colaborare fair play intre partidele care alcatuiesc Alianta.

- In ce conditii ar trebui organizate alegerile anticipate?
- In situatii de criza. Acum nu suntem intr-o astfel de situatie, ea nu trebuie provocata atata timp cat Guvernul poate sa-si atinga obiectivele dar, personal, sunt un adept al unor anticipate imediate pentru a scapa de o solutie imorala care se numeste PUR. Este o solutie politica pe care eu am negociat-o din nevoia instalarii unui Guvern, dar ea mi se pare lipsita de moralitate. Atunci am pus inainte interesul de a avea un Guvern, de a lua primele masuri-semnal si care sa produca efecte in 2005. Era o prioritate care a fost realizata si, daca dl. Tariceanu va fi un adept al solutiei anticipatelor, la mine va avea tot sprijinul.

- V-ati declarat foarte multumit de componenta initiala a Guvernului, care o includea si pe Cristina Parvulescu, candidat la sefia Ministerului Integrarii. Ea fost respinsa de catre comisiile parlamentare pentru prestatia lamentabila la audieri. Era mai competenta la Primaria Bucurestiului?
- Era competenta pe domeniul ei. Ea a gestionat foarte bine creditele externe si Primaria a derulat si deruleaza circa 700 de milioane de euro-proiecte. Probabil ca acest lucru a fost mult prea putin in raport cu ce au asteptat parlamentarii de la un ministru al Integrarii. Confuziile pe care le-a facut, lipsa de siguranta n-au putut sa o conduca spre un aviz favorabil si, probabil, a fost o eroare a mea propunand aceasta solutie. Desi era un om care, sunt convins, dupa ce ar fi invatat institutia, se putea descurca foarte bine. Este un om cu foarte mult curaj, probabil curajul tineretii.

- Aveti vreun regret si in ceea ce-l priveste pe ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, acuzat ca a facilitat venirea minerilor la Bucuresti pe 13-15 iunie 1990?
- Nu. Aici suntem intr-o zona exagerata. Dobre este un transportator recunoscut in sistem. N-a avut nici o legatura cu formarea garniturilor, pentru ca Petrosaniul nu este pe Regionala Craiova, unde el era director, ci pe Regionala Timisoara. Ordinul de constituire a garniturilor, venit de la ministrul Transporturilor, s-a dat Regionalei Timisoara si nu Regionalei Craiova. Regionala Timisoara a pus la dispozitie trenurile. Eu va pot spune ca, in septembrie 1991, Dobre a fost directorul de regionala care a oprit trenurile la Craiova. Am avut o discutie cu presedintele Asociatiei victimelor mineriadelor. Eu nu sunt un avocat al lui Dobre. Daca se va constata ca, in 1990, a avut un comportament incorect, va trebui sa judecam mentinerea lui in Guvern. Asta cu siguranta se va intampla. Ce stiu cu siguranta, in acelasi timp, este ca a existat un ordin al ministrului Transporturilor, adresat Regionalei Timisoara, care a pus garniturile la dispozitie, si ca Petrosaniul, unde s-au format trenurile, nu este pe Regionala Craiova, ci pe Regionala Timisoara.

- La vizitele pe care le-ati facut la sediul serviciilor secrete nu ati spus foarte clar daca ii veti schimba sau nu pe directorii acestora.
- Unii vor fi schimbati, altii nu. Nu-mi cereti sa va spun care sunt cei care vor fi schimbati. Decizia mea este de a tine serviciile de informatii in afara influentelor politice. N-as spune ca a existat o interventie in jocurile politice a celor trei mari servicii - SRI, SIE si STS. Au stat deoparte, spre cinstea lor, pentru ca au avut comportament de servicii neimplicate. In acelasi timp insa, nu pot sa nu analizez realitatea performantelor lor si, in functie de aceasta, la unele servicii vor fi schimbari, la altul nu.

- Cand ii veti inlocui pe cei vizati?
- Directorii de servicii nu se schimba ca directorii de intreprinderi. Sefii de servicii ai unui stat membru al NATO au nevoie de timp pentru a fi schimbati. Ei trebuie sa-si faca vizitele de curtoazie la omologii lor din principalele servicii cu care au colaborat si acest lucru necesita timp, pentru ca nu trebuie sa se produca rupturi in colaborarea serviciilor cu serviciile din statele aliate.


