onstantin Ticu Dumitrescu, initiatorul Legii 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii ca politie politica, face bilantul celor sase ani de aplicare a acestui act normativ, intr-un interviu acordat ziarului ZIUA. El insista asupra faptului ca, in toti acesti ani, serviciul condus de Radu Timofte a contribuit mai curand la "conspirarea" fostei Securitati decat la deconspirarea ei, asa cum prevede Legea.

Ticu Dumitrescu sesizeaza si aproape o subordonare a presedintelui Colegiului CNSAS, Gheorghe Onisoru, fata de Radu Timofte. Initiatorul Legii 187/1999 atrage atentia asupra nepredarii arhivelor fostei Securitati de catre SRI in conditiile stabilite, dar mai ales asupra faptului ca, odata cu trecerea timpului, tot mai multe dosare dispar.

Puteti sa faceti un bilant, acum cand se implinesc sase ani de la promulgarea Legii187/1999, dvs. care ramaneti totusi parintele acestei legi, chiar daca v-ati dezis de ea?

Raspunsul la o asemenea intrebare incumba insa si obliga chiar la un fel de bilant al activitatii CNSAS, institutia care avea menirea sa aplice aceasta lege a deconspirarii reale a odioase politii politice comuniste. Am sa incep cu ceea ce a realizat pozitiv CNSAS. Este meritul Colegiului acestei institutii cu un specific atat de nou si de dificil, de a fi rezolvat intr-un fel, problema sediului CNSAS, care parea insurmontabila.

Un alt merit al Colegiului in intregul sau si in mod deosebit al presedintelui Onisoru, este acela de a fi reusit intr-un timp destul de scurt, sa atraga, sa selecteze si sa formeze un colectiv stralucit de lucru, format din 240 de oameni tineri, mai toti cu studii universitare, dand viata astfel CNSAS. O institutie atat de noua si destul de nedorita de toti cei care se temeau de trecutul lor (fostii ofiteri de securitate acoperiti - sau nu, ca si uneltele lor ticaloase - agentii informatori).

Studiindu-mi propriile dosare si continuand a frecventa in calitate de cercetator acreditat aceasta institutie, am putut remarca profesionalismul celor care in pofida unui specific atat de arid, lucrau cu multa rabdare si interes, unii chiar cu pasiune, in cadrul Directiei de Investigatii, sau a celei de Cercetare - Arhiva.

Amandoua aceste directii aveau si un rol extrem de important in relatiile directe cu cei care veneau sa-si vada propriile dosare, sau fata de cercetatorii acreditati. Daca cei de la Directia Cercetare - Arhiva au stiut sa-i deserveasca cu atentie si responsabilitate pe cei veniti sa-si cerceteze propriile dosare si pe cercetatorii acreditati, cei din Directia de Investigatii au dovedit cele mai frumoase calitati, stiind sa-i atraga si sa le fie de ajutor (atunci cand a fost cazul), pe cei care-i asistau, cand acestia isi studiau propriile dosare.

Tin sa mai spun ca am studiat cu mult interes cartile pe care cei din Cercetare le-au scris, dupa luni de zile de munca, - contribuind astfel la deconspirarea Securitatii. Numele autorilor pot fi vazute pe copertile acestor lucrari. Citez cateva titluri Arhivele Securitatii - vol. I si II, Grupurile de rezistenta si Securitatea, Totalitarism si rezistenta, Miscarea Armata de rezistenta anticomunista, Trupele de Securitate (1949-1989) s.a.m.d. in total 12 volume. Alte 9 volume sunt predate la editura si inca 16 aproape de finalizare. Aceasta ca sa nu mai vorbim de zeci de studii aparute intre 2002-2004 si nenumarate altele in 2005.

O noua organigrama

Ce spuneti despre faptul ca "Cercetarea" a fost desfiintata?

Cunosc unele amanunte despre aceasta problema. A existat in adevar Directia Cercetare-Arhiva. Aparand insa cele peste un milion de dosare (de fapt mutate de SRI dintr-un loc in altul), Colegiul a hotarat infiintarea Directiei de Arhiva - cu sediul la Popesti-Leordeni. In componenta acestei Directii s-au creat doua servicii: Serviciul Arhiva Externa (Popesti Leordeni) si Serviciul Arhiva Curenta (Dragoslavele).

