Prevederile privind obligativitatea delimitarii fizice a spatiilor pentru fumat din locurile publice si interzicerea publicitatii la tutun in afara punctelor de vanzare ar putea intra in vigoare la 1 ianuarie 2009, termenul initial prevazut in proiec
Prevederile privind obligativitatea delimitarii fizice a spatiilor pentru fumat din locurile publice si interzicerea publicitatii la tutun in afara punctelor de vanzare ar putea intra in vigoare la 1 ianuarie 2009, termenul initial prevazut in proiectele de lege pe aceasta tema fiind 1 iulie 2008. Fumatul in spatiile publice va fi drastic limitat, iar reclama va fi, practic, inlaturata.
Oficiali ai Ministerului Sanatatii au discutat, ieri, cu reprezentantii producatorilor de tigari, ai unor companii cu activitati in domeniile conexe si membri ai societatii civile pe tema proiectelor ordonanta care urmeaza sa modifice legea privind publicitatea si sponsorizarea pentru produsele din tutun, precum si legea pentru prevenirea si combaterea efectului consumului produselor din tutun.
"O serie din masurile discutate vor intra la termen. La altele putem conveni sa mai dam un ragaz pentru a putea fi aplicate. (..) Am putea lua in considerare ca termenul de intrare in vigoare sa fie 1 ianuarie 2009", a declarat ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, prezent la dezbatere, precizeaza Mediafax.
Amanare in folosul afacerii
Decalarea termenelor a fost solicitata de reprezentantii producatorilor de tigari, ai firmelor care comercializeaza produse din tutun si firmele din industria de advertising. Companiile producatoare de tigari si cele cu afaceri conexe industriei tutunului au aratat ca intrarea in vigoare a interdictiilor incepand cu 1 iulie 2008 va avea un impact negativ asupra afacerilor lor, in conditiile in care contractele semnate au valabilitate pana la sfarsitul anului si un segment important de consumatori va fi pierdut. Acestia au cerut ca legile sa intre in vigoare la 1 iulie 2009 sau 1 ianuarie 2010. "Dimensiunea economica este mult mai adanca. Sunt multe business-uri conexe care vor avea de suferit in urma aplicarii bruste a acestor prevederi", a spus directorul general al agentiei de publicitate TBWA Merlin, Liviu Lambrino.
Baruri exclusiviste
Posibilitatea fumatului in locuri publice, precum restaurante, discoteci, baruri, numai in camere speciale pentru fumat care sa reprezinte cel mult 50% din suprafata spatiului destinat clientilor a fost, de asemenea, discutata de participantii la dezbatere. Proprietarii de baruri si cafenele afirma ca vor avea costuri mari pentru delimitarea camerelor speciale pentru fumat, iar in cazul unitatilor mici va fi aproape imposibil. In urma discutiilor, ministrul Nicolaescu a fost de acord cu modificarea prevederilor in cazul unitatilor cu mai putin de 100 de locuri, in sensul ca proprietarul poate opta ca spatiul sa fie destinat exclusiv fumatorilor sau sa nu se fumeze deloc. In schimb, Nicolaescu nu a fost de acord cu renuntarea la celelalte prevederi, afirmand ca definirea spatiilor publice inchise si a restrictiilor impuse este mult mai clara decat in legea care urmeaza sa fie modificata.
Vanzare interzisa langa scoli si spitale
Ministrul a mai fost de acord cu modificarea prevederii potrivit careia este interzisa comercializarea produselor din tutun pe o raza de 200 de metri in jurul spitalelor si unitatilor de invatamant, cu exceptia celor de invatamant superior, considerand ca distanta ar putea fi micsorata, iar determinarea distantei fata de unitatile de comert sa fie stabilita odata cu emiterea autorizatiei de functionare.
Argumentul impotriva acestei prevederi a fost ca in zone aglomerate, cum ar fi centrul Bucurestiului, cu multe spitale si unitati de invatamant, nu se vor mai putea comercializa produse din tutun pe o raza destul de mare.
Totodata, proiectul de modificare a legii privind publicitatea si sponsorizarea prevedea interzicerea totala a publicitatii pentru produsele din tutun, precum si a utilizarii marcilor pe alte produse decat cele din tutun. In urma discutiilor, ministrul Sanatatii a fost de acord cu exceptarea interzicerii publicitatii in locul de vanzare al tigarilor, avand in vedere ca producatorii de tigari au argumentat ca se incalca dreptul la informare al consumatorilor, prin disparitia acestor reclame. "Suntem de acord ca publicitatea e restrictionata, dar sa nu se inchida toate portile de comunicare cu consumatorii", a afirmat Aurelia Dinu, manager corporate affairs la Philip Morris. Nicolaescu a precizat ca cele doua proiecte de ordonanta vor fi discutate, astazi, in sedinta de guvern, iar modificarile cu care a fost de acord la dezbatere vor fi introduse in textul proiectelor.
Camere semnalizate
Ministerul Sanatatii a elaborat un proiect de ordonanta care sa modifice Legea nr. 349/2002 privind prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun. Prima mare modificare a actului normativ din 2002 se refera la locul permis pentru fumat.