- Cine va fi noul consilier prezidential pe probleme de aparare?
- Va trebui cat se poate de repede sa il nominalizez. Deocamdata, avand in vedere delicatetea subiectului si a functiei, il substitui prin legatura directa cu serviciile de informatii si cu armata. Este dificil sa gasesti un consilier pentru securitate, pentru ca el este automat omologul Condoleezzei Rice sau omul cu care vorbeste Colin Powell. Dificultatea acestei desemnari vine si din gasirea solutiei acceptate de toata lumea. Nu poti sa dai serviciilor de informatii un consilier in care sa nu aiba incredere. Au mai fost, la Palatul Cotroceni, consilieri pentru securitate cu care nu s-a intalnit nici un sef de servicii sau care nu primeau informatii. Este un lucru delicat, n-o sa ma pripesc. Am avut solutia acceptata de toata lumea - Vasile Blaga -, dar nevoia de a da un ministru de Interne a facut sa renunt la el. In momentul in care voi gasi consilierul, il voi anunta. Am o lista intreaga - nu-mi cereti nume! -, dar unul din elementele-cheie este si increderea mea. Si n-am acordat-o cu usurinta nimanui.

Citeste si:

In ianuarie, prima participare la o sedinta de Guvern

- Una dintre temele principale ale campaniei dvs. electorale a fost lupta impotriva coruptiei. Ati anuntat chiar ca ea va deveni subiect pentru CSAT. Ce masuri anticoruptie veti propune Consiliului Suprem de Aparare a Tarii?
- Deocamdata, prin toate deplasarile la institutiile cu atributii in domeniu, inclusiv la Ministerul de Interne, m-am limitat la a exprima clar, dupa alegeri, ca tema coruptiei ramane o prioritate. Voi continua, in zilele urmatoare, cu intalniri la Parchetul General si la Parchetul National Anticoruptie, unde vreau sa fac foarte clar ca problema coruptiei este departe de a mai fi numai o problema a institutiilor cu responsabilitati, ci o problema de securitate nationala. In prima sedinta a CSAT, voi introduce problema coruptiei in obiectivele de securitate nationala. Si ea va trebui tratata ca atare nu numai de catre partide, de politicieni. Serviciile de informatii au obligatia sa contribuie cu informatii la sprijinirea realitatii probelor care sa-i duca acolo unde le este locul pe aceia care au confundat institutiile statului cu institutii la dispozitia lor. Prima sedinta a CSAT va avea tema centrala tema coruptiei.

- Cand veti convoca CSAT?
- In februarie, pentru ca sefii multora dintre institutii se instaleaza acum. E vorba de ministrul Justitiei, de ministrul Administratiei si Internelor. Or, le trebuie un timp minimal sa analizeze parghiile si oamenii cu care se poate declansa aceasta lupta impotriva structurilor de tip mafiot. Sunt un presedinte care, in momentul de fata, are informatii. Toata lumea comunitatii de afaceri clientelare este debusolata. Nu-si explica cum nu au putut sa introduca in Guvern nici un om. Grupurile de interese care au fost obisnuite sa lucreze cu Guvernul ca o anexa a intereselor lor au declansat acum marea batalie a secretarilor de stat care sa fie oamenii lor, sa aiba piloni de sustinere in structurile guvernamentale. Asa cum am reusit la nivelul Cabinetului, sunt convins ca avem sanse mari sa reusim ca, si la nivelul secretarilor de stat, sa taiem puntile de influenta ale acestor grupari. In prima sedinta de guvern la care voi participa, ii voi avertiza pe ministri asupra acestui lucru. Pana la sfarsitul lunii ianuarie imi voi alege o sedinta a Executivului la care sa particip. Pe ordinea lor de zi, voi cere introducerea si a unei teme la solicitarea presedintelui, premergator introducerii ei in CSAT.

