Locuitorii din Snagov au fost chemati ieri la vot pentru a decide daca sunt de acord cu schimbarea categoriei de folosinta pentru 56 de hectare din islazul comunal, aflate in proprietatea privata a comunei, pe care sa se construiasca un circuit de
Locuitorii din Snagov au fost chemati ieri la vot pentru a decide daca sunt de acord cu schimbarea categoriei de folosinta pentru 56 de hectare din islazul comunal, aflate in proprietatea privata a comunei, pe care sa se construiasca un circuit de Formula 3. Proiectul ar urma sa fie realizat cu compania australiana South Pacific Group, pe baza unui contract de cesionare a terenului sau asociere in participatiune. Circuitul de automobilism se anunta a fi o veritabila cacealma. Locuitorii din Snagov au fost inselati de primarul PD-L Apostol Musat chiar prin formularea intrebarii pusa la referendumul de ieri: "Sunteti de acord cu schimbarea categoriei de folosinta a unei suprafete de 56 ha din islazul comunal, in categoria de folosinta curti-constructii?".
Nu se pomeneste nimic despre construirea unui circuit de Formula 3, despre anexele acestuia sau despre centrele comerciale si hoteliere. De altfel, nici din schita de prezentare a proiectului nu reiese cu exactitate unde este amplasat circuitul, in prim plan fiind mall-urile, parcarile si centrele comerciale. Singurul scop al referendumului de ieri este schimbarea destinatiei celor 56 de hectare astfel incat satenii sa nu mai aiba nici un drept real asupra lor. Cu alte cuvinte, odata pus la dispozitia consilierilor locali, terenul sa poata fi vandut sau folosit in diverse afaceri, fara ca cetatenii Snagovului sa isi fi dat acordul. Interesant este si faptul ca referendumul nu a fost organizat respectand normele legale. Spre exemplu, lipsa observatorilor de la urne lasa loc de speculatii privind validitatea votului si rezultatul real al referendumului, existand posibilitatea fraudarii. Mai ales ca buletinele de vot sunt xeroxate. Cert este ca in momentul de fata, nimeni nu poate fi sigur ca intr-adevar in Snagov va fi realizat un circuit de Formula 3. Pe de alta parte, trebuie spus ca satenii nu au fost informati nici asupra riscurilor pe care le implica realizarea unei asemenea piste, precum poluarea fonica sau a mediului. O alta minciuna promovata este chiar denumirea circuitului "de Formula 3". Un circuit nu se poate inscrie in vreo Formula a FIA, doar ca vor organizatorii. Si cu atat mai mult, inainte de a fi fost construit. Exista sute de circuite pe plan mondial, care functioneaza deja si nu au intrunit conditiile Federatiei Internationale de Automobilism pentru a intra in Formula 1, Formula 3, Formula 3000 etc.
Eu pentru ce votez?
Referendumul de ieri s-a desfasurat intr-o atmosfera calma, la vot prezentandu-se in primul rand varstnicii. Multi dintre ei nu stiau insa despre ce este vorba. Spre exemplu, o babuta cu buletinul in mana sustinea ca a venit sa il voteze pe Ion Iliescu. Intrebata daca vrea in comuna natala un circuit de Formula 3, ea a raspuns cu seninatate ca habar nu are ce vorbesc ziaristii. In schimb, un barbat venit direct din bufet, era mai bine informat. "Nu ne trebuie noua curse de masini. Oricum este o facatura a primarului. Acum transfera islazul din extravilan in intravilan, iar peste un an ne anunta ca a picat proiectul si vinde cele 56 de hectare", vocifera acesta. "Totul e pentru