Sorin Ionita, directorul executiv al Societatii Academice Romane, considera ca sistemul de invatamint romanesc este conceput sa satisfaca nevoile profesorilor, nu pe cele ale elevilor.

Care sint cauzele profunde care au declansat greva in invatamint?

Este rezultatul unor probleme, pe jumatate obiective, pe jumatate subiective. Obiectiv, situatia este proasta in invatamint. Nu poti sa-ti doresti sa fii profesor cu cinci milioane de lei pe luna. Pe de alta parte, in sistem nu s-a facut o reforma de multi ani, una din aia grea, dureroasa. S-a mai facut ceva la nivel de curriculum, manuale.

Si ce ar trebui facut, concret?

Nu trebuie sa faci o dezbatere reala cind ai greva si oameni in strada, ci in vremurile bune, cind nu trebuie sa te feresti de problemele grele si delicate care nu sint confortabile nici pentru sistem si sindicate, nici pentru guvern. Sa va dau un exemplu, in 1990 aveam 250 de mii de cadre didactice in preuniversitar la 4,9 milioane de elevi. Iar acum avem 260 de mii la 3,9 milioane de elevi. Este o statistica, un fel de diagnoza a sistemului. Si asta pentru ca s-a cedat pas cu pas in toate partile, s-au facut supraangajari in Educatie sau nu s-au redus scoli.

Tratati de-a valma

Dascalii isi mai fac meseria in ziua de astazi?

Unii si-o fac, dar, din pacate, sint tot mai putini. Cei care o fac o fac mai degraba in pofida sistemului. Adica este un fel de hobby al lor, sistemul nu-i ajuta cu nimic. Si realmente dau o educatie foarte buna, la nivel mondial. La noi chiar se face invatamint bun, dar se face in anumite scoli. In general, in orase mari, in scoli bune, unde nu toata lumea ajunge. De aceea avem o segregare. Noi nu stim sa deosebim in acest moment cu instrumente profesionale un profesor performant de unul neperformant. Sint tratati toti de-a valma si in ceea ce priveste salariile, si in ceea ce priveste alte stimulente.

Citeste si:

Greu de reformat

Acum materiile predate ii ajuta pe elevi in momentul in care termina?

Design-ul materiilor nu este rau, s-a schimbat in ultimii ani dupa ‘90. S-au structurat manualele. Nu stiu in ce masura ii ajuta pe elevi. Este foarte greu, ma gindesc la o scoala de la tara. Acolo aproape ca nu mai conteaza sa discuti despre manuale, pentru ca elevii nu prea ajung sa le parcurga in totalitate, ca nu au cu cine. Sau ca-i tin parintii acasa sa munceasca. Ba vin, ba nu vin profesorii la ore. Navetele, suplinirea cu profesori nepregatiti sau necalificati si chiar prea obositi de munca din gradina. Ca si ei sint tot tarani, au gradina, au cimp, din aia traiesc de fapt. Astea sint problemele reale. Sistemul de invatamint din Romania e mai mult croit dupa necesitatile profesorilor sau ale institutiilor decit ale elevilor.

Actualii guvernanti doresc sa faca o adevarata reforma?

Nu mai mult si nu mai putin decit cei de pina acum. Mi-e greu sa fac o diferenta de performanta intre guvernele de dupa 1990. In toate tarile din lume, chiar si in cele bogate sistemul de educatie este foarte greu de reformat. Sint multi oameni, are o rigiditate mare, sint sindicate.

Profesori mai multi, elevi mai putini

Sorin Ionita atrage atentia ca numarul profesorilor a crescut dupa 1989, chiar daca numarul elevilor a scazut dramatic, de la 4,9 la 3,9 milioane de elevi. El crede ca fiecare dintre guvernarile care s-au perindat "a incercat cite ceva", dar ca nici una dintre reformele propuse nu a avut o viziune clara.