Controversata taxa de prima inmatriculare ne da in conti­nuare batai de cap. Aprobarea noii variante de lege este blocata in disputele starnite de formula propusa de Guvern, care presupune majorari de pana la trei ori a taxei pentru masinile
Controversata taxa de prima inmatriculare ne da in conti­nuare batai de cap. Aprobarea noii variante de lege este blocata in disputele starnite de formula propusa de Guvern, care presupune majorari de pana la trei ori a taxei pentru masinile noi. Pagubitii raman cetatenii romani, obligati sa plateasca in continuare o taxa conside­rata discrimi­natorie de CE. Introducerea taxei de prima inmatriculare a fost penalizata prompt de catre Comisia Europeana care a declansat in luna martie 2007 procedura de infringement. CE considera discriminatorie taxa auto, deoarece incalca Tratatul de Aderare la UE. Desi au avut loc mai multe runde de negocieri, reprezentantii CE nu si-au dat avizul asupra noii formule de calcul a taxei propusa de Guvern, iar Romania risca in continuare sa ajunga la Curtea Europeana de Justitie. Pana la adoptarea unei noi legi, in conformitate cu reglementarile euro­pene, populatia plateste in conti­nuare taxa discriminatorie. NEINTELEGERI. Autoritatile romane au avut la dispozitie mai bine de un an pentru a gasi noua formula de calcul a taxei auto. Proiectul prezentat in urma cu doua saptamani de Ministerul Finantelor prevede cresteri de pana la trei ori a valorii taxei platita pentru masinile noi, in timp ce taxa pentru masinile second-hand scade chiar de pana la zece ori. Ministrul Mediului, Attila Korody, a declarat ca la realizarea noii metode de calcul a taxei de poluare pentru autoturisme a tinut cont de principiile europene si mai ales de cel conform caruia poluatorul pla­teste. Majoritatea cetatenilor nu in­teleg cum o masina cu un catalizator de tip nou poate polua mai mult de­cat una veche, cu un tip de catalizator uzat, sau chiar fara. Raspunsul spe­ci­a­listilor in domeniul protectiei mediului este ca in primii trei ani de viata masina polueaza cel mai mult, iar dupa ce autoturismul a stat in circulatie 12 ani, acesta oricum nu mai are mult de trait (sau de poluat). “Ro­mania are cel mai vechi parc auto din Europa. Media de viata a unei masini este mult mai mare de 12 ani. Normal, la aceasta varsta, in ta­rile membre europene masinile sunt scoase din uz. Deci, daca un roman aduce o masina din strai­na­­tate, mai veche de 12 ani, este normal sa plateasca mai putin pentru taxa de poluare pentru autoturisme deoarece va mai polua o perioada scurta de timp'', a declarat Korodi. PROCESE. Majoritatea oamenilor care au platit anul trecut taxa de prima inmatriculare vor sa dea statul in judecata pentru recupe­rarea intregii sume, nu pentru recuperarea diferentei, asa cum vor sus­tinatorii taxei. Asociatia Automo­bil Clubul Roman (ACR), filiala Buzau, a d­emarat o actiune la nivel national prin care sprijina proprie­tarii de masini care au platit taxa de prima inmatriculare sa dea statul in ju­deca­ta. Mai mult, ACR solicita si re­­tur­narea dobanzilor aferente su­melor platite in contul taxei de prima in­matriculare. “O hotarare ju­de­catoreasca definitiva si irevocabila es­te mai puternica decat orice lege care s-ar putea vota in Parlament'', a declarat Mariana Giugulea, directorul ACR Buzau. Pana ieri, circa 500 de persoane din 15 judete si-au depus dosarele la filiala ACR Buzau pentru recuperarea taxei de prima inmatriculare, platita anul trecut. La sfarsitul anului trecut, Tribunalul Arad a fost prima instanta din Romania care a hotarat ca taxa auto este discriminatorie si a obli­gat statul roman sa-i restituie reclamantului suma achitata cu titlu de taxa de prima in­matri­culare. De atunci, au mai fost cas­ti­gate procese similare la Ti­misoara si Botosani, iar galatenii spera sa aiba parte de acelasi tratament si din partea instantelor locale de judecata. Vosganian: “Semnaturi fara rost'' Initiativa cetateneasca privind anularea taxei auto nu are sorti de izbanda din punct de vedere legal, deoarece este anticonstitutional, spune Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor. Ministrul a mai spus ca este paradoxal faptul ca pentru prima vartianta a taxei auto, cea promovata de Sulfina Barbu si aflata acum in aplicare a existat o majoritate parlamentara care sa o sustina, iar pentru aceasta varianta, care este bine vazuta de catre Comisia Europeana, nu exista sustinere in Parlament. “Daca la prima varianta am avut majoritate parlamentara, aceasta, care este mult mai putin aberanta in ochii CE nu va trece sau va trece cu greu in Parlament deoarece parlamentarii nu inteleg ca acesta este cel mai bun compromis.
Dispute politice Ca orice subiect controversat, taxa auto a devenit in prezent motiv de dispute politice si de acu­mulare de capital electoral. Liderul PD-L, Emil Boc, a anuntat ca formatiunea pe care o conduce va initia o motiune simpla in no­ua sesiune parlamentara, la Ca­mera Deputatilor, prin care va so­licita anularea acestei taxe si res­tituirea banilor fara ca ceta­tenii sa mai fie obligati sa apeleze la instanta. Boc pare sa uite ca taxa de prima inmatriculare a fost introdusa chiar de democrata Sulfina Barbu, pe vremea cand era mi­nistru al Mediului. La ran­dul sau, presedintele PSD, Mircea Geoana, a anuntat luni ca parlamentarii partidului vor vota im­po­triva Ordonantei de Urgenta pri­­vind noua taxa de poluare pentru autovehicule.
elena.stan@jurnalul.ro


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.