ei, dom'le! Ce, au facut ceva pentru noi, cetatenii de rand? Noi tot la blocurile de pe vremea lui Ceausescu ramanem. S-au facut multe afaceri aici, dar nu pentru locuitorii Snagovului", a fost completat barbatul de un vecin de-al sau. Existau si pareri favorabile proiectului. In apropierea unei agentii bancare din vecinatatea primariei, cateva femei au tinut sa ne spuna ca pentru oamenii locului proiectul este bun. "Domnu' ziarist, sa stiti ca daca totul va fi cum zice primarul, atunci este jos palaria. Oricum, islazul comunal nu mai are nici un rost, snagovenii de rand, ca noi, nu mai cresc vite, ci lucreaza la barosanii care au vile aici. Terenul nu este al oamenilor la individual, el este al comunei si al tuturor, asa, in devalmasie. Noi am vrea sa se faca un asemenea complex, o sa ne ridicam si noi viata odata cu el. Iar domnu' Musat (n.r. - primarul), chiar daca ar vrea sa fie hot, nu prea poate la cata publicitate a facut. L-ar cam lua lumea la huo", ne-au spus snagovencele. La referendumul de ieri au fost prezenti si reprezentantii companiei South Pacific Group. In incinta Sectiei de vot nr. 2, amenajata in Casa de Cultura, pe o canapea din piele, George Prelea, patronul societatii, a vorbit continuu la telefonul mobil. Ceilalti oficiali ai companiei au dezbatut amanuntele tehnice ale proiectului, vorbind despre antreprenori, imprumuturi la banca si sumele care se vor castiga in urma afacerii. Pana la inchiderea editiei, rezultatul referendumului nu era cunoscut.
Contestatarii spun ca e un nou "Dracula Park"
Unul dintre cei mai aprigi contestatari ai proiectului este presedintele Fundatiei Snagov, Constantin Turmac. Acesta acuza Primaria ca nu a facut publice in mod transparent detaliile proiectului si sustine ca totul poate fi de fapt o noua teapa de genul Dracula Park.
"Sunt doua planuri diferite care ar trebui lamurite transparent. Una este intrebarea "sunteti de acord ca islazul comunal urbanistic sa-si schimbe incadrarea?" In ce? Nici macar nu este specificat in ce. Asta este sensul intrebarii de la referendum. Fiind referendum si in sensul legislatiei in cauza, erau 30 de zile in care trebuia comunicat populatiei care e fondul problemei si trebuia sa aiba loc o dezbatere publica pe aceasta tema. Ar trebui intrebati cetatenii: oameni buni, stiti ca islazul este al vostru? Stiti ca, de fapt, printr-un referendum, fiind un bun comun, ati putea chiar sa decideti sa-l vindeti? Il impartim in bucati si atunci hectarele acestea, inmultite la pretul pietei, care este cam 20 de euro/mp, ar putea fi cam 2300 de euro pentru fiecare in total. Cetateanul ar fi trebuit sa fie intrebat ce ar dori: sa se faca demersurile pentru islaz pentru ca cetatenii sau Primaria sa primeasca echivalentul in bani sau sa se mandateze Primaria pentru semnarea unui contract cu o firma si sa se investeasca hectarele intr-o afacere? Primaria spune ca se vor crea 3000 de locuri de munca si vor fi 40.000 de turisti lunar. Parca seamana cu Dracula Park", ne-a declarat Constantin Turmac.
O parte dintre locuitorii din Snagov si-au exprimat nemultumirea si neincrederea fata de acest proiect si pe Internet. Pozitiile acestora pot fi citite pe forumul siteului www.snagov.ro.
Primarul respinge acuzatiile
Primarul PD-L Apostol Musat a respins toate acuzatiile si sustine ca in nici un caz locuitorii din Snagov nu vor fi pacaliti.