Astfel, in noua varianta, supusa dezbaterii publice, fumatul este permis in camere special amenajate numai pentru aceasta activitate. Mai mult, camera nu trebuie sa fie utilizata pentru tranzit si trebuie dotata cu sisteme de ventilatie functionale care sa asigure eliminarea fumului de tutun. In plus, trebuie dotata cu scrumiere si extinctoare, conform legislatiei in vigoare privind prevenirea si stingerea incendiilor. Camera de fumat va fi semnalizata corespunzator, astfel incat orice persoana sa stie ca numai acolo se poate fuma.
Legiuitorul permite fumatul in baruri, discoteci, restaurante si alte locuri similare, dar numai in spatii special amenajate pentru fumat, cu anumite conditii. Locul pentru fumatori poate reprezenta cel mult 50% din suprafata spatiului public inchis destinat clientilor. In plus, locul trebuie delimitat, astfel incat sa se asigure izolarea completa de acesta. Ca orice spatiu de fumat, locurile din baruri, restaurante si discoteci nu trebuie sa fie utilizate pentru tranzit, trebuie sa aiba sistem de ventilatie, scrumiere si extinctoare si sa fie marcate. Exista si o exceptie de la aceste reguli - cand in tot spatiul proprietarul sau managerul stabileste ca fumatul este complet interzis.
Adio, publicitate
Si in materie de publicitate si sponsorizare pentru produsele din tutun au fost introduse noi restrictii, astfel incat sa fie descurajat fumatul. Prin proiectul de ordonanta, ce modifica si completeaza Legea nr. 457/2004, se interzice publicitatea produselor din tutun nu numai in presa scrisa, ci si "in orice materiale tiparite".
Nu mai este permisa publicitatea in orice fel de sali de spectacol, cinematografe sau alte sali similare acestora. De altfel, nici un fel de material publicitar pentru produse de tutun nu mai este permis indiferent de locul unde este amplasat.
Acum este permisa publicitatea stradala la tigari, dar trebuie achitata o taxa. Prin noul act normativ, se interzice publicitatea la tigari, chiar si in conditiile actuale. Legiuitorul nu mai permite mijloacele de transport in comun sa fie panouri de reclama ambulante, iar jucariile si jocurile, inclusiv cele pe calculator, care promoveaza fumatul sau marci de tigari sunt si ele interzise. In concluzie, este voie sa se faca publicitate la tigari si fumat doar prin intermediul "societatilor informationale" (n.r. - care utilizeaza utilizeaza mijloace electronice), dar numai pentru profesionistii din domeniu.
Si nerespectarea prevederilor privind prublicitatea si sponsorizarea pentru produsele din tutun se sanctioneaza cu amenda. Aceasta variaza intre 500 si 1000 de lei, pentru persoane fizice, daca se distribuie gratuit tigari tinerilor sunt 18 ani, si creste la 5000-10.000 de lei in cazul persoanelor juridice. Amenda poate ajunge la 50.000 de lei, dar nu mai putin de 10.000 de lei, in cazul in care nu se respecta restrictiile impuse publicitatii si sponsorizarii pentru produsele din tutun.
Amenzi de 500 de lei
Proiectul de ordonanta are un capitol special pentru actualizarea amenzilor, in cazul in care nu se respecta prevederile noi impuse. Astfel, se sanctioneaza cu amenda de 100-500 de lei sau 20 de ore de munca in folosul comunitatii, in cazul elevilor si studentilor, fumatul in spatiile publice inchise si in unitatile sanitare, indiferent daca acestea sunt de stat sau private. Amenda creste la 2500-5000 de lei in cazul in care nu se respecta prevederile legate de organizarea spatiului exclusiv pentru fumat, cu toate conditiile impuse prin legislatie. Aceeasi amenda este valabila si pentru incalcarea normelor de comercializare a tigarilor sau de publicitate, stabilite prin art. 4 din Legea nr. 349/2002.
Sanctiuni de 50.000 de lei pentru fabricanti
Se poate ajunge la amenzi de 10.000-50.000 de lei (n.r. - jumatate de miliard de lei vechi) pentru productia, importul si comercializarea pachetelor de tigari care nu au inscriptionat continutul de gudron, nicotina si monoxid de carbon din gazele masurate, precum si avertismentele stabilite prin lege. Aceeasi amenda este valabila si in cazul in care sunt fabricate si comercializate tigari cu continut mai mare de gudron, nicotina si monoxid de carbon decat cel stabilit legal; testele de stabilire a continutului de astfel de substante nu se face in laboratoare nationale sau comunitare agreate sau acreditate; rezultatul testelor nu este trimis Ministerului Sanatatii, iar ministerul nu este notificat de fiecare daca cand sunt modificate caracteristicile produselor din tutun. Sanctiunile merg pana la suspendarea activitatii agentului economic in cazul in care acesta nu respecta conditiile de organizare a spatiului de fumat.
Avertizare color
Pentru descurajarea consumului, noul proiect de act normativ interzice vanzarea tigarilor la bucata, precum si comercializarea lor in pachete mai mici de 20 de tigari. Proiectul de ordonanta pune accent pe avertizarea consumatorilor. De aceea, in noua varianta, se introduce "avertismentul combinat care consta din textul unui avertisment aditional si o fotografie color sau alta ilustratie care ilustreaza consecintele fumatului asupra sanatatii". Pozele vor fi alese prin ordin de ministru. In plus, aceste avertismente trebuie sa ocupe cel putin 30% din suprafata de tiparit si sunt stabilite conditii grafice astfel incat sa asigure un impact cat mai mare fata de consumator.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.