Dupa cum chiar autoarea o spune, "Evanghelistii" se vrea o piesa despre libertatea cuvintului. Subiectul este plasat intr-o academie greceasca din Asia Mica aflata sub guvernare romana, intr-o lume libera, usuratica si toleranta. Existenta usoara a lui Cherintos, profesor de filosofie, si a celor patru discipoli ai sai se schimba cind un nou client intra in viata lor.

Sectantul Pavel, insetat de putere

Clientul nu este altul decit apostolul Pavel, care le cere lui Cherintos si celor patru discipoli - Ioan, Luca, Marcu si Matei - sa scrie in patru variante povestea unui profet evreu. Apostolul Pavel, infatisat ca un om animat de dorinta de putere, ca un lider al unei "secte" ce vrea sa cucereasca paginismul, este insotit de un povestitor-profet, blind si inofensiv, care mai tirziu se dovedeste a fi chiar Iisus Hristos. Cherintos si cei patru evanghelisti accepta sa scrie povestea profetului in schimbul unei sume de bani, care-l va scapa pe maestru si academia sa de faliment.

Scena "tare" cu Maria Magdalena si Iisus

Urmeaza scene biblice esentiale, reconstituite intr-un stil avangardist. Elena, iubita lui Cherintos, intra in rolul Mariei Magdalena care, in viziunea Alinei Mungiu Pippidi, are o relatie amoroasa chiar cu Iisus. Scena spalarii cu lacrimi a picioarelor lui Iisus are o incarcatura erotica apasata, Maria Magdalena incepind de la degetele lui Iisus si terminind sus, intre picioarele lui. La fel si scena taierii capului Sfintului Ioan Botezatorul, dus pe un taler de o printesa pe jumatate dezbracata. Inclusiv imaginea Fecioarei Maria este redata neconventional: atunci cind unul dintre evanghelisti intreaba ironic: "Cum, o fecioara sa dea nastere unui prunc?", in fundal apare mama lui Iisus, goala pusca.

In dialogul personajelor, autoarea foloseste un limbaj libertin, plin de ironie. La intrebarea: "Esti imparatul iudeilor?", urmata de replica lui Iisus: "Cine, eu?", Pilat, procuratorul roman, spune: "Cine, eu?! Ei, hai, n-o mai face pe prostul". Sau, ca exemplu, un alt fragment dintre aceleasi doua personaje: "Ce cauti in Ierusalim?", intreaba Pilat. "Am venit la tine sa ma rastignesti", raspunde Iisus, urmat de replica procuratorului: "Eu nu sint pus aici sa rastignesc pe cine am chef".

Iisus este injunghiat de Pavel

In piesa lui Pippidi, Iisus este prezentat ca un profet care nu facea minuni. "Sa invie mortii si sa mearga pe ape", este comanda pe care o da Pavel celor patru evanghelisti care trebuia sa creioneze portretul lui Iisus. La intrebarea unuia dintre cei patru evanghelisti: "Cum, nici macar nu merge pe apa?", Pavel da replica: "Nu, nu mergea (…), dar asa este scris in cartea sfinta".

Miracolele biblice sint ironizate de autoare. Apostolul Ioan face o falsa demonstratie cum ca si el ar putea merge pe apa. Piesa aduce modificari ale unor momente esentiale din Noul Testament. Astfel, nu Iisus este cel rastignit, ci Baraba, iar la Cina cea de Taina participa inclusiv Maria Magdalena. De altfel, piesa se incheie cu Cina cea de Taina si nu cu rastignirea si invierea lui Iisus. Apostolii mor otraviti de Pavel care, inainte de caderea cortinei, il injunghie pe Iisus. Iar replica finala o da maestrul Cherintos, nu Iisus: "Deseara ne vedem cu totii in rai".

Inamicii cu sutana se pun de accord

Patriarhul Teoctist: "Si cineva, daca scrie despre Biserica sau despre Evanghelie sau chiar o piesa literara precum 'Evanghelistii>>, aduce fara sa-si dea seama o jignire Bisericii, invataturii crestine." Arhiepiscopul Mitropolit Romano-Catolic al Bucurestiului, Ioan Robu: "Este o blasfemie la viata si credinta noastra. (...) Cind se joaca asa ceva intr-un teatru, eu, ca om al Bisericii, si fiecare nu putem fi bucurosi ca ceea ce este mai sfint pentru noi este ridiculizat."

Citeste si:

Comunicat al Episcopiei Romano-Catolice Iasi: "Episcopia Romano-Catolica deplinge alegerea neinspirata a directiunii Ateneului Tatarasi de a agrea si promova - sub pecetea regizorala a directorului institutiei - drept implinire culturala de exceptie punerea in scena in premiera nationala a piesei 'Evanghelistii>>, de Alina Mungiu Pippidi, care lezeaza sentimentele religioase ale oricarui crestin".

