Protestul „spontan“ al sindicalistilor de la calea ferata a paralizat, ieri, timp de trei ore, circulatia a peste 190 de garnituri de tren in intreaga tara. In timp ce mecanicii sustineau ca nu puteau urni locomotivele, intrucat aveau „semnal rosu“, liderii de sindicat se jurau cu mana pe inima ca n-au dat ordin sa se opreasca lucrul. Ministrul transporturilor a avertizat ca actiunea a fost ilegala si ca initiatorii risca sanctiuni penale si financiare. In replica, sindicalistul Voicu Sala a declarat ca „ministrul vorbeste prostii“

Liderul sindical Voicu Sala se jura, la randul lui, ca nu mai are nicio treaba cu organizatia PD Hunedoara, al carei membru a fost in anul 1995. Acesta recunoaste insa ca este prieten cu democratul Gheorghe Barbu si ca a fost invatat, in Italia, sa imbine utilul functiei politice cu placutul sefiei la sindicat. Sala este bun prieten si cu Miron Mitrea, spun surse avizate. De altfel, in ministeriatul sau, Mitrea i-a bagat pe liderii sindicali in CA-urile CFR-ului, unde au castigat miliarde de lei in patru ani

Surse liberale au declarat ca ministr ul Ludovic Orban urma ca, astazi, sa-si anunte public intentia de a candida la Primaria Capitalei. „Greva“ de ieri pare sa fi ingreunat intentia politicianului. Mai mult, nici Parchetul nu pare sa-l lase foarte usor sa calce cu dreptul in campanie. Seful Sectiei de Urmarire Penala nu a confirmat, nici pana la aceasta ora, NUP-ul dat de procurorul de caz saptamana trecuta in dosarul asa-zisului accident de pe soseaua Controceni. Coincidenta, ieri DNA a aruncat pe piata rechizitoriul Necolaiciuc

Ieri dimineata, la ora 7, ceferistii au oprit sute de garnituri de tren fie in gari, fie pe camp, acolo unde se aflau, refuzand sa mai lucreze. Zeci de mii de batrani si copii au ramas pe peroane sau in trenuri peste doua ore. Angajatele de la casele de bilete au refuzat sa mai lucreze imediat dupa ora sapte si nici un tren nu a mai plecat sau nu a mai sosit in Gara de Nord din Capitala. Pana la ora 7, lucratorii de la birourile de informatii au comunicat calatorilor care au intrebat ca nu este greva, dupa care au inchis si nu au mai oferit nici un fel de informatii. „Am sunat la sase la biroul de informatii din Gara de Nord si au spus ca nu este greva. Am ajuns la sapte fara un sfert la Gara de Nord si am cumparat bilet spre Galati. La ora sapte si doua minute am aflat ca trenul nu mai pleaca“, ne-a declarat un calator. Dupa ora 7, patru trenuri care au plecat din Gara de Nord au fost oprite in statia Peris, la 20 km de Capitala. „Am primit semnal de oprire. Pana nu primim ordin de plecare, nu putem da drumul la tren“, au spus mecanicii de locomotiva. In cele patru trenuri se aflau peste 2.000 de calatori.

Potrivit datelor CFR Calatori, din cele 270 de trenuri care ar fi trebuit sa circule in toata tara, 190 au fost oprite. Din cele opt regionale CFR, sase au blocat trenurile in gari. La regionala Timisoara, pana la ora sapte numai doua trenuri au plecat din statie. „Statiile din judetul Dolj au fost pustii. Microbuzele si autobuzele au profitat din plin. In gara din Constanta a fost haos. Trenurile care au tranzitat gara din Brasov au avut intarzieri intre 60 si 120 de minute.

In jurul orei 10 s-au pus in miscare primele trenuri. „Garniturile care ar fi trebuit sa soseasca in Gara de Nord au avut intarzieri de circa 200 de minute, iar trenurile care ar fi trebuit sa plece au avut intarzieri de circa 180 de minute“, ne-au declarat reprezentantii CFR Calatori.

Orban: Actiunea ceferistilor este ilegala
Prezent in Gara de Nord, ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a declarat ca actiunea ceferistilor este ilegala. „Vom rambursa contravaloarea biletelor tuturor calatorilor care nu au putut circula in aceasta dimineata. Atrag atentia tuturor celor care au intrerupt individual lucrul ca vor raspunde personal pentru aceasta. Atrag atentia liderilor sindicali ca aceasta actiune nu poate fi spontana, deoarece ei au anuntat-o de ieri. Voi lua legatura cu directorii regionalelor pentru a remedia aceasta situatie, vom introduce actiuni impotriva liderilor sindicali pentru pagubele create de aceasta intrerupere a lucrului si ramanem disponibili dialogului“, a spus Orban.

