Controversata taxa de prima inmatriculare ne da in
continuare batai de cap. Aprobarea noii variante de lege este blocata in
disputele starnite de formula propusa de Guvern, care presupune majorari de pana
la trei ori a taxei pentru masinile
Controversata taxa de prima inmatriculare ne da in continuare batai de cap. Aprobarea noii variante de lege este blocata in disputele starnite de formula propusa de Guvern, care presupune majorari de pana la trei ori a taxei pentru masinile noi. Pagubitii raman cetatenii romani, obligati sa plateasca in continuare o taxa considerata discriminatorie de CE. Introducerea taxei de prima inmatriculare a fost penalizata prompt de catre Comisia Europeana care a declansat in luna martie 2007 procedura de infringement. CE considera discriminatorie taxa
auto, deoarece incalca Tratatul de Aderare la UE. Desi au avut loc mai multe runde de negocieri, reprezentantii CE nu si-au dat avizul asupra noii formule de calcul a taxei propusa de Guvern, iar Romania risca in continuare sa ajunga la Curtea Europeana de Justitie. Pana la adoptarea unei noi legi, in conformitate cu reglementarile europene, populatia plateste in continuare taxa discriminatorie. NEINTELEGERI. Autoritatile romane au avut la dispozitie mai bine de un an pentru a gasi noua formula de calcul a taxei auto. Proiectul prezentat in urma cu doua saptamani de Ministerul Finantelor prevede cresteri de pana la trei ori a valorii taxei platita pentru masinile noi, in timp ce taxa pentru masinile second-hand scade chiar de pana la zece ori. Ministrul Mediului, Attila Korody, a declarat ca la realizarea noii metode de calcul a taxei de poluare pentru autoturisme a tinut cont de principiile europene si mai ales de cel conform caruia poluatorul plateste. Majoritatea cetatenilor nu inteleg cum o masina cu un catalizator de tip nou poate polua mai mult decat una veche, cu un tip de catalizator uzat, sau chiar fara. Raspunsul specialistilor in domeniul protectiei mediului este ca in primii trei ani de viata masina polueaza cel mai mult, iar dupa ce autoturismul a stat in circulatie 12 ani, acesta oricum nu mai are mult de trait (sau de poluat). “Romania are cel mai vechi parc auto din Europa. Media de viata a unei masini este mult mai mare de 12 ani. Normal, la aceasta varsta, in tarile membre europene masinile sunt scoase din uz. Deci, daca un roman aduce o masina din strainatate, mai veche de 12 ani, este normal sa plateasca mai putin pentru taxa de poluare pentru autoturisme deoarece va mai polua o perioada scurta de timp'', a declarat Korodi. PROCESE. Majoritatea oamenilor care au platit anul trecut taxa de prima inmatriculare vor sa dea statul in judecata pentru recuperarea intregii sume, nu pentru recuperarea diferentei, asa cum vor sustinatorii taxei. Asociatia Automobil Clubul Roman (ACR), filiala Buzau, a demarat o actiune la nivel national prin care sprijina proprietarii de masini care au platit taxa de prima inmatriculare sa dea statul in judecata. Mai mult, ACR solicita si returnarea dobanzilor aferente sumelor platite in contul taxei de prima inmatriculare. “O hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila este mai puternica decat orice lege care s-ar putea vota in Parlament'', a declarat Mariana Giugulea, directorul ACR Buzau. Pana ieri, circa 500 de persoane din 15 judete si-au depus dosarele la filiala ACR Buzau pentru recuperarea taxei de prima inmatriculare, platita anul trecut. La sfarsitul anului trecut, Tribunalul Arad a fost prima instanta din Romania care a hotarat ca taxa auto este discriminatorie si a obligat statul roman sa-i restituie reclamantului suma achitata cu titlu de taxa de prima inmatriculare. De atunci, au mai fost castigate procese similare la Timisoara si Botosani, iar galatenii spera sa aiba parte de acelasi tratament si din partea instantelor locale de judecata. Vosganian: “Semnaturi fara rost'' Initiativa cetateneasca privind anularea taxei auto nu are sorti de izbanda din punct de vedere legal, deoarece este anticonstitutional, spune Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor. Ministrul a mai spus ca este paradoxal faptul ca pentru prima vartianta a taxei auto, cea promovata de Sulfina Barbu si aflata acum in aplicare a existat o majoritate parlamentara care sa o sustina, iar pentru aceasta varianta, care este bine vazuta de catre Comisia Europeana, nu exista sustinere in Parlament. “Daca la prima varianta am avut majoritate parlamentara, aceasta, care este mult mai putin aberanta in ochii CE nu va trece sau va trece cu greu in Parlament deoarece parlamentarii nu inteleg ca acesta este cel mai bun compromis.
Dispute politice Ca orice subiect controversat, taxa auto a devenit in prezent motiv de dispute politice si de acumulare de capital electoral. Liderul PD-L, Emil Boc, a anuntat ca formatiunea pe care o conduce va initia o motiune simpla in noua sesiune parlamentara, la Camera Deputatilor, prin care va solicita anularea acestei taxe si restituirea banilor fara ca cetatenii sa mai fie obligati sa apeleze la instanta. Boc pare sa uite ca taxa de prima inmatriculare a fost introdusa chiar de democrata Sulfina Barbu, pe vremea cand era ministru al Mediului. La randul sau, presedintele PSD, Mircea Geoana, a anuntat luni ca parlamentarii partidului vor vota impotriva Ordonantei de Urgenta privind noua taxa de poluare pentru autovehicule.
elena.stan@jurnalul.ro
Despre autor: