"Problemele" au aparut dupa ce au fost depuse actele
Valabilitatea contractului a fost prelungita cu 45 de zileComisia Europeana (CE) va lua o decizie, luna aceasta, in ceea ce priveste preluarea Automobile Craiova de catre grupul american Ford. Potrivit directorului general al diviziei din Europa, John Fleming, dupa ce toate actele necesare au fost depuse au aparut "probleme", fapt pentru care productia la fabrica din Romania ar putea fi amanata pana in 2009.
Grupul american estimeaza ca va primi in aceasta luna aprobarea CE de a incheia preluarea Automobile Craiova. Cu toate acestea, conducerea Ford recunoaste ca exista frustrari legate de investigatia UE, care a condus la intarzierea inceperii productiei la Craiova.
Contractul de privatizare a fost semnat de autoritatile romane in septembrie 2007, astfel Ford preluand actiunile detinute de stat la Automobile Craiova, 72% din capital, pentru 57 de milioane de euro. In urma acestui contract, producatorul american s-a angajat la investitii directe de peste 650 de milioane de euro pentru modernizarea fabricii, dar si la suplimentarea numarului de angajati.
In luna octombrie 2007, CE a deschis o investigatie privind un posibil ajutor de stat acordat Automobile Craiova in procesul de privatizare, astfel Guvernul a solicitat Parlamentului sa suspende discutiile asupra proiectului de lege pentru privatizarea companiei.CE ar putea solicita modificarea contractului de privatizarePresedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu, a explicat intr-o declaratie recenta ca in ceea ce priveste privatizarea Automobile Craiova, Comisia Europeana ar putea ridica o serie de obiectii, insa tranzactia nu va fi anulata.
"Se pare ca s-au lamurit lucrurile la Bruxelles si intr-o luna o sa primim raspunsul oficial, astfel incat contractul sa intre in vigoare imediat ce legea va fi aprobata in Parlament. Intelegerea noastra cu ei a fost ca in acel interval in care am prelungit valabilitatea contractului sa primim raspunsul", a declarat acesta.
Cu toate ca Atanasiu spunea ca se asteapta ca raspunsul oficialiilor europeni sa fie unul pozitiv, acesta nu exclude impunerea unor conditii din partea Comisiei Europene.
"Raspunsul va fi unul pozitiv. Probabil vor fi puse cateva conditii, dar nu de natura sa produca rezilierea contractului. Spre exemplu, sa se pluseze ceva acolo sau sa fie schimbat articolul cutare. Totodata, ei pot sa considere ca unele dintre prevederi pot conduce la ideea ca ar putea fi un ajutor de stat si astfel ar trebui marit pretul x cu atat", a explicat seful AVAS.
Atanasiu nu exclude nici varianta unei noi prelungiri a contractului, aceasta fiind valabila doar in cazul in care Parlamentul nu va aproba legea de privatizare pana la data de 14 martie.
Dupa ce decizia privatizarii va fi adoptata de Parlament si tranzactia va fi finalizata, reprezentantii Ford va trebui sa propuna actionarilor fuziunea firmelor Automobile Craiova, Daewoo Automobile Romania si Mecatim Timisoara, care vor fi divizate, ulterior, in doua societati. Dintre acestea, una va cuprinde doar activele necesare pentru productia auto, iar cealalta va avea in componenta celelalte terenuri si active.Sperante pentru sfarsitul lunii februarieTermenul initial de valabilitate al contractului dintre Ford si AVAS a expirat la data de 31 ianuarie 2008, motiv pentru care “sefii celor doua echipe de negociere, Sebastian Vladescu si Teodor Atanasiu, respectiv Lyle Watters, au semnat actul aditional de prelungire a contractului cu 45 de zile”, adica pana la 14 martie 2008.
“Partile isi exprima speranta ca pana la sfarsitul lunii februarie sa primeasca raspunsul Comisiei Europene cu privire la tranzactia pentru Automobile Craiova. Pana la primirea acestui raspuns, comisia de privatizare si reprezentantii Ford vor continua procedurile preliminare necesare intrarii in vigoare a contractului”, nota AVAS saptamana trecuta.