Cele 14 proiectele de legi vor fi mentinute pe site o luna de zile si vizeaza Legea Asigurarilor voluntare de sanatate; Legea privind cardul european si cardul national de asigurari sociale de sanatate; Legea privind sistemul national integrat de servicii medicale de urgenta si de prim ajutor calificat; Legea Spitalelor; Legea privind programele nationale de sanatate; Legea privind efectuarea prelevarii si transplantul de organe, tesuturi si celule de origine umana, in scop terapeutic; Legea privind medicamentele de uz uman; Legea privind asigurarile sociale de sanatate; Legea Farmaciei; Legea privind infiintarea Fondului National de Sanatate; Legea privind Colegiul Farmacistilor din Romania; Legea privind Colegiul Medicilor din Romania; Legea privind sanatatea publica si Legea privind malpraxisul.

Nicolaescu e convins ca vor fi "multe voci impotriva"

Medicii apreciaza ca este pentru prima data cand un ministru lanseaza un volum atat de mare de proiecte de legi dintr-o data si se asteapta la multe reactii contra acestora. La randul lui, ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu este convins ca va auzi "multe voci impotriva", dar spune ca acesta este si rostul dezbaterii publice. "Vreau ca sanatatea sa aiba legi noi care sa permita deblocarea sistemului. De astazi (n.n. - ieri) prin prezentarea noului pachet legislativ se incepe practic o noua reforma in sistemul de sanatate, care se va realiza in conformitate cu strategia prevazuta in Programul de guvernare si va cuprinde doua componente majore: cadrul institutional si serviciile medicale", a declarat ministrul Sanatatii.

Cu o saptamana in urma, Eugen Nicolaescu declara ca Guvernul isi va asuma raspunderea pentru pachetul de legi privind reforma in Sanatate cel mai probabil la sfarsitul lunii noiembrie. "Pachetul de legi privind reforma sistemului de sanatate are in vedere omul, cetateanul, singurul care plateste servicii medicale si care asteapta sa fie tratat cum trebuie in unitatile sanitare.

Am convingerea ca reforma va aduce cel putin urmatoarele lucruri: sistemul de sanatate nu va mai fi patronat de jocuri de interese, de slujirea obiectivelor personale ale unora sau altora; fondurile banesti se vor utiliza numai si numai pentru oameni - acoperirea cu medicamante ieftine si de calitate, servicii medicale la timp, actiuni de prevenire a imbolnavirilor; oferirea unor alternative prin asiugrarile voluntare private de sanatate si cresterea raspunderii si responsabilitatii celor care lucreaza in sistemul sanitar in relatia cu cetateanul", a declarat ieri ministrul Sanatatii.

Manager de spital si doar atat

Legea Spitalelor introducere avizului conform al MS la numirea si schimbarea din functie a conducerii spitalelor, precum si posibilitatea de interventie administrativa in situatii grave prevazute de lege. De la intrarea in vigoare a legii, managerul spitalului, persoana fizica sau juridica, incheie contract de manager cu MS pentru 3 ani, cu evaluare anuala. In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a legii, directorii de spitale nu vor mai putea sa desfasoare nici o alta activitate (de medic sau parlamentar). Masura se aplica exclusiv pentru profesorii universitari cu o singura norma didactica au absolvit un curs de management.

Sefii de sectie nu vor mai avea decat activitati medicale, nu si administrative. Se va defini, de asemenea, foarte clar, conflictul de interese pentru tot personalul medical care detine functii de conducere, care se va extinde pana la rudele si afinii de gradul IV, in sensul de relatii comerciale sau de alta natura cu alte activitati medicale si farmaceutice, producatori, importatori si distribuitori de medicamente sau materiale sanitare.

Se infiinteaza un nou tip de spital - si anume regional, care va asigura asistenta medicala pentru mai multe judete si va avea atributia de a rezolva urgentele ce nu se pot rezolva la nivelul spitalelor judetene. Legea mai prevede ca MS impreuna cu MAI sa realizeze sistemul integrat de medicina de urgenta (112). Noul sistem va cuprinde spitalele publice regionale, spitalele judetene, serviciile de ambulanta si serviciile mobile de urgenta, reanimare si descarcerare (SMURD). In plus, va fi introdus managementul pe centre de cost si, in perspectiva, pe centre de cost si centre de profit.

Toata lumea va plati CAS

Legea Asigurarilor Sociale de Sanatate stabileste mecanismul privind plata contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate, iar pentru anumite categorii reglementeaza modul in care contribuie la Fondul National Unic de asigurari sociale de sanatate.