Dr. Eugen Jurca, preot si lector la Facultatea de Teologie din Timisoara: "O fictiune poate fi acuzata de blasfemie doar daca ataca morala crestina. Nu cunosc piesa Alinei Mungiu, dar pot spune ca un astfel de text poate fi considerat blasfemic daca il prezinta pe Hristos ca pe un om de rind. Daca il pui alaturi de Socrate sau Aristotel, il desacralizezi, faci din el un erou mitic si ai distrus Biserica."

Constantin Andrei, Protopop in cadrul Mitropoliei Moldovei si Bucovinei: "Fratia Ortodoxa, filiala Iasi se pronunta impotriva acestei blasfemii, care este o provocare de prost-gust. Sigur, exista libertatea cuvintului, dar trebuie sa fie foarte atent cine a scris, nu-i pronuntam numele, stim cine este, cum a fost format si unde a studiat. Este pacat ca spectacolul a fost pus in scena la Iasi. Regretam ca autoarea este o fiica a bisericii noastre si nu stim daca mai este."

"Contestatarii nu au vazut piesa"

Benoit Vitse, directorul Ateneului Iasi si regizorul piesei "Evanghelistii": "Ce m-a hotarit sa o montez a fost descoperirea 'Evanghelistilor>> in culegerea de teatru in limba franceza "Apres la censure" a editurii Unitext. Deci, sintem dupa cenzura. Am aflat ca aceasta piesa n-a fost montata niciodata in Romania, in ciuda diferitelor tentative. Ciudat... Subiectul este religios, mi s-a spus. Si atunci? Piesa contrazice Sfinta Scriptura. Da, domnule, dar aici este vorba de teatru, nu de altceva. 'Evanghelistii>> este un spectacol al libertatii - religioasa, politica, sexuala. In seara aceasta nu am avut nici un fel de contestatii. Cei care au contestat-o sint cei care nu au vazut piesa. Am ales actori tineri. Citiva actori consacrati au refuzat rolurile din motive religioase."

Ion Sabdaru, regizor si actor la Teatrul National "Vasile Alecsandri", Iasi: "Piesa este o dezamagire pentru BOR pentru ca era un motiv bun de scandal pentru a-si ridica si ei cotele. Dovada este ca orice acrosaj de genul acesta nu stirbeste din ceea ce se cheama destinul lui Iisus si soarta Lui.

Alice Georgescu, critic de teatru: "O lucrare de arta nu poate fi niciodata blasfemie. Domeniul artei si cel al Bisericii nu trebuie sa se amestece unul cu altul si sa existe o discutie pe tema asta. Piesa Alinei Mungiu este un comentariu cu tema biblica, nu o blasfemie. Daca exista o atitudine ireverentioasa in acest text, este indreptata spre Biserica si produsele ei, in nici un caz fata de Iisus Hristos ".

"E inacceptabil sa ne spuna cineva ce avem voie sa scriem"

Alina Mungiu Pippidi: Izolate sub comunism, bisericile din Romania par sa fi ramas mult in urma democratiei. Ideea ca Evanghelia trebuie interpretata alegoric, nu literal, apartine Sfintului Toma din Aquino, nu mie. Ca orice text, si Evanghelia trebuie citita si interpretata critic si exista o distinsa traditie intelectuala de sute de ani in acest sens. Oricine a citit "Evanghelistii" si nu s-a luat dupa zvonuri tabloide nu poate crede ca piesa il ridiculizeaza pe Iisus sau jigneste sentimentele cuiva.

Daca Cioran e acceptabil pentru biserica cu textul lui despre Apostolul Pavel, daca "Idiotul" lui Dostoievski e acceptabil ca model ideal pentru Iisus, atunci si piesa mea e acceptabila. Daca nu, asta e, exista un pret al libertatii de gindire si sint dispusa sa il platesc. E cu totul inacceptabil, dupa ce am obtinut in 1989, sa ne mai spuna cineva ce avem voie sa scriem si ce nu. Montarea lui Benoit Vitse e un exercitiu de exorcism.

Putem scapa de acest traditionalism retrograd care s-a ridicat cu totul neasteptat la noi dupa 1989? Sintem singurii care, de la ateismul fortat, am cazut in fundamentalism crestin. Bulgarii au ramas moderni, hai sa ne straduim si noi. Discutia e cam absurda... seamana periculos cu genul de discutii dintre clericii si intelectualii arabi occidentalizati de azi. Ar trebui sa fim peste nivelul asta...