EXPERIMENT - Noi terapii contra tumorilor

EXPERIMENT - Noi terapii contra tumorilor
Echipa profesorului Martin Kast a produs un vaccin capabil sa raspunda imunitar contra unui antigen de celula susa prostatica. Testele de laborator sunt incurajatoare. Deocamdata nu s-a efectuat nici o testare umana.

Revista Cancer Research a publicat recent rezultatele obtinute de cercetatorii de la Norris Comprehensive Cancer Center (California), care dovedesc, in premiera, ca este posibila stoparea evolutiei cancerului de prostata cu ajutorul unui vaccin.

Echipa profesorului Martin Kast a reusit fabricarea unui vaccin care stimuleaza imunitatea contra antigenului celulei suse prostatice (PSCA), proteina vizibila si intr-o treime dintre cancerele prostatei in faza incipienta si in majoritatea tumorilor prostatice in anumite stadii de evolutie. Aceasta proteina se manifesta de asemenea in prostata normala, vezica, colon... Vaccinul (primul vaccin este urmat de un rapel in urmatoarele doua saptamani) a fost testat pe animale de laborator de peste opt saptamani, supuse unor modificari genetice care declanseaza cancerul prostatei.

Doar doi din cei 20 de cobai vaccinati au facut cancer de prostata la finalul primului lor an de viata, comparativ cu restul cobailor nevaccinati care au murit din cauza acestei boli.

Trebui precizat ca exista pericolul major ca aceasta strategie de lupta contra cancerului prostatei sa favorizeze aparitia bolilor autoimune, deoarece proteina incriminata (PSCA) este prezenta si in alte organe. Deocamdata, potrivit autorilor acestui studiu, la nici un cobai vaccinat nu s-a descoperit vreo boala autoimuna. Evident, definitorii sunt testele efectuate pe voluntari barbati. Potrivit autorilor studiului, acest vaccin este destinat barbatilor care ar avea markerii cancerului prostatei in evolutie fara alte simptome si carora nu li se poate asigura o supraveghere pasiva sau o terapie agresiva. Daca se demonstreaza ca aceasta terapie este lipsita de pericol pentru pacient, ceea ce presupune timp si experimente, vaccinul ar putea fi recomandat persoanelor care au antecedente familiale in cancerul prostatei, precizeaza Marc Zerbib de la Spitalul Cochi din Paris, citat intr-un articol publicat in Le Figaro la inceputul acestei saptamani.

In ultimii ani, se observa cum aria vaccinurilor se extinde spre alte patologii, depasind zona stricta a bolilor infectioase. Si numeroase cercetari fundamentale se finalizeaza cu vaccinuri contra unor afectiuni curente, de la hipertensiune la dependenta tabagica.

Jurnalul National