ATU ∙ Sursa de vitamina D in lunile de iarna

Trei-patru oua pe saptamana asigura necesarul de vitamina D in
sezonul rece. Motiv pentru care sunt recomanda­te atat copiilor in preve­ni­rea
rahitismului, cat si adul­ti­lor in prevenirea osteoporozei.

Oul contine atat calciu, cat si vitamina D, necesara pentru
fixarea calciului in oa­se. Vitamina D este sinteti­za­ta in piele prin
expunerea la soa­re, in timpul iernii insa acest lucru nu este posibil. Pentru
a suplini lipsa vitaminei D, in sezonul rece putem sa mancam trei-patru oua pe
sap­ta­ma­na. Este o metoda sigura de prevenire a osteoporozei - boala ras­pan­dita
nu numai in randul femeilor aflate la me­no­pa­u­za, ci si in randul barbatilor.
Oul este recomandat si copiilor peste 3 ani, care au nevoie de suplimentarea
dozei zilnice de vitamina D in lunile de iarna, pentru prevenirea
ra­hi­tis­mu­lui.

COLESTEROL. De
multe ori, oul este acuzat din cauza colesterolului pe care il contine. O acuzatie
ne­dreap­ta, ne spune prof. dr Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului
de Cercetari Alimentare. “Este adevarat ca galbenusul de ou contine o cantitate
mare de colesterol: 1.400 mg colesterol la 100 g. In acelasi timp insa, galbenusul
de ou este o sursa buna de lecitina - o substanta care previne depunerea
colesterolului sub forma de aterom pe vasele sangvine. De aceea putem spune ca,
din punct de vedere al aportului de colesterol, oul este neutru, el nu cres­te
colesterolul datorita lecitinei. In acelasi timp, lecitina mentine sa­na­ta­tea
celulei nervoase, avand efect benefic asupra memoriei”, precizeaza specialistul
nostru. O alta acuzatie care i se aduce oului este potentialul alergen,
incriminat fiind de aceasta data albusul. Albusul de ou este o pro­teina pura
(ov-albumina), care in momentul ingerarii este asimila­ta complet de organism.
Ov-albumi­na este socotita proteina standard de ONU pentru Alimentatie si
Agricultura. Ca orice proteina, si albusul de ou poate provoca alergii, insa nu
mai mult decat alte alimente.

CALORII. In ceea
ce priveste valoarea energetica, 100 de grame de ou proaspat de gaina furnizeaza
organismului 147 de calorii, iar 100 de grame de ou de rata - 163 de ca­lo­rii.

Nu va speriati! Nu sunt multe calorii, daca ne gandim ca un
ou de dimensiune medie are in jur de 50 de grame.

Citeste si:

Continut

100 g ou ne furnizeaza
12 g proteine; 1 g glucide; 11 g gra­simi; 130 mg sodiu; 130 mg potasiu; 12 mg
magneziu; 200 mg fos­for; 50 mg calciu; 2 mg fier; 40 mi­crograme caroten; 0,12
micrograme vitamina B6; 2,1 micrograme vitamina B12; 1,7 micrograme vitamina D;
1,2 mg vitamina E; 47 micrograme acid fo­lic. Oul este o sursa de caroten,
anti­oxi­dant eficient in combate­rea stre­sului oxidativ si a bolilor
croni­ce. Pe piata straina se gasesc oua cu un con­ti­nut ridicat in acizi grasi
ome­ga 3, importanti pentru sa­na­tate.

Preparare

Pentru a-si pastra pro­pri­e­ta­tile nutritive, ouale pot fi
pre­pa­ra­te sub forma de ochiuri ro­ma­nesti. Ouale se pun in apa clocotita,
albusul se coaguleaza, iar elementele nutritive se pas­trea­za. Pregatite in
acest mod, ouale sunt mai usor de digerat. Persoanele care vor sa slabeasca ar
trebui sa ma­nan­ce oua fierte tari. Dezavantajul acestora este ca, prin
fierbere, ouale pierd o parte din sub­stan­tele nutritive.

georgeta.licsandru@jurnalul.ro