- Cum vedeti viitorul politic al partidelor care v-au sustinut in campanie? Ca observator independent, credeti ca PNL si PD ar trebui sa fuzioneze?
- Cel putin sufleteste, raman pe solutia aceasta si, daca as spune ca nu, as minti. Voi incerca sa fiu un presedinte al tuturor romanilor, dar categoric gandesc ca ceva trebuie sa se intample. Cred ca trebuie sa se faca fuziunea. Trebuie realizat un singur partid. Dupa ce PNL si PD isi fac congresele acum, ar trebui ca februarie, martie, mai sa fie perioada in care cele doua partide sa analizeze solutia fuziunii si sa o decida. Nu poate fi evitat subiectul de pe ordinea de zi a celor doua congrese.

- In ceea ce priveste PSD, ce interlocutor ati prefera la conducere: Adrian Nastase sau Ion Iliescu?
- Pe nici unul. Ion Iliescu este un politician respectabil, dar are limite in a intelege viitorul Romaniei, il deseneaza mult prea greu. Adrian Nastase a ridicat sistemul de guvernare de tip mafiot la rang de politica de stat si nu poate sa fie un partener al meu de dialog. PSD ar trebui sa se modernizeze el insusi. Ar fi un mare castig pentru Romania daca PSD ar lua decizia interna de a se moderniza. El a ramas un partid care, datorita dominatiei absolute pe care o au in interior Cozmanca, Hrebenciuc, Dan Ioan Popescu, Ion Iliescu, Adrian Nastase, n-a evoluat. Ponta nu are forta, desi face valuri. Intelegerea nevoii de modernizare trebuie sa vina chiar de la lideri cu autoritate, precum Ion Iliescu si Adrian Nastase, dar care trebuie sa inteleaga ca au misiunea sa stimuleze modernizarea partidului, dar nu in favoarea castigarii alegerilor interne de catre ei. Daca vor putea acest lucru, PSD va putea deveni un partid viabil.

- Ii veti ceda lui Ion Iliescu Palatul Scrovistea?
- Eu am avut o discutie cu dl. Iliescu. Intrebarea dansului a fost daca mai poate folosi din cand in cand resedinta prezidentiala de la Scrovistea. Raspunsul meu a fost da si va asigur ca n-am nimic impotriva s-o mai foloseasca pana cand RAAPPS ii va pune la dispozitie, conform legii, o resedinta. E o chestiune omeneasca, de bun-simt. Eu nu tineam sa fac Revelionul la Scrovistea. Mi-a placut mai mult la "Orizont" si in Piata Universitatii.

Solutia pentru RAFO - sechestru pe averea celor care au devalizat-o

- In campania electorala ati promis ca rafinaria Rafo Onesti nu va fi inchisa. Ministrul Finantelor spune insa ca masurile de disciplina financiara vor merge pana la declararea falimentului in cazul Rafo.
- Nu stiu daca va fi cazul sa se ajunga aici. Trebuie declansate imediat masurile asiguratorii, fiindca banii de care a fost scutita Rafo au fost produsi si s-au dus in buzunarele unei clientele, care a cumparat din acesti bani hoteluri, pamanturi, a dezvoltat alte afaceri. Or, exista institutia sechestrului pe avere, care trebuie sa functioneze si sa se manifeste imediat. Va pot spune - si nu mai vorbesc in calitate de candidat, ci de presedinte informat - ca dosarul Rafo este dus la nivelul la care se pot declansa masuri asiguratorii. Faptul ca au existat dispozitii ca procurorul care avea dosarul sa il predea si dosarul sa fie rupt si imprastiat in vreo cinci parti este un lucru care nu va mai continua. Astept sa am discutia cu PNA - lucru care se va intampla foarte curand - fara tentatia de a subordona vreo institutie, dar institutiile trebuie sa stie punctul de vedere al presedintelui Romaniei. Voi cere punerea imediata si in cea mai mare viteza in aplicare a masurilor legale, pentru ca informatiile despre nivelul la care s-a ajuns cu dosarul Rafo sunt certe si masurile trebuie declansate. Nu e obiectivul actualei administratii sa inchida Rafo. Spre satisfactia mea, este o rafinarie care anul trecut n-a inregistrat pierderi, dar s-au inregistrat mari furturi ale clicii care a drenat din Rafo toate resursele.