Cat priveste Serviciul Cercetare - care era parte integranta din fosta Directie Cercetare-Arhiva, acesta a fost plasat acum la Directia Investigatie. Pana aici totul ar avea o justificare, desi situatia putea sa ramana neschimbata. Adica sa se fi creat in cadrul Directiei Cercetare-Arhiva, un al treilea Serviciu - cel al Arhivei de la Popesti-Leordeni. Important aici este sa se mareasca numarul de oameni pana la suplimentarea numarului de salariati. Colegiul poate efectua reduceri in cadrul celorlalte directii sau servicii secundare.

Totusi, din informatiile noastre rezulta ca sunt mari nemultumiri intre oamenii de la Cercetare.

Este adevarat ca asa cum apare noua organigrama, dl Onisoru si oamenii sai din Colegiu, practic au decimat colectivul atat de pretios de la Cercetare, astfel incat din 17 oameni, au ramas numai 10, ramanand acum un mic Serviciu care apartine de Directia de Investigatii. Ori acest lucru nu poate fi inteles!? Pentru ca CNSAS se bazeaza, sau de fapt inseamna, Investigatie dar si Cercetare - la care se adauga Comunicarea.

Oamenii care lucreaza in aceste Directii mi-au dat satisfactia si increderea ca adevarul, (fara de care oricat de "intrati" am fi in NATO sau UE nu vom putea construi nimic durabil) - se afla pe maini bune. Dar dl Onisoru si o parte a Colegiului sunt preocupati mai mult sa intareasca sau sa creeze resorturi noi, poate pentru a satisface cine stie ce obligatii.

In fine, revenind la lovitura data specialistilor din Cercetare, pare ca este si un raspuns nedrept dat acestora pentru unele nemultumiri pe care indraznisera sa le transpuna intr-un memoriu catre Colegiu. Sigur, victima tinta era seful Serviciului Cercetare, d-l Silviu Moldovan.

Cum vedeti actiunea de preluare a arhivelor Securitatii?

Dupa ce SRI si celelalte servicii secrete au predat in timp de 4 ani, circa 10.000 de dosare, a fost nevoie de interventia presedintelui Basescu in CSAT, pentru ca in sfarsit, dupa atat amar de timp sa inceapa a se preda arhivele Securitatii. Dar nu asa cum se stabilise in CSAT.

Serviciile tin cu dintii de arhive

Reveniti, asa cum ati mai facut-o, tot la SRI?

Nu numai, dar in mod deosebit la SRI, ca fiind cel mai "bogat" detinator al arhivelor Securitatii. Nu vreau insa, sa se inteleaga ca as avea ceva cu SRI. Sunt un om politic mai realist si mai constient decat multi altii, mai ales acum, cand terorismul si coruptia au devenit pericolele cele mai grave care ameninta statele lumii, deci si Romania.

Avem absoluta nevoie de servicii secrete de informatii (SRI, SIE, DIM) foarte puternice si capabile, curatite insa de fostele cadre securiste. Desi relatarea de acum cativa ani, a dlui Dan Pavel, in urma unor discutii cu studentii de la INI imi staruie si acum in minte. Era vorba de mentalitatea antioccidentala si antiamericana a acestora, viitori ofiteri SRI, explicabila prin faptul ca profesorii de la INI nu erau decat fosti securisti sau comunisti de marca.

Dar nu pot sa dau o nota buna SRI si celorlalte servicii, adica nu pot ierta faptul ca acestea au tinut si inca tin cu dintii de Arhivele Securitatii si nu numai ca s-au opus proiectului meu de a preda aceste arhive cu spatiile si logistica din dotare, dar n-au respectat nici macar legea 187/1999, desi aceasta a iesit asa cum si-au dorit. Astfel ca, prin tot felul de blocari, sicane si tergiversari (cu anii) au pus CNSAS intr-o lumina proasta in fata opiniei publice si totodata au transformat deconspirarea Securitatii, in conspirarea ei. Si ceea ce este mai grav, nu respecta in punctele esentiale, nici hotararile presedintelui luate prin CNSAS.

Care ar fi motivul?

Pentru mine lucrurile sunt foarte clare: Securitatea, inca din 1964-1965, a inceput o actiune de stergere a urmelor, incepand cu arhivele. Dovada o poate gasi oricine, intrucat documentele din dosarele Securitatii au numerotari si renumerotari, din ce in ce mai mici. Astfel gasesti pe un document dintr-un dosar spre exemplu cifra 185, care este taiata si scrisa alaturi cifra 137. Unde au disparut documentele dintre 185 si 137? Dupa 1989, actiunea a devenit si mai intensa. Sa nu uitam actiunile de distrugere masiva a arhivelor Securitatii, descoperite incidental pe Valea Jietului (februarie 1990), sau la Berevoiesti, in 1991.