Angajatii CFR declanseaza greva legala
Sindicalistii feroviari vor incepe, de luni, procedurile legale pentru declansarea conflictului de munca, cele trei companii de transport ramanand la aceeasi oferta de majorarea salariilor de 8%. Secretarul general al Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Radmilo Felix, a declarat, ieri dupa-amiaza, ca sindicatele vor sesiza administratiile celor trei companii feroviare cu privire la declansarea conflictului de interese, urmand, apoi, toti pasii legali pentru declansarea unui conflict de munca. „Pana in acest moment, nu are semnale din tara ca angajatii ar intentiona sa mai blocheze activitatea“, a spus Felix.

Liderii, invatati in Italia sa faca politica sindicala
Scandalul legat de protestul spontan de ieri al mecanicilor de locomotiva reaprinde discutia privitoare la implicarea in politica a unor lideri de sindicat. Sau cel putin al afinitatilor pe care unii dintre acestia le au fata de politicieni. Coincidenta sau nu, potrivit unor surse avizate, ministrul transporturilor, Ludovic Orban, ar fi trebuit ca, astazi, sa-si lanseze candidatura pentru functia de primar al Capitalei.

Greva „spontana“ de ieri l-a avut in centrul atentiei pe Lucian Voicu Sala (foto), presedinte al Sindicatului Mecanicilor de Locomotiva, functie pe care o detine, potrivit propriei sale declaratii date reporterului nostru de aproximativ 8 ani. De altfel, Sala mai detine si calitatea de membru al comitetului executiv al federatiei mecanicilor la nivel international.Contactat telefonic de catre „Gardianul“ si intrebat daca face sau a facut parte vreodata din vreun partid politic dupa 1989, Lucian Voicu Sala a precizat ca, in anii '90, in timp ce se afla intr-o delegatie sindicala in Italia, un sindicalist italian i-a recomandat sa intre in politica, deoarece ei, liderii sindicali din peninsula, s-au inscris in partide politice „tocmai pentru a promova mai bine interesele sindicalistilor“. „Datorita acestui sfat, undeva prin anul 1995, fiind in relatii bune cu Gheorghe Barbu (fost si actual presedinte al Organizatiei Judetene Hunedoara a Partidului Democrat, si ministru al muncii in Guvernul „Tariceanu I“, din partea PD -- n.red), m-am inscris in PD Hunedoara“, ne-a declarat liderul de sindicat. El sustine, insa, ca nu a stat prea mult la PD, iar dupa plecarea din partid a schimbat si confederatia sindicala, „deoarece liderii sindicali au intrat in politica, iar eu nu sunt de acord cu, acest lucru“.

In ceea de priveste relatiile sale cu Alexandru Noaptes, directorul CFR Marfa, singurul director de companie din cadrul CFR apartinand Partidului Democrat, Sala sustine ca intretine cu acesta legaturi specifice unei relatii sindicalist-director de companie. „Nu am prietenie nici cu Noaptes, nici cu nimeni din ministerul transporturilor“, a conchis Sala. Pe de alta parte, Voicu Sala sustine ca relatiile sale cu Traian Basescu, pe vremea cand acesta ocupa functia de ministru al transporturilor, a fost una „de razboi“.

Voiucu Sala face parte din miscarea sindicala din transporturi de foarte multi ani. Surse informate fac chiar o cronologie a ministeriatelor pe care acesta le-a prins, in proportie covarsitoare fiind vorba despre ministeriate PD. Astfel, dupa sirul nesfarsit al ministeriatului lui Traian Basescu, acesta a prins-o in functie pe PD-ista Anca Boagiu. In urma scrutinului din anul 2000, odata cu castigarea alegerilor de catre PSD, Sala a avut de luptat, pe linie sindicala, cu Miron Mitrea. Dupa 2004, s-a „infruntat“ cu PD-istii Gheorghe Dobre si Radu Berceanu, iar astazi incearca sa forteze nota cu liberalul Ludovic Orban.

Umbla un zvon potrivit caruia greva de pe caile ferate are, de fapt, ca tinta privatizarea Companiei CFR Marfa, evaluata la peste 2 miliarde de euro, afacere de care n-ar fi strain insusi presedintele Traian Basescu. Aceleasi zvonuri rauvoitoare mai acrediteaza ideea ca sindicalistul Voicu Sala este foarte bun prieten cu social-democratul Miron Mitrea si, mai mult, Traian Basescu ar fi cazut la pace cu Miron Mitrea.

