Masinile straine second-hand pe care si le-ar dori cea mai mare parte a romanilor vor fi taxate la fel ca inainte.

Creierele din Ministerul Finantelor care au mosit prima formula a perversei taxe auto au motive de mindrie: si a doua formula, cu care Uniunea Europeana este de acord, chiar felicitindu-ne in chestiune, respecta intru totul spiritul primeia.

Citeva exemple: o masina Euro 3, veche de cinci ani, cu motor de 1,6, era taxata cu 1.140 de euro inainte, iar acum, pe noua grila, taxa este de 910 euro. Scaderea nu este deci foarte mare, iar, daca la aceeasi vechime si categorie de poluare saltam motorul la doi litri, si taxa noua, si cea veche au aceeasi valoare, adica 1.710 euro.

Deci, cele mai „interesante" masini second-hand pentru romani sint taxate cam la fel. Iar acolo unde taxa se schimba substantial, ea este putin relevanta: nu prea se cumpara masini mai vechi de 10 ani, iar cele citeva sute de euro in plus la masinile noi nu-i vor impiedica prea tare pe doritori sa le cumpere - daca esti dispus sa dai 12.000-15.000 de euro pe o masina noua n-o sa te razgindesti pentru ca a crescut taxa cu 350 de euro.

Evident, orice doritor de vehicul pe patru roti care are ceva mai mult decit salariul mediu pe economie se va grabi sa injure statul. Argumentele lor vor fi probabil aceleasi: li se restringe dreptul de a alege, de dragul unui protectionism al industriei nationale care face masini scumpe si proaste, de dragul apararii intereselor importatorilor, cu Tariceanu in frunte, de dragul unei discutabile protectii a mediului. Vor circoti probabil si cei care se gindesc la o masina noua si vor trebui sa scoata din buzunar cele citeva sute de euro in plus, acesta fiind pretul noii grile a taxei agreat de Comisia Europeana.

Cum mi-e greu sa cred ca UE se va razgindi in privinta noii taxe, pentru ca, sa fim seriosi, aceasta este „beton" croita si respecta cam intru totul ce ne-a cerut Bruxelles-ul, toate vaicarelile aduc a latratul dulailor la luna. Mai mult, noua taxa introduce si mult asteptatul sistem de contestare, dar, cu siguranta, pe masura ce va trece timpul, contestatiile vor deveni o „rara avis". Asadar, la cum se prezinta situatia acum, in afara cazului in care instantele de judecata vor decide ca taxa este ilegala (un precedent exista), romanii doritori de second-hand au doua variante: fie platesc o taxa mai mare pe o masina ieftina, fie una mai mica pe o masina scumpa.