Pentru ca anii trecuti, dl Mihai Pelin, care avusese acces nelimitat in aceste arhive, spre a scrie Cartea Alba, sa denunte public faptul ca dintr-un dosar pe care-l studiase cu cativa ani in urma, sa constate lipsa mai multor documente. Cine le subtilizase?

Cat de criminali si ticalosi au fost securistii

Citeste si:

Dar ce se urmareste prin aceste "operatiuni"?

Tot simplu: Prin "conspirarea" pe mai departe a Securitatii, se urmareste sa nu se cunoasca pe baza de documente, cat de odioasa a fost in intregul sau aceasta politie politica a PCR si cat de criminali si ticalosi au fost securistii. Dar nu numai reabilitarea lor, ci chiar eroizarea. Ori eu, prin lupta pe care am dus-o, n-am urmarit, decat ca oamenii sa cunoasca adevarata fata a comunismului. Este nevoie de acest lucru, nu numai pentru istorie, dar si pentru a fi cunoscute faptele unor indivizi de tip "Priboi" sau "Iliescu", prezenti masiv in lumea economico-financiara, dar si in Justitie, Parlament, administratie, partide politice, etc.

In contextul celor prezentate, aveti de reprosat ceva dlui Onisoru?

Regret ca trebuie sa o spun deschis: Da! Desi, ca oameni ne-am respectat reciproc. Sunt obligat insa si am autoritate morala sa o fac, pentru ca aceasta institutie s-a cladit pe o parte din viata mea (10 ani), pe lupta mea, pe tenacitatea, riscurile si consecintele pe care le-am suportat. Deci nu poate sa-mi fie indiferent ce se intampla cu CNSAS, mai ales ca sunt multi oameni care imi reproseaza sau chiar ma invinovatesc pentru ce se intampla acolo.

Scuzandu-mi reactia poate lipsita de modestie, trec acum la dl Onisoru, caruia ii reprosez inscrierea de la un moment dat pe o curba descendenta, adica negativa. A inceput prin desprinderea de grupul de personalitati, care la CNSAS s-au distins ca obiectivitate, moralitate si responsabilitate civica, reprezentat de dnii Plesu, Patapievici, Dinescu, Secasiu si alti cativa. Constient sau nu, d-l Onisoru care in mod normal ar trebui sa faca parte din aceasta categorie a intrat in jocul politic, subiectiv etc. etc. al unora dintre membrii Colegiului.

Presedintele CNSAS s-a "subordonat" sefului SRI

Puteti sa va referiti concret la ceva?

Da! Voi da cateva exemple: dl Onisoru, in calitate de presedinte, ar fi trebuit ca lunar sa denunte in conferinte de presa, obstructionarea, manevrele si diversiunile detinatorilor de arhiva - si in special ale SRI-ului - in respectarea prevederilor Legii 187. Nu numai ca n-a facut-o, dar a dovedit un complex de inferioritate (ca sa nu zic subordonare), fata de seful SRI, spre exemplu. in felul acesta a adus grave prejudicii imaginii CNSAS-ului.

Pentru ca, petentii care se adreseaza institutiei pe care o conduce d-l Onisoru, ori opinia publica si mass media, in general, necunoscand adevarul, ii aduc tot felul de acuzatii si isi pierd increderea in CNSAS. Sunt atat de semnificative caricaturile aparute in Romania Libera, Jurnalul National etc., incat ar fi trebuit sa-i dea de gandit. Dar, in ultimul timp, dl Onisoru a ajuns pana acolo incat tranzactiile personale pe care le face cu SRI spre exemplu, pe linia predarii arhivelor (se pare dictate), in loc sa fie transparente la nivel public, sa ajunga a fi ascunse chiar fata de acei membri din Colegiu, in care opinia publica are incredere.

Va referiti la documente recente?

Da, unul din martie a.c., altul din octombrie. Analizand primul proces verbal, reiese foarte clar ca d-l Onisoru accepta sa semneze acest document, prin care se stabileste ca predarea dosarelor sa se faca fila cu fila. Era diversiunea d-lui Timofte, prin care incerca sa castige timp. Pentru ca intr-o varianta optimista (daca s-ar fi lucrat cu minimum 100 de oameni) aceasta preluare ar fi durat 6 ani.

Oricum trebuie stiut ca in sapte luni, CNSAS nu preluase decat 300 m din 8 km pe care SRI ii transferase in realitate din depozitul central de pe Bujoreni sau din tara, la cel din Leordeni (fiindca si aici totul era sub cheia si paza SRI): Nu se va mai face preluarea fila cu fila, ci in bloc, (sic!), odata (atentie!) cu "evidentele informatizate" intocmite de SRI. Deci nu cu cartotecile intocmite de Securitate, cum prevede legea!

