In SUA "Moartea domnului Lazarescu" si "A fost sau n-a fost?" n-au dus-o tocmai bine la incasari. "4, 3, 2", care are premiera pe 25 ianuarie, ar putea recupera la acest capitol.

Anul trecut, numai in New York au fost proiectate in cinematografe peste 650 de filme, majoritatea covirsitoare fiind productii ale industriei americane de la Hollywood. Intr-un asemenea foc continuu, e firesc ca multi dintre criticii americani sa aiba formulele senzationaliste de citat pe afise gata pregatite. Aparitia filmelor romanesti pe o piata americana suprasaturata i-a luat insa prin surprindere. Publicul larg ramine totusi indiferent, neobisnuit sa citeasca subtitrari si sa se delecteze cu experimente diferite de retetele consacrate. Nici "Moartea domnului Lazarescu", nici "A fost sau n-a fost?" nu au adunat suficienti bani din vizionari. Distribuitorul celor doua, Tartan Films, se afla la un pas de faliment, dupa spusele lui Peter Scarlet, directorul Tribeca Film Festival, unul dintre cele mai importante evenimente de gen din SUA. E adevarat ca Tartan Films nu a facut o treaba prea buna in promovarea filmelor cumparate spre distributie, iar publicul american iese cu greu de sub fascinatia colosului Hollywood. Aceasta a fost una dintre principalele teme de discutie ale dezbaterii de la sediul Institutului Cultural Roman din New York (ICRNY) de joi, 24 ianuarie.

Fiind principalul sustinator al filmelor romanesti in Statele Unite, ICRNY a organizat o intilnire intre criticii de film, distribuitorii, producatorii, directorii de festivaluri si publicul american, avind ca pretext aparitia celui mai larg si mai documentat studiu asupra lungmetrajului romanesc recent. Cunoscutul critic de film de la "The New York Times", A.O. Scott, a publicat in editia de duminica un articol de 6 pagini intitulat "New Wave on the Black Sea", urmare a unei munci de citeva luni si a unei vizite in Romania puse la punct de ICRNY.

Alaturi de A.O. Scott au mai participat la dezbatere Peter Scarlet si Amy Taubin (care a publicat in ArtForum o interpretare axata asupra politicilor corpului din "4, 3, 2"). Discutia a fost moderata de Corina Suteu, directoarea ICRNY, care a pornit prin a-i intreba pe invitati despre validitatea coagularii recentelor succese cinematografice romanesti intr-un asa-numit "nou val". Desi recunosc ca atit criticii de film, cit si distribuitorii tind sa se foloseasca de o generalizare facila precum "noul val romanesc" (pe primii ajutindu-i sa scrie articole de sinteza, pe cei din urma sa vinda filmele), A.O. Scott si Amy Taubin afirma ca exista fara indoiala elemente unificatoare in recentele filme romanesti care ar legitima aceasta incadrare. Similitudinile au de-a face mai degraba cu contextul local decit cu individualitatea fiecarui regizor, pe care nimeni nu o pune la indoiala: regizorii romani sint nevoiti sa lucreze cu un buget insignifiant, dar sint extrem de motivati, astfel ca se afla in situatia de a gasi solutii inovatoare, si o fac extraordinar; toate filmele recente se bazeaza pe actori foarte bine pregatiti de scoala romaneasca de teatru; "dinozaurii" din academiile romanesti de film ii obliga pe tinerii cineasti la exercitii de rigoare care le asigura o inalta pregatire tehnica.

Filmul lui Cristian Mungiu, "4 luni, 3 saptamini si 2 zile", se lanseaza la New York vineri, 25 ianuarie. Chiar fara sa fi fost inca vizionat de marele public, "4, 3, 2" a intrat pe primele locuri in lista celor mai bune zece filme ale anului 2007, nu de putine ori alaturi de "A fost sau n-a fost?", despre care inca se comenteaza intensiv, acesta fiind unul dintre lungmetrajele romanesti de mare succes la critica, dar cu cistiguri de box-office minime.

In lipsa unei nominalizari la Oscar, drumul "4, 3, 2" spre cinematografele de provincie din SUA se dovedeste si mai dificil, chiar daca reactia imediata de dezaprobare a criticilor americani la aflarea vestii a creat o controversa ce ar putea avea efecte serioase asupra metodei de selectie la categoria film strain.

Ramine de vazut ce succes de box-office va avea "4, 3, 2", care este reprezentat de un alt distribuitor, IFC, si despre care critica de specialitate vorbeste aproape la fel de mult ca despre ultimul film al lui Paul Thomas Anderson, "There Will Be Blood". Chiar si asa, intre recomandarile criticilor si preferintele publicului pare uneori sa nu existe nici un punct comun. (Cristian Neagoe)