Presedintele firmei care detine pachetul majoritar de actiuni in parteneriatul public-privat, Vefa Kucuk, a declarat, ieri, ca "partenerii romani nu pot trece cu vederea sumele de bani investite de societatea privata in vederea pregatirii terenului pentru hotelurile, restaurantele si cazinourile de lux care vor ocupa spatiul fostei Case Radio". Desi contractul extrem de controversat, semnat intre Ministerul Transporturilor si turcii de la "Dambovita Center" SRL in 2003, nu a "afectat" in vreun fel ruinele imensei cladiri, incepute in regimul ceausist, care au fost lasate de izbeliste, Kucuk a dat asigurari ca SC "Dambovita Center" SRL a investit pana in momentul de fata mai mult de 10 milioane de dolari, bani folositi pentru obtinerea diferitelor autorizatii de construire, studii de fezabilitate, proiecte de arhitectura, dar si pentru "adaptarea proiectelor la standardele romanesti". "Statul nu a participat cu nici un fel de garantie si nu a scos din buzunarul public nici un leu", a declarat Kucuk.

Reprezentantii SC Dambovita Center au dat vina pe statul roman pentru tergiversarea unui proiect important care "ar putea contribui cu sume consistente la buget si ar oferi romanilor mii de locuri de munca". Presedintele societatii-investitor e de parere ca "exista un interes ca societatea noastra sa abandoneze proiectul, un interes al grupurilor de interese care blocheaza dezvoltarea proiectului prin metode dintre cele mai murdare". "Exista anumite grupuri de interese care ne-au santajat sa renuntam la investitie, ne-au somat sa oprim lucrarile daca nu dorim ca respectivul contract public-privat sa fie reziliat", a aratat Cenk Kucuk, directorul general al SC Dambovita Center.

Kucuk considera ca aducerea ministerului de resort in fata Curtii de Arbitraj din Londra reprezinta "singura posibilitate de a ne apara drepturile castigate prin contractul din 2003", in conditiile in care schimbarile de pe scena politica si eternele lupte dintre Putere si Opozitie sunt, in Romania, nocive nu numai pentru investitorii straini cat mai ales pentru propriii cetateni.
Turcii afirma ca demararea lucrarilor la proiectul nascut in parteneriat public-privat a fost blocat intentionat de catre ministerul de resort, in conditiile in care firma a adus finantare de 250.000.000 USD, bani care nu au putut fi folositi in mod fructuos.

"Desi contractul a fost semnat in 2003 si noi am aratat ca detinem fondurile necesare pentru sustinerea lucrarilor, cedarea Casei Radio si a terenului aferent s-a efectuat tocmai in decembrie 2004, data pana la care noi am fost legati de maini si de picioare", a aratat Vefa Kucuk, mentionand ca nici dupa aceea nu au putut face mare lucru din cauza dezinteresului actualei clase politice.

Invocand faptul ca fosta putere pesedista a intretinut de-a lungul timpului afaceri dubioase in defavoarea statului, actualii gestionari ai bunurilor nationale au declansat o adevarata avalansa de controale asupra oamenilor de afaceri care au pus mana pe contracte grase oferite pe tava de autoritatile statului in guvernarea Nastase. Ministerul de resort considera ca nici macar sursele finantarii proiectului, pe care le-au contractat investitorii turci "nu sunt credibile", necesitand astfel o reexaminare a intregului proiect Casa Radio. In replica, reprezentantii SC Dambovita Center au atras, ieri, atentia ministrului de stat Laszlo Borbely asupra faptului ca toate controalele venite din partea Companiei Nationale de Investitii nu au scos la iveala nereguli in ceea ce priveste derularea proiectului sau surse de finantare obscure. Desi conducerea SC Dambovita Center a evitat sa precizeze sursa finantarilor sau care ar fi "grupurile de interese" si firmele care ar fi interesate sa preia proiectul, Vefa Kucuk se considera victima unui razboi politic care nu are legatura cu partenerii semnatari ai proiectului "Casa Radio". "Ei se schimba la putere si blocheaza actiunile incepute de cei care tocmai au intrat in Opozitie. Ministrul Transporturilor detine o functie importanta si nu trebuie schimbat niciodata", a opinat presedintele societatii Dambovita Center.

Citeste si:

In luna martie 2003, fostul ministru al Transporturilor impreuna cu firmele Mimel Imsat (Turcia) si ORB Estates (Marea Britanie), au incheiat primul parteneriat de tip public-privat din Romania, in vederea realizarii unui complex de mari dimensiuni pe amplasamentul cunoscut sub denumirea Casa Radio. Pentru derularea proiectului, Compania Nationala de Investitii si cele doua firme straine au infiintat societatea Dambovita Center, firma la care actionari majoritari sunt Vefa si Cenk Kucuk. Proiectul-gigant "Dambovita Center" prevede realizarea unui hotel de cinci stele, sali de conferinte si intalniri, restaurante, cazinouri, baruri de zi si de noapte, magazine pe o suprafata de aproximativ 69.000 metri patrati, complex rezidential format din circa 150-200 de unitati, complex de birouri de prima categorie pe o suprafata de circa 16.000 de metri patrati, galerie comerciala cuprinzand supermarket, magazine, sali de cinema, bowling, dar si spitalul cu o capacitate de aproximativ 100 de paturi sau parcarea supraterana ce va putea gazdui mai mult de 2.500 de autovehicule. Ministrul delegat pentru lucrari publice a anuntat saptamana trecuta in presa rezilierea contractului incredintat firmei turcesti invocand lipsa bonitatii si imaginea nu prea credibila a actionarilor. Vefa Kucuk si Cenk Kucuk au acuzat desfacerea contractului in mod unilateral fara macar ca SC Dambovita sa fie instiintata de decizia ministrului Laszlo Borbely. "Este motivul pentru care noi chemam Ministerul Transporturilor in fata instantei din Londra", au declarat patronii firmei turcesti.

Borbely: "Rezilierea este perfect intemeiata"

Ministrul delegat pentru Lucrari Publice, Laszlo Borbely, a declarat ieri ca rezilierea contractului pentru reamenajarea Casei Radio este perfect intemeiata, in lipsa finantarii necesare. "Decizia a fost adoptata inclusiv pe baza unui raport al Corpului de control al premierului", a spus Borbely. Afirmatiile ministrului de stat fac referire la un raport al Corpului de Control al premierului, care demasca unele probleme atat la organizarea licitatiei, dar mai ales ulterior semnarii contractului. Potrivit raportului, potentialii investitori ar fi trebuit "sa depuna aportul la capitalul social al firmei Dambovita Center, pentru administrarea pe o perioada de 49 de ani, insa firmele in cauza nu au avut acesti bani. "Totodata, se pare ca acolo s-a vandut fier vechi, s-a taiat si s-a vandut material lemnos", a mai spus Borbely. El a precizat ca, in baza raportului, au fost sesizate mai multe institutii ale statului, printre care Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si Oficiul National pentru Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor.

Astfel, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) a solicitat in mai multe randuri firmei "Dambovita Center" sa arate cum s-a modificat actionariatul societatii si sa aduca dovada finantarii proiectului. "Nu au reusit sa prezinte aceste documente, asa incat contractul nu a intrat in vigoare pana in prezent. In privinta finantarii, ceea ce mi-au trimis ei nici nu stiu daca este o scrisoare de intentie, nicidecum nu se poate numi finantare", a spus Borbely.