Yahoo, un adevarat deschizator de drumuri pe internet, pare construit dintr- o lunga serie de greseli care i-au redus spatiul de manevra in fata unei oferte de preluare, de aproape 45 miliarde dolari, facuta de grupul Microsoft. De la fondarea sa

Yahoo, un
adevarat deschizator de drumuri pe internet, pare construit dintr- o lunga
serie de greseli care i-au redus spatiul de manevra in fata unei oferte de
preluare, de aproape 45 miliarde dolari, facuta de grupul Microsoft. De la
fondarea sa, in urma cu 14 ani, cand a fost primul ghid de navigatie pe
internet, Yahoo s-a implicat in zeci de sectoare de afaceri si a devenit un
lider al industriei online, activitatile sale extinzandu-se de la servicii de
email la oferta de publicitate utilizata de catre marile corportatii pentru
marketing.

RATEURI. Yahoo a
fost una dintre primele mari companii care sa incerce sa profite de pe urma
sporirii popularitatii retelelor de socializare online, precum MySpace si
Facebook, prin care utilizatorii schimba mesaje, fotografii si fisiere video cu
un grup select de prieteni. In ciuda
implicarii rapide in acest segment, Yahoo a ramas blocata in ideea, veche de
zece ani, a unui portal singular, fara a "imbratisa" noile
tendinte. Schimarile
promise, de la noi tehnologii de publicitate, pentru a lupta impotriva
rivalului Google, la numirea fondatorului Jerry Yang in functia de CEO, nu au
produs rezultate vizibile, iar Yahoo este nevoita sa concedieze din personal in
timp ce Google angajeaza. Yahoo se
confrunta acum cu "mostenirea" fostului sau sef, Terry Semel, care,
intre 2001 si 2007 a condus compania de la revenirea dupa criza dotcom,
diversificand-o pentru a se implica in domenii variate, precum publicitatea
online. Extinderea in sectorul de
entertainment a fost mult mai putin reusita. "Yahoo a ajuns cu spatele la
zid pentru ca au refuzat sa efectueze achizitii importante", a
declarat un analist al RBC, Jordan Rohan. "A avut la un moment dat
posibilitatea sa cumpere compania Google, si nu a facut-o. Ar fi putut sa
cumpere portalul Facebook pentru mai putin de doua miliarde dolari, si nu a
facut-o", a adaugat acesta.

MANIFESTUL YAHOO.
Microsoft, care a anuntat la sfarsitul saptamanii trecute ca ofera 31 dolari pe
actiune pentru preluarea companiei, a precizat ca Yahoo "nu mai are timp
de pierdut". Intr-o scrisoare
trimisa consiliului de administratie al Yahoo, Steve Ballmer, CEO al Microsoft,
a declarat ca Semel i-a respins propunerea facuta in urma cu un an privind o
posibila fuziune, citand increderea in "potentialul de crestere" al
Yahoo, dupa aplicarea reformelor planificare si lansarea unui nou serviciu de
publicitate, denumit Panama, pentru a rivaliza cu Google pe pietele tot mai
importante ale cautarilor pe internet si publicitatii pay-per-click. "A trecut un an de atunci si
situatia nu s-a imbunatatit din punct de vedere competitiv", a scris
Ballmer in scrisoarea trimisa boardului Yahoo. Sub conducerea lui Semel, care
isi avea sediul in Sunnyvale, California, Yahoo a devenit din ce in ce mai
divizat, avand in vedere ca principalele sale operatiuni, care isi construiau
propriile culturi, se dezvoltau in Silicon Valley, New York, Los Angeles precum
si intr-o serie de amplasamente din Asia. Un document intern, ajuns in mainile
presei in noiembrie 2006, cerea restructurari fundamentale ale organizatiei si
concedierea a 20% din personal, pentru a restabili competitivitatea grupului. Cunoscut ca "Manifestul Untului de
Arahide", acest document afirma ca Yahoo isi extinde resursele nepermis de
mult, autorul acestui document facand referinta la untul de arahide intins pe o
felie de paine. "Urasc untul de
arahide", spunea in acel moment autorul documentului, Brad Garlinghouse. Intarzierile
repetate ale lansarii unor produse noi, restructurarile si demisiile unor
inalti responsabili, inclusiv fostul director operational, Dan Rosensweig,
precum si seful diviziei de cercetare Zod Nazen, au fortat demisia lui Semel
insusi, care a fost inlocuit in iunie 2007 de catre fondatorul Jerry Yang. De atunci, Yahoo a intarziat lansarea unor noi
strategii in ciuda faptului ca a emis avertismente privind aparitia unor
probleme economice din ce in ce mai mari in cadrul diviziei de publicitate. Saptamana trecuta, Yahoo a anuntat ca va
concedia aproximativ 1.000 de angajati, sau 7% din personal.

ALIANTA. Planurile
privind construirea unui nou tip de imperiu media hibrid, specializat pe
dezvoltarea de software strict pentru web, nu au atins asteptarile si divizia
din Santa Monica, California, este doar o umbra din ce fusese. In luna iulie, Yang a declarat ca nu exista
"vaci sacre", promitand sa redacteze un plan de redresare pe 100 de
zile. In cursul anului trecut, Yang a
inchis o serie de divizii, precum cea specializata pe licitatii online si un
site de fotografii. Schimbarile
fundamentale au venit cu greutate, a afirmat in ianuarie un analist al American
Technology Research, Rob Sanderson, sporind scepticismul investitorilor privind
abilitatea lui Yang de a conduce revenirea companiei. Microsoft este de
parere ca Yahoo are nevoie in primul rand de marime, cu care sa poate concura
cu Google pe segmentele cautarilor pe internet si publicitatii online. "Singure, niciuna dintre cele doua
companii nu poate fi cu adevarat o amenintare pentru Google", a declarat
un analist al RBC Capital, Jordan Rohan. "O companie creata prin fuziunea
Microsoft cu Google va putea sa rezolve aceasta problema", a adaugat
acesta. Responsabilii celui mai mare producator de software din lume sunt de
parere ca o alianta a celor doua companii va dispune de suficiente resurse
pentu a deveni un lider al pietei publicitatii pentru companii, continuand
investitiile in centrele de date necesare rularii unor servicii web si
"atacarii" unor piete emergente, precum cele ale continutului video
pentru telefoane mobile. Marea intrebare
care pana in acest moment nu si-a gasit un raspuns este cat de mult va putea o
alianta Microsoft-Yahoo sa afecteze dominanta globala a Google pe piata
cautarilor pe internet si a publicitatii online. Diviziile Microsoft specializate pe
activitatile pe internet nu au afisat profit de doi ani si motorul propriu de
cautare nu a reprezentat un rival adevarat pentru Google. "Yahoo trebuie
sa reinventeze factorul de atractie, insa acest lucru nu se poate face doar
pentru ca vrei acest lucru", a declarat un analist al Global Crown
Capital, Martin Pyykkonen, adaugand ca acelasi lucru poate fi spus si despre
Microsoft. "Nu poti tine o sedinta unde sa le spui angajatilor sa se
intoarca la birouri si inceapa sa fie interesanti", a adaugat acesta.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.