"Felicitari dlor securisti din SRI!"

Ce inseamna aceste evidente informatizate?

Deci SRI demonstreaza inca o data lupta pe care o duce de 15 ani, pentru a apara fosta Securitate si oamenii sai, refuzand sa predea CNSAS-ului, cartotecile si celelalte evidente pe calculator, lucru esential in deconspirarea Securitatii. In locul acestora, SRI inventeaza aceste evidente informatizate. Concret: Au predat CNSAS in octombrie a.c., doua dischete.

Una din ele referitoare la Dosarele de retea (informatori) contine un fel de cap de tabel cu date sumare (Judetul, Nr.de dosar, Nume, Prenume, Data nasterii) sub care sunt inscrise datele despre 309.897 dosare cu 382.908 volume. In a doua discheta, care se refera la Dosarele de urmarire (DUI), cu acelasi cap de tabel sumar, sunt inscrise 884.485 dosare cu 989.705 volume. Dar lucrurile nu s-au oprit aici pentru dl Onisoru accepta tot senin, o alta gaselnita a SRI-ului. In locul microfilmelor Securitatii, SRI va preda deci, extrase electronice (copii) de pe acestea (sic!). Felicitari d-lor securisti din SRI!

Asta insa nu inseamna Deconspirarea Securitatii, ci Conspirarea ei, atata vreme cat predarea arhivelor nu se face si cu cartotecile si toate evidentele, microfilmele Securitatii, etc., etc.

Deci care este situatia predarii arhivelor?

Bref! Pana la sfarsitul lui octombrie, SRI (atentie!) transferase la Popesti Leordeni, circa 1.200.000 volume cu circa 1.400.000 dosare. Din acestea s-au preluat in sapte luni, 323 m.l., adica 58.044 volume cu 58.750 dosare. Despre alti opt km de arhiva, SRI spune ca nu le-a predat, intrucat ar contine dosare care aduc atingere Sigurantei Nationale (sic!). Cum au ajuns la aceasta cifra? Au verificat dosar cu dosar, spre a pune acest diagnostic? Au procedat conform Legii 189?

Cand se va intalni comisia mixta SRI - CNSAS, pentru a constata acest lucru? Si alta intrebare: Cati ani ii va trebui comisiei pentru a verifica aceste cca. 800.000 de dosare? Si inca o intrebare catre celelalte Servicii (SIE,DIM, etc.): Dvs. n-ati auzit de Legea 187/1999? In ce deceniu veti trece la predarea arhivelor?

"CNSAS nu poate fi condus ca o feuda"

Ce stiti despre noua organigrama a CNSAS?

Nu v-as raspunde la aceasta intrebare, pentru ca mi s-ar putea reprosa ca ma amestec in treburi care nu ma privesc. Pana la un punct asa este! Dar ma doare faptul ca aceasta institutie in care eu am investit si am sacrificat prea mult nu functioneaza asa cum trebuie.

Sigur, acest lucru se datoreaza in primul rand nerespectarii strigatoare la cer a prevederilor Legii 187/1999, de catre SRI si celelalte Servicii Secrete. Totusi, i-as propune dlui Onisoru sa se bata pentru marirea numarului de colaboratori, intrucat Directia Arhiva este astazi in imposibilitate de a face fata cu 16-17 oameni ai sai la cele 1.200.000 de dosare, aflate in magaziile de la Popesti Leordeni, sub cheia si paza SRI, dar in curs de preluare la pachet.

In acelasi timp, nu numai ca n-as reduce numarul oamenilor care lucreaza la Cercetare, dar l-as mari, folosindu-ma de cele 20 de locuri disponibile. Acelasi lucru trebuie facut si pentru Directia de Investigatii. De asemenea, as reduce la nevoile strict functionale celelalte Directii care incep sa transforme CNSAS-ul intr-o institutie administrativ-contabila.

Ca incheiere, as adresa Colegiului rugamintea de a se gandi permanent ca institutia de care raspund are un rol deosebit in construirea viitorului acestei tari. Si ca a venit vremea sa se inteleaga ca acest CNSAS nu este o institutie ultra secreta si nici nu poate fi condusa ca si o feuda a cuiva. Trebuie dovedita transparenta in toate hotararile care se iau si in temeiul dreptului la informare, sa se raspunda la intrebarile pe care orice cetatean ar avea dreptul sa vi le puna. incepand cu oamenii din propria institutie.