Astfel, pentru pensionarii din sistemul public si pentru cei din agricultura se va achita CAS din bugetul de stat prin Casa Nationala de Pensii, incepand cu anul 2007; pentru pensionarii cu venituri de peste 900 de lei noi se va incasa CAS de 6,5% peste ceea ce depaseste nivelul respectiv; pentru someri contributia se va achita prin Bugetul asigurarilor de somaj, la nivelul sumelor din contractele incheiate cu Ministerul Muncii la care se aplica procentul de 6,5%; pentru cetatenii care lucreaza in strainatate, fara documente legale, se aplica contributia de 6,5% la salariul minim pe economie la timpul absentei din tara care se va constitui din documentele de calatorie, certificate de organismele de specialitate ale MAI; pentru cetatenii care incaseaza venit minim garantat se va achita procentul de 6,5% din suma respectiva care se va retine si vira de catre primarii, incepand din 2007.

Legea defineste lista de medicamente care se vor supune gratuitatii si compensarii partiale in functie de starea de sanatate a populatiei, a bugetului alocat si a altor conditii specifice care sa reflecte o acoperire cat mai corecta a nevoilor populatiei; introduce un sistem de decontare mixt pentru medicii de familie, per pacient si pe servicii medicale, care sa asigure cresterea activitatii in ambulatoriu si scaderea in sistemul spitalicesc, cu efect pe reducerea cheltuielilor din spitale.

Asigurarea voluntara

Legea asigurarilor voluntare de sanatate introduce sistemul de asigurare voluntara privata de sanatate, respectiv un pachet suplimentar fata de cel social. Prevede utilizarea numai a unitatilor medicale acreditate de casele private de asigurari de sanatate ce au incheiat contracte pe baza de performanta medicala si economica si asigura dezvoltarea unui sistem de investitii in infrastructura medicala din partea caselor de asigurari private de sanatate. Defineste modul de utilizare si conditiile de decontare a serviciilor medicale.

Fara lanturi de farmacii

Legea Farmaciei va reglementa organizarea si functionare acestora, pana in prezent acestea fiind stabilite prin ordin al ministrului Sanatatii. Foarte important este ca se prevede eliminarea monopolului in domeniul medicamentului prin eliminarea sau desfiintarea lanturilor de farmacii sau limitarea numarului acestor farmacii dintr-un lant la maximum 4 intr-o localitate cu pana la 400.000 de locuitori, utilizandu-se acest multiplu pentru localitati cu populatie mai mica sau mai mare, si interzice cumularea activitatii de import cu depozitarea, distributia si desfacerea prin farmacii proprii.

Introduce criterii suplimentare la autorizarea de farmacii, pe langa cel demografic, adaugandu-se altele cu privire la distante minime (nu mai putin de 250 de m) sau existenta a cel putin unui farmacist/tura. Proprietarii si membrii consiliilor de administratie ale farmaciilor sa fie in majoritate de profesie farmacisti autorizati. Stabileste conditii de sprijin si facilitati pentru infiintarea si dezvoltarea farmaciilor din mediul rural.

Card european de sanatate

Legea privind cardul european si cardul national de asigurari sociale de sanatate va fi introdusa incepand cu anul 2006, ca un pas important in informatizarea asistentei medicale a persoanei. Cardul este un document oficial, legal, pe care vor fi inscrise toate datele care se refera la viata unui om, din punct de vedere medical. Cardul medical va fi intocmit pe baza codului numeric personal si va contine datele de munca, contributiile achitate, institutia unde au fost platite, evolutia starii de sanatate.

Legea stabileste cardul national ca singurul instrument prin care se poate dovedi calitatea de asigurat in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania. Sunt prevazute conditiile in care posesorii cardului european pot beneficia de asistenta medicala imediata, in cazul unei deplasari temporare intr-un stat membru UE.

Autorizatia de libera practica

Citeste si:

Legea privind exercitarea profesiei de medic, precum si organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din Romania (CMR) asigura accesul la exercitarea profesiei de medic pe teritoriul Romaniei, incepand cu data aderarii la UE, a medicilor cetateni ai statelor terte casatoriti cu cetateni romani sau posesori ai permisului de rezidenta permanenta in Romania.

Legea introduce autorizatia de libera practica cu caracter permanent pentru toata perioada de exercitiu a profesiei, in conditiile in care nu intervin situatiile de nedemnitate si incompatibilitate prevazute de lege sau nu se produc abateri care antreneaza suspendarea sau retragerea dreptului de libera practica. De asemenea, defineste CMR ca organizatie profesionala de utilitate publica, cu responsabilitati in reglementarea, autorizarea si supravegherea exercitarii profesiei de medic.

"Taxa de viciu" de 0,15 euro/pachetul de tigari

Legea privind Fondul National Unic de Sanatate prevede introducerea contributiilor pentru sanatate a producatorilor si importatorilor de tutun si produse din tutun, precum si acelor din domeniul bauturilor spirtoase. Documentul cuprinde o taxa fixa, separata pentru tigari (0,15 euro/pachet) si alcool (0,25 euro/sticla de 500 de ml).

Fondul constituit se va utiliza pentru investitii in infrastructura sistemului de sanatate (75%), programe nationale de sanatate (20%), iar 5% va fi destinat crearii, la nivelul MS, a unui fond de interventie in cazuri de necesitate (epidemii, calamitati etc.).Introducerea contributiilor pentru sanatate din partea producatorilor si a importatorilor de tutun si produse din tutun, precum si a celor din domeniul bauturilor spirtoase va duce la cresterea bugetului Sanatatii cu 200 de milioane de euro/ anual.

