Demnitarul nu considera deloc umilitor tratamentul la care autoritatile romane isi supun propriii cetateni, isi justifica initiativa prin inaltele comandamente ale integrarii Romaniei la termen in Uniunea Europeana si sustine ca nu a facut altceva decat sa raspunda unor conditionalitati.

1. Care a fost motivatia introducerii reglementarilor din "ghidul" destinat cetatenilor romani care calatoresc in strainatate?

Ma vad nevoit sa fac de la inceput o precizare cu privire la termenul de ghid, pe care il folositi. Ghidul nu introduce reglementari. Ghidul la care faceti referire nu este decat un indrumar in care se explica pe intelesul tuturor continutul Ordinului ministrului Administratiei si Internelor nr. 820/2005, pentru stabilirea documentelor si a cuantumului sumei minime in valuta pe care cetatenii romani trebuie sa le detina la iesirea din tara. Acest ordin, care modifica reglementarile anterioare in materie, a fost elaborat in baza Conventiei de Aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 si Manualului Comun Schengen si a fost emis dupa o dezbatere publica derulata pe parcursul a mai mult de doua luni, fiind rezultatul tuturor opiniilor si sugestiilor exprimate in cursul acestei dezbateri.

Revenind la motivatia introducerii acestor noi reglementari - prin Ordin al ministrului Administratiei si Internelor, nu prin ghid -, va amintesc faptul ca Romania a incheiat anul trecut negocierile de aderare la Uniunea Europeana cu o clauza de salvgardare, inclusa datorita faptului ca reformele cerute in vederea aderarii nu s-au realizat in ritmul dorit de oficialii europeni, ca sa nu folosesc termeni mai duri. Aceasta clauza prevede posibilitatea amanarii cu un an, sau cu mai multi, a datei aderarii Romaniei la Uniunea Europeana in cazul in care nu sunt realizate o serie de masuri, enumerate in continutul clauzei. Iata ce prevede aceasta clauza la primul punct din lista masurilor aferente capitolului Justitie si Afaceri Interne: "Implementarea fara intarziere a Planului de Actiune Schengen modificat in concordanta cu acquis-ul si in respectarea termenlor".

Asa cum am aratat, ordinul intrat in vigoare la data de 1 octombrie nu este decat o transpunere in legislatia romaneasca a prevederilor Conventiei de Aplicare a Acordului Schengen si Manualului Comun Schengen, iar Ministerul Administratiei si Internelor a realizat prin aceasta un program in ceea ce priveste una dintre masurile solicitate de Uniunea Europeana prin clauza de salvgardare, pentru ca aderarea Romaniei sa aiba loc la data de 1 ianuarie 2007.

2.Care au fost criteriile de elaborare a "ghidului"?

"Ghidul" la care faceti referire a fost elaborat in baza Ordinului ministrului Administratiei si Internelor nr. 820/2005 si a dispozitiei Inspectorului general al Politiei de Frontiera emisa pentru aplicarea acestui ordin. Cat priveste ordinul pe care l-am emis, acesta a fost elaborat, asa cum am precizat, in baza Conventiei de Aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 si a Manualului Comun Schengen.

Ghid pentru informarea cetatenilor

3.Ati invocat un asa-zis "Manual Comun Schengen", este vorba despre un document public? A fost acesta tradus si pus la indemana cetatenilor romani?

Bineinteles ca este un document public si ca a fost pus la dispozitia cetatenilor romani. Extrasele relevante din Manualul Comun Schengen au fost afisate pe site-ul de Internet al Ministerului Administratiei si Internelor inca din data de 22 iulie, data la care a inceput dezbaterea publica pe marginea proiectului de ordin. De asemenea, am tradus si am pus la dispozitia tuturor persoanelor interesate Anexa 10 la acest manual, care prevede explicit conditiile impuse de fiecare tara din spatiul Schengen cetatenilor straini care doresc sa intre pe teritoriul sau. Pe langa faptul ca aceste documente sunt publice, vreau sa subliniez si faptul ca ele sunt absolut obligatorii pentru Romania.

4.Din ce motiv "ghidul" care trebuia sa intre in vigoare la 1 octombrie 2005 nu a fost inca publicat in Monitorul Oficial?

