Cele mai simple vase cunoscute in istoria umanitatii pleaca de la doua elemente primordiale: apa si lutul. Aceasta alianta nascatoare de civilizatii, aceste matrite culturale au, pe teritoriul Romaniei, o geografie aparte. De la Cucuteni la Oboga si de la Cris la Marginea, romanul a fost si inca mai este olar. Vorbind despre inceputurile culturii noastre, putem, astfel, stabili un traseu inedit, cu ajutorul pieselor de ceramica. Una din hartile sale virtuale se afla, acum, la Venetia, unde Romania este invitat de onoare al Carnavalului 2008. Expozitia “Apa si lutul”, organizata de Muzeul National al Satului “Dimitrie Gusti”, in saloanele Institutului Roman de Cultura si Cercetare Umanistica din Palazzo Correr, a deschis seria participarii Romaniei la acest traditional si prestigios eveniment european. Dupa cum ne informeaza doamna dr Monica Joita, director A.I. al Institutului, “expozitia contine exemplificari ale diferitelor tehnici de lucru, ale ornamentelor si semnificatiei acestora, ale tipologiei formale a ceramicii romanesti. Accentul este pus pe utilizarea vaselor si a figurinelor de ceramica in ritualurile legate de varstele omului si, mai ales, in ritualurile funerare”. Astfel, remarca Monica Joita, sediul Institutului “s-a transformat intr-o reconstituire creatoare a unui ambient romanesc”. Interesanta provocare pentru italieni, invitati sa cunoasca de aproape si mai profund cultura celor pe care, uneori, sunt inclinati sa-i judece cu jumatate de masura! De altfel, intr-un interviu publicat, duminica, de portalul Hotnews.ro, responsabilul artistic si tehnic al Carnavalului, Calogero Lo Giudice, apreciaza ca Primaria Venetiei a dorit, prin invitarea Romaniei, sa promoveze o politica de deschidere internationala, in special spre Europa de Est. “Am vrut, spune Calogero, sa redescoperim cultura acestor tari si, nu in ultimul rand, sa raspundem la campania de dezinformare mediatica ce a avut loc in Italia, in ultimul timp, cand au fost accentuate episoade de cronica neagra legate de romani”. Expozitia “Apa si lutul” a fost prezentata publicului venetian si turistilor de dr Paula Popoiu, directorul general al Muzeului Satului, si de cercetatorii si muzeografii Corina Mihaescu si Aurelia Tudor. Dupa vernisaj, au avut loc demonstratii practice de olarit, sustinute de mesterul popular Cornel Sitar. Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica ne-a transmis ca, tot la 25 ianuarie, in Campo Santa Fosca, aflat in fata acestui asezamant cultural, a luat fiinta un stand romanesc, gata sa ofere participantilor la cea mai mare sarbatoare a Venetiei materiale promotionale achizitionate, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe, de catre Institutul Cultural Roman, Agentia pentru Strategii Guvernamentale si Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale. Luni, 28 ianuarie, la ora 18:00, pe scena din Piata San Marco - la amenajarea careia a participat si Romania - va avea loc concertul orchestrei de camera “Philarmonia” din Bucuresti.
La Venetia, demonul rapp s-a transformat in inger Pana in ultima clipa a fost tinut secret numele “ingerului” din acest an. Poate si pentru ca duminica, la pranz, in Piateta San Marco, zburand de pe Campanilla, a planat deasupra multimii un inger mai putin obisnuit: “diabolicul” rapper de culoare, Coolio. Pe scena situata la baza coloanei Sfantului Marco, “ingerul brun” a fost primit in brate de sotia dogelui, reprezentata anul acesta tot de o vedeta de culoare. La deschiderea oficiala a Carnavalului - amanata cu o zi, din pricina doliului citadin decretat sambata de municipalitate - au participat aproximativ 90.000 de turisti. Asta dupa ce la 26 ianuarie orasul a fost strabatut, in tacere, de 42.000 de turisti, avertizati de autoritati, inca de la debarcare, ca evenimentele programate sambata fusesera anulate. Ei s-au putut bucura doar de cele cateva initiative distractive venite din partea unor hoteluri si localuri (pana si celebrul cazinou venetian, de istoria caruia este legat numele lui Casanova, a avut acoperita masa de slot). “Zborul ingerului”, ca in fiecare an, a fost precedat de un “cortegiu istoric”, o parada a costumelor de carnaval, dand viata principalelor personaje din istoria Venetiei. Pentru prima data, au facut parte si doi romani, intruchipand un tanar din Ardeal si o mica printesa. Cortegiul, a carui regie a fost incredintata lui Bruno Tosi, a fost insotit de o multime de masti si muzicanti.
Animata deja de aceste evenimente, multimea din Piata San Marco a primit cu bucurie Cortegiul Mariilor (spectacol amanat din ziua precedenta). Purtate pe umeri de tineri robusti, reprezentanti ai breslei gondolieirilor, tinerele “Marii”, selectionate de Juriul de onoare, au ajuns aici urmand traseul Via Garibaldi si Riva dei Sette Martiri. Imbracate in tinute inspirate de reginele Europei, elegante, cu diademe pe frunte si cu miscari nobile, ele au fost primite de Madrina delle Marie, incarnata la aceasta editie a festivalului carnavalesc de catre incantatoarea actrita Ornella Mutti. Frumoasele “Marii” vor fi reginele Carnavalului pana la Martea Grasa, cand se intra in post.
Pana noaptea tarziu, au alternat apoi animatiile, duelurile si dansurile, culminand cu un spectacol de foc, sustinut de artisti pe catalige, membri ai grupului “Voci Medievale”. Acrobatiile au continuat, dupa ora 21:00, cu un spectacol complex, intitulat “Tesoro”: ritmuri si muzici cubaneze, pantomima, circ, Robinson Crusoe, Moby Dick si... Odiseea.