Concept nou privind donator cadavru

Legea privind efectuarea prelevarii si transplantul de organe, tesuturi si celule de origine umana, in scop terapeutic defineste organizarea si functionarea activitatii de transplant. Documentul introduce concepte noi privind donatorul cadavru si stabilileste criterii pentru activitatea de transplant, precum si modul de finantare.

Reglementeaza realizarea unui control mai riguros al prelevarii de organe, tesuturi si celule de la donatorul viu si al manipularii, stocarii si distributiei tuturor produselor biologice de origine umana care pot face obiectul unei activitati de transplant. Nu in ultimul rand, determina costurile diferitelor operatiuni de transplant si stabileste modul de decontare din fondurile CNAS sau a caselor de asigurari private de sanatate.

Programe cu rol profilactic

Legea privind programele nationale de sanatate creeaza cadrul legal pentru dezvoltarea programelor nationale de sanatate cu rol profilactic si a campaniilor de sustinere a acestor programe, in corelatie cu Organizatia Mondiala a Sanatatii si UE. Ea defineste programele nationale tinand cont de oportunitatea lor, de conditiile speciale de desfasurare si coordonare; stabileste criterii obiective pentru cuprinderea programelor de sanatate in bugetul de stat si Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate. Stabileste rolul MS in elaborarea strategiei privind structurarea si desfasurarea programelor, pe baza nevoilor reale ale populatiei si cu o utilizare optima a resurselor financiare disponibile.

Comisii de conciliere pentru malpraxis

Legea Malpraxisului acopera vidul legislativ actual, prin definirea exacta a raspunderii persoanelor fizice si juridice ce activeaza in sistemul de sanatate. Aceasta aplica principiile UE privind descentralizarea, prin infiintarea Comisiilor Locale de Conciliere; stabileste raspunderea civila in cazurile de malpraxis medical, cu exceptia cazurilor in care prejudiciul se produce deliberat, cu rea-credinta. Legea reglementeaza procedura de asigurare de malpraxis a persoanelor fizice si juridice ce activeaza in sistemul de sanatate, precum si procedura de despagubire a victimelor, impreuna cu Colegiul Medicilor. Stabileste procedura impacarii in afara instantei de judecata.

Medicamente etichetate in Braille

Legea Medicamentului transpune prevederi europene referitoare la procedurile de autorizare pentru punerea pe piata a medicamantelor, precum si relatiile dintre autoritatile competente ale statelor membre in cadrul acestor proceduri.

Modifica conditiile de valabilitate ale autorizatiei de punere pe piata: autorizatia initiala este acordata pentru 5 ani, cu o reinoire urmata de o perioada nelimitata de valabilitate; introduce o noua schema de protectie a datelor in conformitate cu reglementarile europene; introduce regula conform careia daca un produs nu este comercializat 3 ani, inceteaza valabilitatea autorizatiei; clarifica si imbunatateste sistemul de autorizare a medicamentelor generice.Pentru prima data, se prevede in lege etichetarea medicamentelor in format Braille si in formate adecvate pentru persoanele cu deficiente de vedere.

Asistenta medicala de urgenta, datorie de stat

Legea privind sistemul national integrat de servicii medicale de urgenta si de prim ajutor calificat asigura cadrul normativ prin care se garanteaza faptul ca asistenta medicala de urgenta publica este un drept al cetateanului si o datorie de stat. Defineste clar competentele structurilor care compun sistemul national integrat de urgenta, indiferent de ministerul din care acestea fac parte; creeaza cadrul legislativ pentru organizarea si functionarea serviciilor de urgenta tip SMURD; propune o reorganizare a actualei structuri a serviciilor de ambulanta in servicii de urgenta si servicii de transport si consultatii la domiciliu - componenta ce poate fi privatizata prin externalizare.

Legea mai stabileste principiul comenzii unice in cazul accidentelor in masa si a calamitatilor, atribut ce revine de drept Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta.

Colegiul Farmacistilor, de utilitate publica

Legea Colegiului Farmacistilor asigura coordonarea cu Legea farmaciei si definirea Colegiul farmacistilor ca organism de utilitate publica, cu rol de reglementare, autorizare si supraveghere a profesiei de farmacist.

Cea de-a 14-a lege, Legea Cadru pentru sanatate publica prevede dezvoltarea cadrului general al activitatii de sanatate publica, dezvoltand componentele, modul de organizare si functionare a sistemului de sanatate publica.

Pentru sugestii si propuneri legate de Pachetul legislativ elaborat de catre reprezentantii MS se pot trimite mesaje (sms) la numerele de telefon: 0746.755.084 si 0729.191.121 sau la TELVERDE - 0800.800.187 - care, incepand din aceasta saptamana, va functiona intre orele 8.00-22.00.