In Monitorul Oficial se publica acte normative. Asa cum am aratat, ghidul la care in mod repetat faceti referire este un instrument pus la dispozitia cetatenilor care calatoresc in strainatate pentru a intelege mai usor conditiile in care pot face acest lucru. Aceste conditii sunt stabilite prin Ordin al ministrului Administratiei si Internelor, iar Ordinul nr. 820/2005 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 877 din 29 septembrie. Intre timp, a aparut in Monitorul Oficial nr. 900 din 7 octombrie si Ordinul ministrului Administratiei si Internelor nr. 900/2005, care revizuieste ordinul anterior si prevede ca prezentarea la trecerea frontierei a unor documente justificative nu mai este obligatorie decat pentru cetatenii care calatoresc in tarile care fac parte din spatiul Schengen.

Eliminarea acestei conditii in cazul calatoriei in alte state care nu fac parte din spatiul Schengen a fost posibila ca urmare a semnarii, de catre Politiile de Frontiera din Romania si Ungaria, a unui protocol privind impiedicarea migratiei ilegale. Ce inseamna acest lucru? Pana acum, un cetatean care declara la punctul de trecere a frontierei ca urmeaza sa calatoreasca in Ungaria nu mai facea obiectul nici unui control, la nici o frontiera, avand posibilitatea sa ajunga in oricare din statele Uniunii Europene. Intensificarea colaborarii cu politistii de frontiera maghiari va impiedica trecerea frontierei catre Austria a cetatenilor care, la iesirea din Romania, au declarat ca doresc sa calatoreasca in Ungaria si, in consecinta, nu au fost obligati sa prezinte nici un fel de document. Acest protocol a fost perfectat in urma unei conventii pe care am incheiat-o cu doamna Monika Lamperth, ministrul de Interne al Ungariei, un sustinator important al aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cu care am avut intotdeauna o colaborare excelenta.

Revenind la ghid, nu avem nici un motiv sa publicam acest material in Monitorul Oficial, pentru ca nu este decat un indrumar pe care l-am realizat pentru a veni in sprijinul cetatenilor. Conditiile de trecere a frontierei, explicate in ghid, sunt cele prevazute in Ordinul ministrului Administratiei si Internelor, care a fost publicat in Monitorul Oficial. Ghidul, in schimb, a fost oferit pentru informare cetatenilor care au calatorit in strainatate in perioada care a precedat intrarea in vigoare a ordinului, la punctele de frontiera sau inainte de inceperea calatoriei, prin intermediul agentiilor de turism si al transportatorilor.

"Nu am pedepsit pe nimeni"

5.De ce nu a ales Ministerul de Interne sa gaseasca solutii pentru combaterea unei minoritati cu tendinte infractionale, alegand sa pedepseasca majoritatea?

Nu a fost nimeni pedepsit. Nu am facut decat sa raspundem unei pretentii absolut justificate pe care Uniunea Europeana o are de la Romania, in calitate de tara care doreste sa se alature acestei organizatii. Toti cetatenii trebuie sa fie constienti de faptul ca, daca le permitem sa treaca frontiera si sa calatoreasca fara documente justificative, ar fi fost intorsi din drum de politiile altor state. Va amintiti cu siguranta incidentul din primavara acestui an, cand mai multe autocare cu cetateni romani au fost intoarse de la frontiera spaniola, tocmai pentru ca nu aveau acte care sa demonstreze scopul calatoriei lor in Spania sau suficiente resurse materiale pentru a se intretine. Vreau sa va intreb: cand au fost mai umiliti cetatenii, atunci sau acum?

Trebuie sa ne obisnuim sa respectam regulile Uniunii, daca dorim sa facem parte din aceasta. Eu am convingerea ca majoritatea cetatenilor romani au inteles acest lucru si cea mai buna dovada este situatia concreta de la frontiera: in primele zile de la intrarea in vigoare a ordinului, respectiv de la ora 0:00 a zilei de 1 octombrie pana in dimineata zilei de 4 octombrie, din totalul cetatenilor romani care s-a prezentat la iesirea din Romania - 42.336 de persoane - unui numar de 5.433 de cetateni nu li s-a permis continuarea calatoriei, ca urmare a nerespectarii prevederilor legale, in conditiile in care au existat zile in care numarul cetatenilor romani intorsi de la granita a fost mult mai mare, ajungand, in unele situatii, pana la 7.000-8.000 de persoane.

Cel mai important aspect este insa urmatorul. Principalul motiv pentru care cetatenii in cauza au fost impiedicati sa isi continue calatoria nu a fost lipsa documentelor, ci lipsa mijloacelor de intretinere - peste 3.000 de persoane nu posedau bani suficienti -, in conditile in care suma necesara este mult mai mica de la inceputul acestei luni, practic mai putin de o treime din suma care era solicitata pana la inceputul lunii octombrie. Doar cateva sute de cetateni nu au fost lasati sa treaca frontiera pentru ca nu aveau documente cu care sa justifice scopul calatoriei. Peste 85% din cetateni au inteles ca trebuie sa respecte niste reguli si le-au respectat exemplar, neavand nici cea mai mica problema.


