Orban le-a amenintat ca va sesiza autoritatile din tara lor
Termenul pentru desemnarea responsabililor: saptamana viitoareRomaniei i-a trebuit un an de la aderare si valul de incidente iscate de ninsorile de la inceputul lunii ianuarie pentru a proteja pasagerii conform cerintelor Uniunii Europene. De-abia dupa ce Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a amendat companiile aeriene pentru ca nu i-au informat pe calatori cu privire la intarzierile create de vremea nefavorabila, ministrul Ludovic Orban le-a cerut acestora sa desemneze o persoana responsabila cu informarea pasagerilor. Anuntul a fost facut ieri, de insusi ministrul Transporturilor, in urma intalnirii cu operatorii de transport aerian.
"Companiile aeriene trebuie sa informeze pasagerii cu privire la drepturile pe care le au si trebuie sa respecte reglementarile adoptate la nivelul Uniunii Europene", a declarat ieri pentru NewsIn Ludovic Orban, precizand ca termenul stabilit pentru nominalizarea responsabililor este saptamana viitoare.
Potrivit ministrului, intalnirea a avut drept scop punctarea si cunoasterea Regulamentului CE 261/2004, "fiindca au existat situatii (neplacute - n.n.) cauzate de intarzierea pana la patru ore a curselor aeriene".
Anuntand ca isi asuma "personal" raspunderea de a solicita institutiei europene traducerea si publicarea Regulamentului pentru a putea fi aplicat, Orban a declarat ca "in cadrul sedintei, operatorii aerieni nu au prezentat scuze, ci explicatii si precizari", cu privire la intarzierile curselor.
Pe de alta parte, Orban a spus ca raspunderile individuale au fost sanctionate de catre ANPC. Mai mult, ministrul a declarat ca au fost luate masuri pentru distribuirea pliantelor in aeroporturi cu privire la drepturile pasagerilor in conformitate cu Regulamentul 261, "care nu este negociabil si va fi respectat".
O alta cerinta, adresata de data aceasta conducerii Aeroportului Baneasa, priveste includerea in contractul cu companiile de transport aerian a obligatiei de a respecta drepturile pasagerilor.
In ceea ce priveste posibilitatea repetarii greselii de a se incalca drepturile pasagerilor, ministrul Orban a dat asigurari ca va sesiza autoritatile aeronautice din tarile unde sunt inregistrate companiile respective, astfel incat "nicio companie de transport aerian sa nu-si mai permita sa nu respecte drepturile pasagerilor".10 companii aeriene amendateIn urma intarzierilor provocate de ninsorile abundente din perioada 3 - 5 ianuarie, ANPC a verificat 16 companii aeriene ale caror zboruri au avut intarzieri sau au fost anulate. Dintre acestea, zece au primit amenzi in cuantum de 288.100 de lei.
Constatand ca firmele de transport aerian nu si-au informat corect pasagerii, ANPC a aplicat amenzi companiilor Blue Air, Malev, Air France, Wizz Air, Carpatair, Tarom, My Air, Alitalia, British Airwaves si Lufthansa, aceasta din urma fiind sanctionata si pentru ca informarea prezentata in scris pasagerilor cu privire la drepturile pe care le au a fost prezentata doar in limba engleza, a subliniat Vlaicu. "Cuantumul amenzilor aplicate a fost stabilit in functie de numarul de pasageri inregistrat la cursele intarziate, precum si in functie de timpul de asteptare pana la decolare", a adaugat seful ANPC, precizand ca sunt vizate de verificari alte doua companii, Austrian Airlines si Aeroflot-Russian International".
Tot atunci s-a anuntat ca vor fi supuse verificarii companiile Air Malta, EL AL-Israel Airlines si Romavia, care au inregistrat si ele intarzieri de zboruri, desi nu au incalcat Regulamentul 261/2004. In urma aceleiasi verificari, s-a ajuns la concluzia ca si compania Swiss International Airline a respectat drepturile pasagerilor.
"Am constatat ca pasagerii nu-si cunosc drepturile prevazute in Regulamentul CE 261/2004 privind asistenta si compensarea acordata in caz de refuz la imbarcare, anulare sau intarziere prelungita a zborurilor. Am solicitat, de aceea, ca aeroporturile sa informeze pasagerii cu privire la toate aceste drepturi", a declarat ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.Sanctiunile, "semnale clare" de avertizareVlaicu si-a exprimat speranta ca aceste amenzi sa fie niste "semnale clare" de avertizare, astfel incat pe viitor sa nu mai fie inregistrate cazuri de incalcare a drepturilor pasagerilor. Reprezentantul ANPC a precizat ca eventualele despagubiri ale pasagerilor pot fi castigate doar in instanta, Autoritatea avand doar dreptul de a sanctiona prin amenda compania, fara a putea totusi sa oblige companiile aeriene sa isi despagubeasca calatorii.
De partea cealalta, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a subliniat ca singura sanctiune pe care o pot aplica autoritatile companiilor de zbor este amenda, fara a putea anula dreptul de operare in spatiul aerian, drept pe care l-a obtinut prin licenta din tara de unde provine compania. Cu toate acestea insa, Orban a precizat: "Cred ca nicio companie nu isi poate permite sa nu respecte regulamentul, pentru ca altfel se ajunge la un prost renume, iar pe aceasta piata este concurenta destul de mare". Ministrul Transporturilor a declarat ca, in cazul nerespectarii drepturilor de catre companiile aeriene, aeroporturile au obligatia sa furnizeze informatii pasagerilor si sa anunte ANPC, deoarece s-a observat ca pasagerii nu isi cunosc drepturile.Mancare si bautura proportionale cu timpul de asteptareRegulamentul Comisiei Europene numarul 261/2004 prevede ca transportatorii aerieni sunt obligati sa informeze in scris fiecare pasager cu privire la drepturile pe care le are in cazul in care zborul este amanat cu mai mult de doua ore sau anulat.
De asemenea, transportatorii aerieni trebuie sa ofere pasagerilor mese si bauturi racoritoare in cantitati direct proportionale cu timpul de asteptare, cazare hoteliera, precum si transportul pasagerilor de la aeroport la locul cazarii. Conform Regulamentului, pasagerii mai au dreptul de a efectua doua apeluri telefonice gratuite si dreptul de a trimite mesaje prin telex, fax sau e-mail. Mai mult, pasagerii au dreptul de a alege intre rambursarea in termen de sapte zile a intregului cost al biletului la pretul de achizitie si chiar dreptul de a primi un zbor retur la punctul de plecare initial in cazul in care zborul pana la un punct de escala a devenit inutil.