Mentalitatea autohtona da semne de schimbare. Succesul nu mai este sinonim cu averea si imaginea, ci cu autorealizarea si respectul pentru timpul liber.

"Oamenii de succes" au o fire curioasa si stiu sa-si respecte timpul liber, crede unu din doi romani, potrivit unei cercetari de piata efectuate de compania Synovate Romania. Mai mult, 42 de procente cred ca oamenii de succes trebuie sa aiba o viata activa din punct de vedere social. Fata de studiile de anul trecut, se constata o schimbare de mentalitate in raport cu perceptia succesului. Daca inainte succesul era garantat de avere si de aparitiile media (notorietate), acum ierarhia valorica s-a schimbat. Un om de succes este cel ce ajunge in virf prin propriile forte si prin valoarea sa. In schimb, cei nascuti in familii instarite sau imbogatitii "peste noapte" nu mai sint atit de credibili pentru romani.

"Avem de a face cu un public mai pretentios, mai atent, mai selectiv. Trebuie sa dovedesti ca ai meritat sa ajungi acolo unde esti si trebuie in acelasi timp cel putin sa te mentii acolo unde esti sau, de ce nu, sa evoluezi", se arata in comunicatul de presa emis de Synovate. A poseda avere este, in continuare, un lucru necesar, dar nu si suficient pentru a deveni un om de succes. Mai nou, in ochii romanilor conteaza tot mai mult valorile morale ale persoanelor de succes. Astfel, 36% dintre romani asteapta de la oamenii de succes sa dovedeasca bunatate si bucurie de a trai, iar 40% cred ca succesul merge mina in mina cu respectul.

Domeniile profesionale de unde se recruteaza cei mai multi oameni de succes sint bancile si businessul, crede aproape o treime dintre orasenii interogati. Cit priveste modelele urmate, 27% spun ca urmeaza exemplele apropiatilor (familie, sefi), iar cei ce-si cauta modelele printre vedete le prefera pe cele care au avut o cariera dinamica si creativa. Mihaela Radulescu sau Andreea Esca sint in topul persoanelor de succes, la fel de apreciat fiind si Adrian Mutu, pentru ca a reusit sa-si refaca imaginea distrusa in scandalul cu drogurile. Studiul Synovate a fost realizat in noiembrie 2007, pe un esantion de 600 de subiecti din mediul urban. (V.P.)