Si atunci, unde este pedeapsa? Suma care trebuie prezentata la trecera frontierei este mult mai mica decat pana acum. Gama documentelor cu care se poate dovedi scopul vizitei este foarte larga, o simpla rezervare la hotel fiind suficienta. Asadar nu am pedepsit pe nimeni. Dar daca tot ati pus problema in acest fel, voi mai face un comentariu. Nu sunt de acord sa pedepsim 20 de milioane de cetateni romani prin punerea in pericol a aderarii la Uniunea Europeana pentru simplul fapt ca o minoritate nu doreste sa respecte niste reguli foarte simple.

Citeste si:

E umilitor sa iti faci o rezervare la hotel sau sa iti cumperi un bilet dus-intors? Dar sa ai la tine putin peste cinci milioane de lei, cand calatoresti la peste 1.000 de kilometri distanta de casa? Haideti sa fim putin rezonabili si, mai ales, sa ne obisnuim sa respectam pretentiile pe care le au de la noi statele in randul carora dorim sa intram.

6.Chestorul Vasile Motoc, adjunctul inspectorului-sef al Politiei de Frontiera, a sugerat, generalizand, ca introducerea "ghidului" este o incercare de disciplinare a romanilor; considerati ca responsabilitatea pentru "disciplinarea" unei natiuni, intr-un stat de drept, revine Ministerului de Interne?

Eu cred ca cetatenii romani sunt disciplinati. De altfel, tocmai faptul ca sunt harnici si disciplinati ii face foarte cautati ca muncitori in statele Uniunii Europene. Faptul ca sunt disciplinati il confirma si procentul deosebit de mare al celor care din prima zi de aplicare a ordinului au respectat intocmai noile reglementari. Nu cred nicidecum ca cetatenii romani au nevoie sa fie disciplinati, nici ca ministerului pe care il conduc i-ar reveni inr-un fel sau altul acest rol. Ce cred insa cu fermitate este faptul ca am luat o decizie corecta, care ne obliga pe fiecare dintre noi la un mic efort atunci cand calatorim in strainatate, dar contribuie la realizarea masurilor pe care Uniunea Europeana ni le-a solicitat in cadrul clauzei de salvgardare.

De asemenea, am convingerea ca majoritatea cetatenilor prefera sa respecte acum cateva reguli - draconice, au spus unii, foarte rezonabile pentru cei de buna-credinta, cred eu - pentru a ne putea bucura ulterior de avantajele aderarii la Uniunea Europeana, inclusiv de dreptul de libera circulatie in intreaga Europa. Punand in balanta costurile de acum, deloc exagerate, asa cum am aratat, cu costurile pe care le-am suporta pe viitor daca nu facem acum ce trebuie facut, cred ca e foarte simplu sa facem o alegere. Mai vreau sa spun ca tratam cu aceeasi seriozitate toate celelalte masuri pe care Uniunea Europeana se asteapta de la noi sa le indeplinim si care sunt cuprinse in clauza de salvgardare si voi enumera cateva dintre actiunile pe care le-am concentrat, pentru ca toata lumea sa priceapa ca masurile pe care le luam au ca scop asigurarea integrarii si nimic altceva.

Ministerul Administratiei si Internelor a respectat cu rigurozitate intregul parcurs de aderare si a realizat toate cele 140 de masuri prevazute in calendarul de integrare, reusind sa recupereze toate restantele din trecut. Numai de anul trecut existau 15 restante. Am renegociat contractul cu EADS, iar acum se finalizeaza conceptul romanesc de securizare a frontierei. Am obtinut rezultate spectaculoase pe crima organizata. (...) Am infiintat si operationalizat Directia Generala a Anticoruptie in cadrul MAI, pentru a combate coruptia interna. Am luat o serie de masuri de combatere a coruptiei, printre care introducerea testelor de integritate.

Dupa o tergiversare de doi ani a fost realizat si implementat cadrul de colaborare intre Politie si Jandarmerie, pentru asigurarea ordinii si sigurantei publice, o alta masura a carei nerealizare ar fi putut avea drept consecinta activarea clauzei de salvgardare. Guvernul a alocat la rectificare sumele necesare pentru ca Ministerul Administratiei si Internelor sa duca la indeplinire angajamentele de integrare, deoarece in bugetul conceput de fostul guvern, anul trecut, nu exista nici un leu alocat pentru aderare. Mi-as dori sa se retina faptul ca actiunile pe care le intreprindem - inclusiv introducerea noilor reglementari cu privire la conditiile impuse cetatenilor pentru a calatori in strainatate - au ca scop atingerea obiectivului nostru principal, respectiv aderarea Romanie la Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007.

