Actualul presedinte, Traian Basescu, a fost implicat in iarna 1981/1982 intr-un accident de proportii, care a ramas in istoria marinei moderne. 37 de nave au fost incendiate in portul francez Rouen, iar Sena a fost poluata de nava condusa de actua

Actualul presedinte, Traian Basescu, a fost implicat in iarna 1981/1982 intr-un accident de proportii, care a ramas in istoria marinei moderne. 37 de nave au fost incendiate in portul francez Rouen, iar Sena a fost poluata de nava condusa de actualul sef al statului. Despre acest eveniment din cariera sa profesionala presedintele Basescu pastreaza tacerea, chiar daca la un moment dat si-a recunoscut vina in incident si faptul ca a inselat autoritatile franceze. O explicatie adusa de un fost marinar ar putea fi aceea ca Basescu a fost facut capitan de cursa lungade PCR, cu binecuvantarea Securitatii, fara a avea experienta necesara.

Jurnalul National prezinta si proba falsificarii probelor accidentului din 1981/1982, recunoscuta chiar de Traian Basescu. Luni, Basescu il va primi la Bucuresti pe omologul sau francez, Nicolas Sarkozy. In declaratia lui Basescu, pe care o prezentam integral, acesta recunoaste faptul ca a falsificat probele unui accident din Portul Rouen pentru a se salva si a pacali statul francez. Accidentul cauzat de Basescu are si o alta explicatie: actualul presedinte a fost facut capitan de cursa lunga fara a fi respectate prevederile legale.

SENA IN FLACARI. Incidentul provocat de capitanul de nava Traian Basescu s-a petrecut acum 27 ani. Era una din primele curse in calitate de capitan de cursa lunga ale lui Traian Basescu. Primise pe mana conducerea navei Arges la doar trei luni de la obtinerea brevetului. O lansare la apa insa cu ghinion. Pe Sena, in Portul Rouen, nava a luat foc la descarcarea incarcaturii. Alte 37 de nave au luat foc, de asemenea. Imediat, francezii s-au prins ca focul a pornit de la nava actualului presedinte si au trecut la ancheta. 28 de zile a stat Basescu la Rouen, pentru a le explica francezilor ce si cum. A scapat doar dupa ce i-a mintit. "Legislatia franceza functiona corect. Adica nu trebuia sa dovedesc eu ca nu s-a produs poluarea de la mine, ci autoritatile franceze trebuiau sa dovedeasca ca s-a produs poluarea de la mine", marturisea Basescu in 23 iunie 1998 intr-un interviu acordat postului de televiziune Prima TV.

STERGEREA PROBELOR. In interviul citat, actualul presedinte recunoaste ca a ascuns probele vinovatiei sale in accidentul de la Rouen. "Am explicat organelor de Securitate ce s-a intamplat cu noi acolo si, acum pot sa o spun public, nu mai e nici un secret, am schimbat ceva in instalatie inainte sa permitem accesul autoritatilor franceze la bord, ceea ce a facut imposibila demonstratia, demonstrarea vinei noastre", spunea candid Basescu.

CAPITAN DE CURSA LUNGA LA FARA FRECVENTA. Tudorel Danila, un fost marinar emigrat in Canada in anii '80, a explicat pentru Jurnalul National traseul unui absolvent de marina pana a deveni capitan de cursa lunga. Danila este un fan al presedintelui. Totusi, el spune ceea ce stie. El spune ca, in mod normal, unui candidat ii trebuiau noua sau chiar zece ani pentru a trece toate etapele necesare obtinerii acestei calitati. Danila spune ca Basescu a terminat marina in 1974 si a devenit capitan de cursa lunga in 1981. "Practic, si nici teoretic, nu se poate. Probabil pe linie de partid sau pe linie de alte activitati extraprofesionale se dadeau niste dispense. Aceste dispense se dadeau in primul rand pe pile. Trebuia sa ai relatii mari", spune fostul marinar, stabilit acum in tara frunzei de artar. El spune ca au fost cateva cazuri de capitani de cursa lunga facuti pe pile inainte de trecerea numarului de ani necesari. Este vorba de cazul lui Florentin Scaletschi, care la 27 de ani a fost facut capitan: "Se vorbea atunci in flota. Mama lui era buna prietena cu doamna Gainusa, care pe vremea aceea era in Comitetul Central al PCR si parca si ministru".

CV PREZIDENTIAL IN NEREGULA. Danila spune ca despre Basescu se vorbea in flota ca ar fi avut tot o sustinere importanta. "Eu iti vorbesc ca un marinar. Nu se poate ca dupa sase ani de zile de marinarie sa ajungi peste noapte capitan de cursa lunga. Trebuie sa treci prin tot felul de etape. La nave mai mici, apoi la nave mai mari si tot asa. Pe mine, ca marinar, ma surprinde aceasta evolutie", ne mai spune fostul marinar, care spune ca este de ajuns sa citesti cv-ul prezidential pentru a-ti da seama ca ceva nu este in regula, mai ales daca ai lucrat in bransa. "Ajungi capitan de cursa lunga, mai apoi conduci Biruinta - nava amiral a flotei romane. Mie mi se pare ceva prea aglomerat, prea impachetat", mai spune Danila. El precizeaza ca dispensa pentru a ajunge rapid capitan de cursa lunga fara a avea experienta se dadea de catre Partid si, evident, in poveste avea un rol si Securitatea, care, mai spune fostul marinar, juca un rol important in marina, mai ales ca respectivii paraseau tara si trebuiau sa aiba acordul Securitatii in acest sens.

TRANSPORTURI SPECIALE. In interviul de la Prima Tv din 1998, dar si in alte discutii cu jurnalistii, presedintele Traian Basescu a marturisit ca ar fi facut transporturi speciale pe cand era comandant de nava. Actualul sef al statului nu a vrut sa dea detalii despre operatiunile in care a fost implicat. Tudorel Danila spune ca transporturile speciale erau, de fapt, trafic cu armament. "Eu am dus arme in Irak si am descarcat in Marea Rosie, intr-un port in Arabia Saudita", marturiseste Danila. El mai spune ca aceste transporturi speciale se faceau de catre Securitate. Incarcarea navei se facea intr-o dana speciala, la Galati sau Constanta, numai cu personal special. Iar comandantul navei era cel care primea ordinele directe de la Securitate privind aceste transporturi speciale. Danila spune ca Basescu nu ar fi putut face transporturi speciale daca Securitatea nu avea incredere in el. "Toti eram controlati la sange. Comandantul si echipajul erau alesi. Doar nu era sa il trimita pe un comandant de-al meu, care era slobod la gura si ar fi spus la toata lumea ce transporta?! De discutat numai cu comandantul discutau ei", explica Danila mecanismul transporturilor speciale.

CIUDATENIILE DIN INSTITUTUL DE MARINA. Danila ne mai spune ca este ciudata si intrarea lui Basescu in Institutul de marina, la 23 de ani. "Normal, la Marina intri la 18 ani, cand termini liceul. La 22 de ani deja erai la final. Noi eram suspiciosi cu cei veniti tarziu la Institut. Adica: ce ai facut tu de la 18 la 23 de ani? Ai facut o alta scoala? Un prieten de-al meu, care sta la Chicago, D.B., si care a fost coleg, mi-a vorbit urat de Basescu, ca a fost turnator, ca dadea in primire. Si l-am intrebat in ce sens era turnator? Cei din Institut sareau gardul, mergeau in oras si se spune ca Basescu ii dadea in primire la Securitate", ne mai spune Danila. Contactat, D.B. a refuzat sa dea detalii despre anii petrecuti la Marina alaturi de Basescu.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.