Autostrada Bucuresti-Pitesti a ajuns sa fie o adevarata capcana pentru conducatorii auto. Cu toate ca in anul 2000 ea a fost terminata si deschisa traficului rutier, din cauza permanentelor probleme si neconformitati, ea nu a fost receptionata nici in ziua de azi. Oricum, este greu de crezut, avand in vedere si procesul din justitie, ca cineva isi va asuma responsabilitatea de a spune ca lucrarile au fost bune.

Motivul pentru care lucrarile de refacere a imbracamintii asfaltice se refac an de an sunt multiple. In primul rand, materialul asezat peste betonul de ciment, slarisilul, se rupe intruna din cauza traficului intens. De altfel, alegerea acestei solutii tehnice nu este cea mai buna pentru conditiile climatice din Romania. La reabilitarile din 2000-2002 de pe aceasta portiune au lucrat doi antreprenori: Cosar S.A. si Albix S.A.

Se lucreaza aproape peste tot

Daca in 2000 Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a platit lucrarile de refacere, in urmatorii ani, cele doua firme au efectuat remedierile pe banii lor. Specialistii de la drumuri considera ca defectiunile aparute la nivelul stratului de rulare sunt determinate atat de solicitarile de exploatare (trafic, clima), cat si de modificarile structurale locale ale dalelor din beton generate de fenomenele geotehnice specifice.

In momentul de fata, intreaga lungime a autostrazii Bucuresti-Pitesti este in lucru. Se executa atat lucrari de intretinere curenta pentru asigurarea conditiilor de circulatie, prin remedierea defectiunilor existente, cat si proceduri pentru realizarea in 2006 a lucrarilor de reparatii ale sistemului rutier (expertiza tehnica, licitatie pentru documentatia tehnica, licitatie pentru executia lucrarilor).

Lucrarile de intretinere curenta sunt realizate in regie proprie de catre Directia Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti. Decizia cu privire la vinovatia si, respectiv, cine va plati aceste lucrari apartine justitiei, unde se deruleaza la aceasta data procesul intre CNADNR si firma de consultanta Gibb, care a supervizat lucrarile executate la reconstructia autostrazii in anii 1998-2000 de catre firma italiana FAT.

Euroconstruct Trading, castigatoare de licitatie

Citeste si:

Participantii la trafic au observat ca de circa o luna se lucreaza pe sectorul cu imbracaminte din mixturi asfaltice intre km 10-23 si 46-106. Lucrarea este executata de catre Euroconstruct Trading '98 SRL, care a castigat licitatia publica organizata de catre Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti, prin decizia 178 din 10.08.2005. Din informatiile primite de la CNADNR, la licitatie au cumparat caietele de sarcini sapte societati, din care doar trei au depus oferte, concursul fiind castigat de catre Euroconstruct Trading.

Valoarea contracului este de 148 miliarde de lei vechi, cu TVA. Durata lucrarilor era prevazuta a fi de 40 zile de la inceputul acestora, respectiv 22.08.2005. Asadar, ar fi trebuit ca tronsoanele de auto-strada sa fie gata in data de 1 noiembrie 2005, dar termenul se va prelungi cu opt zile din cauza ploilor de saptamana trecuta. Garantia lucrarilor este de 24 luni de la receptie. Lucrarile in executie sunt de intretinere curenta prin refacerea stratului de uzura pe suprafete intinse care, dupa o perioada de sase ani de exploatare, prezinta sectoare cu degradari.

Si Autostrada Soarelui are probleme

Considerata cea mai mare realizare a perioadei 2000-2004, Autostrada Soarelui a inceput si ea sa aiba probleme. Pe sectorul cuprins intre Bucuresti si Drajna au aparut neconformitati la suprafata stratului de rulare. Multe au fost deja reparate, dar stratul de asfalt lucreaza si continua sa apara fisuri si chiar gropi. O astfel de situatie se gaseste la km 65,500, unde au aparut doua gropi care se maresc cu fiecare trecere a unui vehicul.

Pe sensul Drajna-Bucuresti, la km 26, pe portiunea de beton au aparut fisuri si alte doua gropi. "Pe sectoare izolate, in special intre Lehliu si Drajna, au aparut o serie de fisuri si denrobari superficiale ale structurii de rulare, ne spune Petre Dumitru, director de calitate in cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale.

Soseaua se afla in perioada de garantie, iar lucrarile de remediere vor fi executate si suportate de antreprenori, respectiv firma franceza Colas si Yuksel din Turcia, conform clauzelor contractuale. Dupa inspectiile facute de catre specialistii nostri, nu au fost gasite aspecte structurale de natura ruperii sistemului rutier al autostrazii. Dupa inspectia realizata de catre consultanta, au fost stabilite pozitiile kilometrice ce necesita reparatii, precum si modul de comportare a infrastructurii in perioada de garantie dupa terminarea lucrarilor".

Aparitia neconformitatilor la nivelul texturii stratului de uzura a fost generata de porozitatile suprafetei de rulare admisibile la terminarea lucrarilor si care ulterior s-au dezvoltat din ciclurile termice. Masurile de remediere sunt promovate de consultanta pentru eliminarea neconformitatilor prin frezarea si refacerea stratului de uzura pe sectoarele respective, pentru reconstituirea unei texturi uniforme pe toata lungimea autostrazii.