REGULI

"Nu sunt de acord sa pedepsim 20 de milioane de cetateni romani prin punerea in pericol a aderarii la Uniunea Europeana pentru simplul fapt ca o minoritate nu doreste sa respecte niste reguli foarte simple"

DISCIPLINA

"Eu cred ca cetatenii romani sunt disciplinati. De altfel, tocmai faptul ca sunt harnici si disciplinati ii face foarte cautati ca muncitori in statele Uniunii Europene"

INDRUMAR

"Nu avem nici un motiv sa publicam acest material in Monitorul Oficial, pentru ca nu este decat un indrumar pe care l-am realizat pentru a veni in sprijinul cetatenilor" - Vasile Blaga, ministrul Administratiei si Internelor

Cristian Diaconescu: "Nu e o cerinta a UE"

Ghidul pentru cetatenii romani care calatoresc in strainatate nu este o cerinta a UE si limiteaza practic li-bera circulatie a cetatenilor romani. Aceasta este parerea fostului ministru al Justitiei, Cristian Diaconescu, vicepresedinte al Comisiei pentru Drepturile Omului din Senat. "Migratia ilegala se combate prin masuri specifice, si nu prin obligatii suplimentare in ceea ce priveste accesul romanilor in strainatate. In conditiile in care impunem astfel de masuri generale, nu putem reusi combaterea migratiei ilegale, impiedicand accesul in afara unor oameni care nu au nici o legatura cu acest fenomen. Daca impunem masuri excesive, ne intoarcem la situatia dinainte de 2001, cand vizele erau obligatorii. Nu facem altceva decat sa introducem vize in plan intern", ne-a declarat Diaconescu.

LIMITARI.

Mai mult, senatorul sustine ca ghidul este "o forma indirecta de a impune obligatii suplimentare" in privinta liberei circulatii a romanilor. "Acest ghid contine o serie de limitari si obligatii suplimentare care, daca ar fi necesare, ar fi trebuit instituite prin lege. Este doar o forma orientativa de limitare a conditiilor de circulatie in strainatate", a spus Diaconescu, care crede ca Ministerul de Interne ar trebui de fapt sa precizeze obligatiile ce ar trebui implementate in 2005, asumate in procesul negocierilor de aderare la UE. Senatorul a mai atras atentia ca acest ghid nu este in nici un caz o cerinta a UE. "Uniunea cere cu totul altceva, cum este combaterea traficului de fiinte umane si droguri si a coruptiei. Niciodata UE nu va cere autoritatilor romane sa ia masuri de retorsiune a cetatenilor romani."

In ceea ce priveste declaratiile chestorului Vasile Motoc, adjunct al inspectorului general al Politiei de Frontiera, conform carora "romanii sunt mai greu de disciplinat", Diaconescu a replicat: "Dl Motoc ar trebui sa isi dea o palma morala pentru aceasta declaratie". Senatorul a explicat ca solutia nu sta in disciplinarea romanilor si ca de fapt "autoritatile au probleme in ceea ce priveste controlul traficului", pe care trebuie sa si le rezolve.

BOAGIU E NELAMURITA

Ministrul Integrarii Europene, Anca Boagiu, sustine ca Romania, prin aplicarea masurilor prevazute in Ghidul MAI, nu face altceva decat sa respecte Planul de actiune Schengen. Boagiu ne-a declarat ieri ca planul face referire la reduce- rea migratiei, dar nu ne-a putut lamuri daca acesta contine si masurile cuprinse in ghid. "Acest ghid este o parte dintr-un program de masuri. Romania, prin procesul de integrare europeana, prin semnarea tratatului, s-a angajat sa respecte Planul de actiune Schengen, si chiar primele clauze ale acestui plan se refera in mod exceptional la reducerea migratiei ilegale. Ceea ce se intampla acum pe frontierele Romaniei nu este decat o punere in aplicare a prevederilor planului de actiune si a Planului Schengen, in ansamblul sau", a spus ministrul Integrarii. Solicitata sa isi exprime punctul de vedere in ce masura inasprirea conditiilor de calatorie in strainatate poate duce la stoparea migratiei ilegale, Anca Boagiu ne-a spus ca detaliile ni le poate oferi ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga.