Petitii, contencios administrativ, Avocatul Poporului. Trei instrumente juridice aflate la dispozitia oricarui cetaten roman lezat in propriul interes sau in dreptul legitim la libera circulatie de ordinul semnat de ministrul Vasile Blaga prin care Ministerul de Interne a stabilit conditii draconice pentru persoanele care doresc sa calatoreasca in afara Romaniei. Jurnalul National va invata cum sa procedati.

Raspunsurile ministrului Administratiei si Internelor, Vasile Blaga, la intrebarile Jurnalului National legate de incompatibilitatea "Ghidului" care, intre timp, a inceput sa-i poarte numele demonstreaza ca apelurile disperate ale opiniei publice nu sunt luate in serios de guvernanti. Persoanelor lezate in libertatile lor naturale de cele mai recente decizii ale MAI le stau la dispozitie instrumente juridice pentru a-si recastiga dreptul de libera circulatie, garantat, atat in tara, cat si in strainatate, de Constitutia Romaniei, la articolul 25, paragrafele 1 si 2, si asigurat si de Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

PETITIA.

Organizatii legal constituite sau persoane fizice au dreptul sa adreseze autoritatilor publice petitii formulate in nume propriu privind vatamarea unui drept sau a unui interes legitim. Autoritatile, inclusiv Ministerul Administratiei si Internelor, au obligatia sa raspunda in termenii stabiliti de lege.

CONTENCIOS ADMINISTRATIV.

Citeste si:

Conform Legii 554/2004, persoanele vatamate intr-un drept sau intr-un interes legitim printr-un act administrativ sunt indreptatite sa obtina recunoasterea acestora, anularea actului si repararea pagubei. Ordinul ministrului Blaga reprezinta un act administrativ. Ca atare, orice persoana care considera ca documentul l-a privat de un drept sau interes legitim poate ridica exceptia de ilegalitate. Cu alte cuvinte, legalitatea documentului poate fi cercetata in cadrul unui proces, pe cale de exceptie, din oficiu sau la cererea partii interesate.

AVOCATUL POPORULUI.

Este o institutie independenta, menita sa protejeze cetatenii de abuzurile la care ar putea fi supusi din partea administratiei publice centrale (inclusiv ministere) sau locale, a prefecturilor, a serviciilor publice descentralizate, precum si a functionarilor acestora, prin acte sau fapte administrative ilegale. Sesizarea acestei institutii poate veni din partea oricarei persoane fizice, indiferent de cetatenie, varsta, sex, apartenenta etnica, politica sau religioasa. Cererea se formuleaza in scris si se expediaza prin posta sau poate fi depusa direct la registratura institutiei din Bucuresti, Strada Eugeniu Carada nr. 3, Sector 3. La solicitarea petitionarului se poate obtine, direct la sediu sau prin telefon (021-312.94.62), si o audienta. Avocatul Poporului examineaza cererile ce nu pot fi depuse decat in termen de cel mult 12 luni de la data la care petitionarul a luat cunostinta de faptele care fac obiectul plangerii.

Dupa o ancheta proprie, Avocatul Poporului poate emite recomandari in scris, solicitand organului administrativ sau functionarului public sa inlature abuzul comis, sa repare pagubele produse si sa repuna persoana lezata in drepturile sale legitime. Avocatul Poporului nu poate desfiinta actul administrativ reclamat, dar se poate adresa, pentru solutionare, succesiv, prefectului, Guvernului si, in final, Parlamentului.