PROIECT - producatorii de mancare si bauturi actioneaza
Gigantii mondiali ai industriei alimentare si de bau­tu­ri au luat decizia de a-si uni fortele pentru salvarea re­zervelor de apa. Produ­ca­torii spera sa reduca 140 de milioane de litri de apa pe zi, echivalentul a 56 de bazine olimpice de inot. Facturile la apa s-ar putea reduce si ele, daca proiectul va fi respectat, cu aproximativ 100 de milioane de euro pe an. Pana acum au semnat initiativa 21 de companii producatoare de a­li­­mente si bauturi. Proiectul ur­mea­za sa fie dezbatut in aceasta sap­tamana impreuna cu reprezentan­tii aso­ciatiilor de protectie a consu­ma­torilor si ai organizatiilor ecolo­giste, pentru a vedea in ce masura acest plan de reducere a consumului de apa este cu adevarat ecologic si nu afec­teaza calitatea finala a produ­selor. Anul trecut, de exemplu, gigantul producator de ciocolata Cadbury a fost amendat in Marea Britanie cu un milion de lire sterline dupa ce au fost descoperite conducte neste­rilizate la una dintre fabricile sale, fapt ce s-a dovedit ca a contribuit la imbolnavirea de salmonella a 42 de oameni, dintre care trei au suferit forme grave ce au necesitat internarea. ASOCIATIE. Initiativa se numeste “Federation House Commitment” si a fost pornita de Fe­deratia pentru Mancare si Bauturi din Marea Britanie (asociatie care reprezinta cei mai importanti repre­zentanti ai industriei alimentare din Regatul Unit). FHC beneficiaza de suportul expertilor Envirowise (un program al guvernului britanic, care ofera in mod gratuit consultanta pentru oamenii de afaceri pentru reducerea impactului asupra me­diului desfasurat de companii, astfel incat sa nu fie afectat in nici un fel profiturile). Cei 21 de “fondatori” au decis sa reduca in orice fel posibil consumul de apa in propriile fabrici si sa desfasoare actiuni de lobby, pentru a atrage atentia asupra di­mi­nuarii din ce in ce mai ingri­joratoare a resurselor de apa. Companiile care deja lucreaza cu Envirowise vor eva­lua consumul de apa din acest moment si vor prezenta modalitati si planuri de reducere semnificativa a consumului, astfel incat primele rezultate concludente sa se vada la sase luni de la semnarea intelegerii. Producatorii vor prezenta rapoarte anuale catre Envirowise despre cata apa si cati bani au fost economisiti. Envirowise va oferi celor care nu au obtinu rezultate bune un pachet de masuri de ajutor. PARTICIPANTI. Semnatarii au o cifra de afaceri de aproape 27 de mi­liarde de lire sterline pe an. Ei sunt: Apetito, Birds Eye Iglo, Britvic, Cadbury Schweppes; Coca-Cola Enterprises, GlaxoSmithKline, Kellogg Marketing & Sales Co, Kraft Foods UK, Mars Snackfood, Muller Dairy UK, Nestle UK, PepsiCo UK, Premier Foods, Tate & Lyle, UIN Foods, Unilever UK, Uniq, United Biscuits, Warburtons, Weetabix si Young's Seafood. Daca intelegerea va functiona si se vor inregistra redu­ceri ale consumului de apa, se va incerca reducerea si a deseurilor si a ambalajelor. Scopul final este o reducere cu pana la 20% pana in 2020 comparativ cu 2007. REACTIE OFICIALå. Prima reactie guvernamentala la acest proiect a venit din partea ministrului britanic al Agriculturii, Lord Jeff Rooker. Acesta a salutat initiativa: “Sunt foarte incantat sa acord sprijinul ministerului nostru acestui parteneriat, care este, in fapt, primul cadru in care companiilor pot in mod voluntar sa vina cu propuneri pentru eficienta si reducerea consumului resurselor in toate modalitatile posibile. Este foarte important sa vedem alaturi atatea nume mari ale pietei semnand adeziunea si fiind des­chi­zatori de drumuri in acest important proiect”.