Conducerea Mercedes-Benz ia in considerare construirea unei fabrici in Romania sau in Polonia, pentru monovolumul de clasa mica B-Klasse.

Compania germana alege Europa de Est ca sa faca masini mai micisi mai ieftine Foto: Reuters Oficialii grupului auto german Daimler, proprietarul marcilor Mercedes, Smart si Maybach, analizeaza optiunea de a construi o noua unitate de productie fie in Romania, fie in Polonia, unde va fabrica modele noi de automobile din clasa A si B, potrivit „Thomson Financial". „Compania analizeaza in prezent aceste doua variante", a declarat un manager al marcii Mercedes pentru saptaminalul german „Automobilwoche", citat de „Thomson Financial". El a adaugat, insa, ca proiectul se afla intr-un stadiu incipient. Planul de constructie a unei noi fabrici nu va implica transferarea productiei de la unitatea din Rastatt, Germania, a spus reprezentantul companiei. Oficialii Daimler au refuzat sa comenteze informatiile, dar directorul operational al Mercedes-Benz Cars, Rainer Schmückle, a explicat ratiunea unei noi fabrici. „Vrem sa crestem cu noua generatie auto. In acest sens ne-am propus sa producem semnificativ mai mult decit cele 270.000-280.000 de unitati actuale", a afirmat Schmückle. El a explicat ca, intrucit modele din clasa A si B sint pozitionate pe un segment de piata puternic competitiv, infiintarea unui nou centru de productie in Europa de Est ar trebui sa contribuie la indeplinirea obiectivelor privind nivelul costurilor.

Initiativa Mercedes vine dupa ce alte companii germane au recurs la relocarea unor activitati de productie. Grupul Volkswagen produce modele Audi si Seat sub propriul brand in fabrici din Slovacia, Cehia, Ungaria si Polonia, iar Opel, care face parte din grupul GM, in Polonia si Ungaria. Potrivit Reuters, grupul din Stuttgart ar putea renunta sa mai produca, din 2011, modelul A-Klasse, cel mai mic Mercedes. Modelele A si B sint singurele autoturisme ale marcii construite cu tractiune fata.

Analistii straini considera ca ambele tari au sanse reale pentru atragerea investitorului german. Potrivit lui Carol Thomas, analist in cadrul J.D. Power Automotive Forecasting, Polonia beneficiaza de o infrastructura mai buna decit Romania si are avantajul pozitionarii geografice intre Europa de Vest si piata din Rusia. Pe de alta parte, Romania beneficiaza de un cost al fortei de munca mai redus decit in Polonia. In Romania exista deja o fabrica mixta la Cugir, unde se produc cutii de viteze si componente metalice, in care este implicat grupul Mercedes.

O serie de investitori germani din industria componentelor auto activeaza deja pe piata romaneasca. Dintre acestia, cei mai importanti sint Continental AG, cu fabrici de anvelope si curele de transmisie la Timisoara si de sisteme electronice la Sibiu, INA Scheaffer, care produce rulmenti la Brasov, sau Siemens Automotive, care dezvolta in Timisoara software pentru industria auto. In plus, Continental si grupul italian Pirelli controleaza o societate mixta la Slatina, unde se produce cord metalic. Printre producatorii germani de cablaje auto si sisteme electrice prezenti in Romania se numara Kromberg&Schubert, la Timisoara, Lisa Draxlmaier, in Brasov, Pitesti, Timisoara si Satu Mare, sau Leoni Wiring Systems, in Arad si Bistrita.

Renault a intrat in Romania in 1999, dupa preluarea Automobile Dacia. Intrarea pe piata din Romania a producatorului francez s-a concretizat prin best-sellerul Logan, un automobil low-cost a carui gama va include sase versiuni de caroserie pina la finalul anului 2009. Producatorul american de masini Ford Motor a semnat, pe 12 septembrie 2007, contractul de privatizare pentru preluarea Automobile Craiova. Ford va prelua 72,4% din actiunile societatii, care detine 100% din capitalul Daewoo Automobile Romania, pentru 57 de milioane de euro. Americanii s-au angajat sa efectueze investitii de peste 650 de milioane de euro, iar totalul cheltuielilor in Romania sa depaseasca un miliard de euro pina in 2011. De asemenea, Ford ar putea produce la Craiova un model de clasa mica, cel mai probabil fiind vorba de urmatoarea generatie a modelului Fiesta.