Din toamna va fi posibila schimbarea retelei de telefonie mobila, gratuit sau cu costuri acceptabile, fara sa fie necesara modificarea numarului de telefon.

Romanii abonati la o companie de telefonie mobila pot sa-si schimbe operatorul si sa-si pastreze vechiul numar de telefon, incepind cu 21 octombrie, potrivit unui comunicat al Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii (ANRCTI).

Operatiunea poarta numele de portabilitate si se poate aplica oricarui numar de telefon mobil, din orice retea, indiferent de tipul de abonament sau de cartela preplatita. „Din 21 octombrie 2008, orice utilizator va putea beneficia de portabilitate in termen de zece zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat.

Posibilitatea abonatilor de a-si pastra numarul de telefon atunci cind isi schimba furnizorul le asigura acestora o mai mare libertate de alegere si indeparteaza o bariera importanta din calea dezvoltarii concurentei in sectorul comunicatiilor", a declarat, in comunicat, presedintele ANRCTI, Dan Georgescu.

Potrivit legislatiei recent aprobate de ANRCTI, in momentul in care un utilizator renunta la serviciile de telefonie oferite de un furnizor (furnizor donor) in favoarea altui furnizor (furnizor acceptor), utilizatorul nu va fi facturat de catre furnizorul donor pentru portarea numarului, furnizorul acceptor suportind costurile determinate de portarea numarului. Ultimul poate transfera utilizatorului o parte dintre aceste costuri, dar conditia impusa de ANRCTI este ca acest tarif sa fie accesibil.

Companiile de telefonie mobila vor fi obligate sa informeze utilizatorii pe toate canalele (servicii de relatii cu clientii, site, in oficiile comerciale) despre posibilitatea portabilitatii. Serviciul de relatii cu clientii privind portabilitatea va trebui sa fie disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamina. De asemenea, avind in vedere ca numerele nu vor mai putea fi asociate unei anumite retele, companiile de telefonie au obligatia de a asigura informarea utilizatorilor cu privire la reteaua in care se afla un anumit numar si la tarifele percepute pentru apelurile catre numarul respectiv.

„In plus, ANRCTI a impus furnizorilor care practica tarife diferite in functie de reteaua de destinatie a apelului obligatia de a transmite, cel putin in cazul numerelor portate, in mod gratuit, un ton distinctiv, prin care utilizatorii sa fie avertizati ca apelul respectiv este terminat in alta retea decit cea in care este initiat apelul. Alternativ, furnizorii care initiaza apeluri pot transmite, gratuit, un mesaj vocal, prin care utilizatorii finali sa fie avertizati ca numarul apelat a fost portat", se mai arata in comunicat.

Utilizatorii vor avea la dispozitie si o aplicatie web ce va fi dezvoltata de catre operatorul bazei de date centralizate si prin intermediul careia utilizatorii pot afla daca un numar este portat si ce furnizor ofera servicii prin intermediul numarului respectiv la momentul interogarii aplicatiei.

In Romania existau, la jumatatea anului trecut, 19,5 milioane de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobila, dintre care 6,5 milioane aveau abonament, iar alte 13 milioane cartele preplatite. Piata este impartita, in ordine, de Orange, Vodafone, Cosmote si Telemobil-Zapp.