"Noi vom pune conditiile si clauzele contractuale, si, indiferent ca proiectul va fi realizat cu firma Pacific South Group sau cu altcineva, voi avea grija ca beneficiile pentru locuitorii Snagovului sa fie asigurate, si nu la nivelul de cateva mii de euro pentru fiecare, deoarece nu vom vinde terenul, ci il vom introduce ca aport intr-o asociere, intr-un aranjament tehnico-financiar pe care il vom alege la momentul respectiv. Deocamdata, votam doar schimbarea destinatiei terenului, apoi vom face ceilalti pasi necesari, intr-un mod la fel de transparent. Noi puteam sa trecem la executarea acestui proiect si fara sa mai cerem parerea locuitorilor. Dar tocmai pentru ca am dorit sa fim cat se poate de transparenti, am organizat aceasta consultare prin referendum", a declarat edilul. Acesta recunoaste insa ca afacerea nu este cea mai profitabila pentru comuna, terenul din zona respectiva fiind destul de ieftin, dar asteapta incasari spectaculoase. "Peste 400 de miliarde de lei vom incasa numai din taxele de autorizari, iar dupa darea in folosinta a complexului vom incasa o redeventa de cel putin 20 de miliarde de lei. Cel mai important este ca vom asigura in jur de trei mii de locuri de munca si 40.000 de turisti lunar", sustine edilul. Cu toate acestea, contrar declaratiei primarului, pe pagina de Internet a proiectului se vorbeste de doar 1800 de locuri de munca. Apostol Musat a mai precizat ca in jurul circuitului vor fi peste 60.000 mp de galerii comerciale, un hotel cu o suprafata de 8000 mp si 150 de camere, precum si showroom-uri pentru diverse marci auto.
Avantaje si neplaceri
Construirea unui circuit automobilistic in Snagov presupune pe langa eventualele avantaje financiare si o serie de neplaceri. Astfel, in afara curselor de masini sau motociclete, pentru rentabilizarea proiectului, pista va fi pusa la dispozitia echipelor auto-moto pentru testarea masinilor sau motocicletelor, dar si pentru antrenamente. Fapt care implica o masiva poluare fonica si a mediului, afectand intreaga comunitate. De asemenea, testele si antrenamentele nu vor aduce nici un beneficiu locuitorilor, ci doar investitorilor. Trebuie spus ca tocmai din aceste motive, in majoritatea statelor, cu unele exceptii, pistele auto-moto au fost amenajate la distante mari de localitati, in jurul circuitelor ridicandu-se complexuri comerciale si hoteliere. Pe de alta parte, interesant este ce se va intampla in cazul in care Federatia Internationala de Automobilism (FIA) nu va omologa circuitul de la Snagov. Caci pentru a fi validat, FIA trebuie sa aiba certitudinea ca circuitul respectiv va aduce profituri substantiale. Probabil ca, in cazul in care Federatia va respinge omologarea pistei de la Snagov, proiectul va primi o noua destinatie. Care poate fi in defavoarea comunitatii, aducand insa profituri unui cerc restrans.
South Pacific Group promite ca va realiza proiectul
ZIUA a stat de vorba si cu George Prelea, unul dintre patronii companiei South Pacific Group. Acesta, la fel ca si primarul Musat, sustine ca proiectul este unul cat se poate de viabil si a respins acuzatiile Fundatiei Snagov. "Este un domn care ne acuza. Fundatia Snagov este o fundatie cu cinci membri. Primaria l-a trimis la plimbare. Acest domn Constantin Turmac ne-a oferit serviciile sale. A dorit sa fie consultant, dar i-am zis ca nu avem nevoie. Dupa cateva saptamani, ne-a trimis o polologhie de sase pagini cu parerea lui, a trimis-o si Primariei. Primaria l-a ignorat complet. Noi lucram de doi ani la acest proiect ca sa ajungem la stadiul acesta, nu am facut taraboi pana nu am avut contractele, pana nu am obtinut licenta. Va asiguram ca nu este nici o problema cu acest proiect", ne-a spus George Prelea, care a precizat ca lucrarile vor dura 18 luni. Patronul societatii South Pacific Group a precizat ca, daca locuitorii din Snagov nu vor dori ca in comuna sa se construiasca un circuit, se va incerca realizarea proiectului in alta parte. "Oricum, pierderea va fi a comunitatii Snagov, nu a noastra. Intregul teren valoreaza 11 milioane de euro, iar proiectul 300. Ceea ce domnul Turmac si asociatia sa, care nu are nici statut, uita este ca se creeaza 3000 de locuri de munca. In momentul de fata in Romania nu exista nici o industrie care atrage 3000 de locuri de munca. Circuitul va atrage si un numar intre 1 si 3 milioane de turisti pe an", ne-a declarat George Prelea.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.