De ce Arhiepiscopul Christodoulos este mentionat cu titlul de Primat si nu de Patriarh, de indata ce a fost Intaistatatorul Bisericii Elene?
Pentru ca exista doua Biserici grecesti. Dar nu pot exista doi patriarhi greci si doua patriarhii grece
De ce Arhiepiscopul Christodoulos este mentionat cu titlul de Primat si nu de Patriarh, de indata ce a fost Intaistatatorul Bisericii Elene?
Pentru ca exista doua Biserici grecesti. Dar nu pot exista doi patriarhi greci si doua patriarhii grecesti. Patriarhia Ecumenica din Constantinopol a avut pururea intaistatatori eleni. Iar o natie nu poatea avea doi patriarhi. Iata explicatia. In plus, mai exista o structura bisericeasca aparte: Muntele Athos, Gradina Maicii Domnului sau "Republica monahala", care numara circa 2200 de monahi, are o canonicitate aparte, fiind condusa de o synaxa (adunare) a staretilor. Chiar si in cadrul statului Elen - stat contopit cu Biserica - Athosul are un statut administrativ special. Amintiti-va ca acolo este interzisa prezenta femeilor. Desi teritorialiceste, Arhipelagul Dodecanez se afla sub jurisdictia statului suveran elen, depinde bisericeste de Patriarhia Ecumenica.
A fost Christodoulos un ierarh mai "liberal" sau un "modern"?
In lumea laica de azi, care opereaza cu sabloanele sale adesea inepte, nu poti fi, structural, decat de stanga sau de dreapta. O Biserica Ortodoxa nu poate sa aiba "conservatori" si "liberali". Au fost cercuri catolice care l-au considerat pe Christodoulos un habotnic.
Dar, totusi, Papa Ioan-Paul II a vizitat Grecia, iar Christodoulos s-a dus in anul 2006 la Vatican...
Papa s-a dus in 2001 in Grecia, este adevarat, insa vizita sa a durat sase ore si a fost privita cu ostilitate. Elenii de azi n-au uitat barbariile si jafurile la care s-au dedat in anul 1204 Balduin de Flandra - si oamenii sai - care deturnasera Cruciada a IV-a. N-au uitat cei 57 de ani in care a existat pe tronul chiriarhal din Constantinopol un ierarh latin, iar patriarhul legitim, grecesc, se refugiase la Niceea, chiar daca Ioan Paul al II-lea a facut un gest de sincera pocainta si a cerut iertare pentru cele intamplate atunci. Grecii, chiar si cei din zilele noastre, au un orgoliu national si bisericesc foarte pronuntat. Asa incat, vizita papei in Grecia nu s-a comparat nici pe departe cu aceea pe care o intreprinsese cu doi ani inainte in Romania. Iar Arhiepiscopul Christodoulos a mers la Roma in 2006 pentru ca atunci cand a incercat initial sa faca asta in 2004, Sinodul elen s-a opus prin vot.
Care au fost raporturile Bisericii Elene cu Biserica noastra in acesti ultimi zece ani ai pastoririi Arhiepiscopului Christodoulos?
Ca si cele cu Patriarhia Ecumenica - excelente. Majoritatea actualilor episcopi vicari-patriarhali au facut studii sau doctorate in Grecia, au trait intr-o atmosfera duhovniceasca ortodoxa... Parintele arhimandrit Mihail Filimon, viitor episcop pentru diaspora noastra din Australia, nu numai ca si-a dat doctoratul la Salonic, dar a fost acolo si preot de parohie. Arhiepiscopul Christodoulos ne-a vizitat de doua ori Biserica si Tara. Legaturile noastre cu cele doua Biserici elene au un singur cusur. O politica externa bisericeasca - am mai spus-o - lipsita de initiativa, la remorca lor. Pe undeva este si de inteles: raporturile Bisericii Ortodoxe Romane cu Patriarhia Moscovei sunt inghetate si nici cele cu Patriarhia Sarba nu sunt stralucite.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.