Actiune 'ad-hoc>> cu miros de trandafiri
Sindicalistii din CFR nu sunt la prima reprezentatie si, de fiecare data, grevele organizate de ei au un puternic damf politic. Daca vor fi puse la locul corect toate piesele acestui „puzzle sindicalist“, se va dovedi ca liderii au patronat, ieri, o „miscare spontana“ cu miros de trandafiri. In acest sens, trebuie amintit faptul ca, desi sunt afiliate la confederatii diferite, unele la „Meridian“, altele la CNS Cartel ALFA, toate aceste sindicate feroviare sunt componente ale Uniunii Nationale a Sindicatelor din Transporturi, al carei presedinte este senatorul PSD Ion Radoi.

Au demis un ministru
Nici un ministru postdecembrist al transporturilor, incepand cu Doru Pana si terminand cu Ludovic Orban, nu a ratat „sansa“ de a avea parte de cate o greva sau un puisor de greva, mai mult sau mai putin legale. Astfel, inca din zorii democratiei, in iarna anului 90, „marea armata ceferista“ condusa la acea vreme de, acum uitatul, lider sindical de vaza Nicolae Siromascenco s-a pus pe aratat muschii. Atunci, sub presiunea fortei reale pe care o reprezentau feroviarii, SNCFR-ul anilor 90 fiind un colos cu peste 200.000 de salariati, care detinea cvasimonopolul transporturilor autohtone, echipa negociatorilor guvernamentali a semnat un protocol favorabil sindicatelor. Iar epilogul acelei premiere greviste a fost gestul ministrului Ioan Aurel Stoica, care nu a suportat rusinea semnarii acelui pact si a demisionat din Guvern. De altfel, in toata perioada post-revolutionara, gestul respectivului demnitar a fost singular in politica romaneasca.

Protest cu fundul pe sine
Una dintre cele mai stranii si pitoresti greve ale ceferistilor a avut parte chiar de autorul respectivei restructurari a SNCFR, ministrul de atunci Traian Basescu, in data de 6 decembrie 1998, sindicalistii din cadrul Federatiei Miscare-Comercial, adica „nasii“ si casierele, luand decizia ca, in frunte cu un alt lider episodic, Dumitru Sandel, sa protesteze intr-o maniera originala, asezandu-se pe sinele din Gara de Nord. Atunci, Basescu i-a fentat pe grevisti prin decizia de a prelua calatorii cu autobuzele si cu aeronavele Companiei Tarom, motiv pentru Sandel si ai sai de a renunta destul de repede la protest.

Opriti de Justitie in 2005
De mentionat ca in luna august 2005 Curtea Suprema de Justitie a taiat „apetitul grevist“ al liderilor sindicali de la CFR, dand verdict de ilegalitate unei greve de 23 de zile, organizata de aceiasi lideri si pentru aceleasi motive salariale. Si atunci, potrivit lumii sindicale, resorturile grevei erau tot de natura politica, miza fiind debarcarea , prin „mijloace muncitoresti“, a ministrului Gheoghe Dobre. (Laurentiu Solomon)

Miron Mitrea si-a cumparat linistea virand sute de milioane de lei de la CFR la liderii sindicali
Ultima greva majora la CFR a avut loc in 2005, dupa ce fostul ministru PD Gheorghe Dobre i-a scos din consiliile de administratie ale societatilor feroviare pe liderii sindicatelor ceferistilor. Acestia fusesera numiti in aceste pozitii privilegiate prin ordinul fostului ministru PSD al transporturilor, Miron Mitrea, ajuns in politica dupa o cariera de succes in lumea sindicala. Drept multumire, in patru ani, Mitrea a fost deranjat de numai doua greve de avertisment a cate doua ore. Loviti direct in interesul propriu, dupa ce au castigat sute de milioane de lei de pe urma acestor functii, sindicalistii au declansat greva generala, sub acelasi pretext: salariile mici. Este de inteles, avand in vedere ca Ion Molea (foto), liderul Federatiei Miscare-Comercial (in care sunt inscrisi peste 60% dintre ceferisti), a castigat 60 de milioane de lei lunar cat timp a fost membru in consiliile de administratie ale Companiei Nationale de Cai Ferate. Intr-un singur an, liderul sindical a castigat de pe urma acestei pozitii privilegiate circa 720 milioane de lei.