- Cine intra in aceasta clica?
- Haideti sa vorbeasca institutiile statului, pentru ca, daca voi spune nume, se va spune ca presedintele a asmutit institutiile! Nu voi ezita sa spun in fata institutiilor aceste nume, pentru ca si ele stiu ceea ce stiu si eu.

- Ce masuri ati luat pentru ca puscasul marin american care l-a ucis pe Teo Peter sa fie judecat in Romania, asa cum v-ati angajat in ultima dezbatere televizata?
- Nici una, in afara de ce am facut inainte de a deveni presedinte al Romaniei. Exista un angajament al administratiei americane ca se va aplica legea si am incredere in acest angajament, iar prezenta ambasadorului SUA la inmormantarea lui Teo Peter a credibilizat, pentru mine, acest mesaj. Voi urmari cu atentie evolutiile cazului. Stiu, ca informatie de ieri (marti - n.red.), ca, in momentul de fata, instantele marinei militare americane au declansat procedurile. Stiu ca exista doua echipe, una cu juristi si tehnicieni romani si alta cu americani, care pun cap la cap cazul. Va asigur ca, in calitate de presedinte, voi cere aplicarea legii in Romania.

- Sustineti in continuare proiectul Rosia Montana?
- Sincer, il sustin, mi se pare realist si necesar. In acelasi timp, dupa ce am facut afirmatia ca trebuie realizat proiectul, am primit foarte multe reactii impotriva lui. Au fost tot timpul reactii care n-au adus si argumente. Ieri (marti - n. red.), am avut o discutie cu directorul pentru Romania al Bancii Mondiale si stiu ca se fac evaluari pe acest proiect. Nu m-as mai grabi sa spun ca trebuie facut, ci trebuie asteptat pana cand toate evaluarile sunt facute. Eu cred ca pentru zona nu este o solutie rea. Este insa o parere de politician si nu una de specialist si va asigur ca voi tine cont de punctul de vedere al specialistilor.

"Frauda electorala" - ancheta parlamentara

- A trecut mai mult de o luna de la primul tur al alegerilor, cand ati acuzat fraude electorale. Vom afla daca alegerile au fost sau nu fraudate, asa cum v-ati angajat?
- Va fi subiect de discutie astazi (ieri - n. red.) cu premierul Calin Popescu-Tariceanu. La reluarea lucrarilor Parlamentului, va trebui o ancheta parlamentara asupra modului in care s-au desfasurat alegerile, pentru ca nimeni nu mai trebuie sa gandeasca vreodata, in Romania, ca vointa electoratului poate fi masluita. Iar acest lucru s-a produs in turul intai.

- Ati sustinut reorientarea politicii externe romanesti in jurul axei Bucuresti-Washington-Londra. Ati avut vreo reactie de la Bruxelles?
- Am avut discutii in care am dat explicatiile necesare si cred ca au fost intelese in toate cancelariile. Romania se afla la limita orientala a NATO si a Uniunii Europene, este o tara care are dreptul sa fie un factor de stabilitate in zona Marii Negre, zona de maxima importanta strategica regionala, iar Romania poate fi un factor de echilibru aici. In jurul Marii Negre se afla si Ucraina, si Georgia, si Moldova, iar Romania poate fi o tara importanta in stabilizarea zonei si un punct de atractie pentru tarile care ar putea sa devina membre ale NATO si ale UE. Georgia insasi a anuntat ca, in 2006, intentioneaza sa ceara sa devina membru al NATO. Nu vad de ce Romania n-ar juca un rol important in zona. Singura tara care, in momentul de fata, are forta sa sprijine o asemenea politica regionala este SUA, alaturi de Marea Britanie. As vrea ca mandatul meu sa aduca o contributie suplimentara la solutiile clasice de pana acum, de genul "Hai sa fim in NATO!" si "Hai sa fim in UE!". Eu cred ca toti avem obligatia ca, dincolo de variantele clasice, sa aducem contributii la consolidarea importantei Romaniei.