Guvernul si Comisia Europeana au cazut de acord asupra noii taxe auto a Romaniei. Creste semnificativ taxa la automobilele noi si scade la cele second-hand.

Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, i-a informat pe membrii Guvernului ca modificarile privind „taxa de poluare auto" vor fi promovate in urmatoarea sedinta de guvern, iar procedura de infringement va fi suspendata total atunci cind acestea vor fi aprobate de Parlament.

Vosganian a afirmat, in sedinta de ieri a Executivului, ca Kovacs Laszlo, comisar european pentru Taxe si Impozite, „a transmis felicitari" Guvernului pentru proiectul de ordonanta de urgenta. Practic, Guvernul a propus Comisiei Europene modificarea taxei de prima inmatriculare cu cea „de poluare auto" care are inca valori ce sar de mia de euro.

Valoarea taxei de prima inmatriculare va creste de doua-trei ori la masinile noi Euro 4, respectiv 420 de euro la capacitati de 1.400 centimetri cubi, 480 de euro la 1.600 cmc si 950 de euro la 1.900 cmc, dar scade de zece ori la masinile Euro 1 vechi de 14-15 ani, intre 323 euro si 652 euro.

Pentru o vechime de 2-3 ani, taxa scade cu o treime la masinile Euro 4 (motoare de 1,6-1,9 litri) de la 1.040 euro la 713 euro, la o vechime de 3-4 ani, de la 1.040 euro la 656 euro, iar la vechime de 4-5 ani, de la 948 euro la 599 euro.

Cota de majorare a taxei se pastreaza in linii generale si pentru masinile noi Euro 4 cu o capacitate mai mare de 1.900 cmc, o crestere mai putin semnificativa urmind sa fie operata doar la motorizari de peste 3.001 cmc.

La motoarele cu catalizator Euro 3 de 1.400 cmc, taxa va creste doar pentru masinile cu vechime de 1-2 ani, de la 945 euro la 1.148 euro. In cazul autoturismelor de 2-3 ani, nivelul taxei va fi redus de la 1.095 euro la 1.050 de euro, la o vechime de 3-4 ani, de la 1.095 euro la 966 euro, iar la masinile fabricate de 4-5 ani, de la 998 euro la 882 euro. Suma va scadea de la 998 euro la 812 euro (vechime 5-6 ani), de la 1.002 euro la 714 euro (vechime 6-7 ani) si de la 1.002 euro la 630 de euro (vechime 7-8 ani).

La masinile Euro 2 de pina in 1.400 cmc, taxa coboara de 2-3 ori, de la 2.604 euro la 1.386 (vechime 7-8 ani), de la 2.604 euro la 1.201 euro (vechime 8-9 ani), de la 2.604 euro la 1.047 euro (vechime 9-10 ani) si de la 2.604 euro la 832 euro (vechime 10-11 ani).

Armistitiu dupa un an de lupta intre soferi si autoritati Istoricul taxei de prima inmatriculare are puncte fierbinti, scandaluri, controverse. Primul episod al luptei dintre autoritati si sofer s-a incheiat cu adoptarea unei noi grile.

Premierul Tariceanu, un fan neconditionatal masinilor noi In anul premergator aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, Guvernul Romaniei a cautat o „portita" de evitare a scenariului polonez, pentru a impiedica importarea masiva a sute de mii de rable. Nascuta initial ca o taxa de mediu, aceasta si-a schimbat numele ulterior devenind taxa auto de prima inmatriculare.

Initiativa de a introduce noua taxa a fost sustinuta de reprezentantii producatorilor locali de masini, de importatori si de primul-ministru Calin Popescu Tariceanu si a fost considerata drept principalul pilon in mentinerea vinzarilor de masini noi. Astfel, noua masura a fost introdusa in iunie 2006 in proiectul de modificare a Codului fiscal, care a intrat in vigoare incepind cu 1 ianuarie 2007.

Reprezentantii ACR, dar si vinzatorii de masini rulate au criticat aceasta masura de protectionism. In martie anul trecut, fostul ministru al Mediului Sulfina Barbu a declarat ca taxa auto este una preponderent fiscala si nu de mediu si a sustinut ca ar trebui redus cuantumul acesteia. In acest caz insa, diferenta de bani platiti pentru masinile rulate din import ar fi trebuit achitata de stat.

La sfirsitul lunii martie, Comisia Europeana a notificat autoritatile de la Bucuresti ca ar putea declansa procedura de infringement in cazul Romaniei pentru introducerea taxei de prima inmatriculare. In opinia oficialilor de la Bruxelles, noua taxa ar fi discriminatorie fata de automobilele care urmau sa fie importate si nici nu dadea dreptul cetatenilor de a o contesta. In urma negocierilor, Guvernul a anuntat ca ia in considerare o noua formula de calcul. Formula initiala lua in calcul trei factori: virsta masinii, norma de poluare si cilindreea. Acest lucru a facut ca nivelul taxei sa inceapa de la 160 de euro pentru o masina noua, de 1,4 litri, care indeplineste normele Euro 4, si sa ajunga la 7.500 de euro pentru o masina veche de sase ani, Euro 3, de 3.000 de centimetri cubi.

In prezent, Guvernul negociaza cu Uniunea Europeana modificarea cuantumului taxei astfel incit sa se tina cont de deprecierea unei masini. In urma acestor modificari, taxa auto s-ar majora chiar si de trei ori pentru masinile noi si ar putea scadea cu pina la 90% pentru cele foarte vechi. Cu toate acestea, valorile medii din prima varianta a taxei si din cea de-a doua vor fi foarte apropiate. Or, tocmai pe acest palier de pret sint vindute cele mai multe masini rulate. Spre exemplu, in 2007, aproape jumatate din autoturismele rulate din import vindute in Romania aveau o virsta mai mica de sase ani.

Cele peste 786 de milioane de lei luati din taxa auto anul trecut nu au fost colectate intr-un fond special destinat protectiei mediului, ci au intrat la bugetul consolidat. Pentru acest an, reprezentantii importatorilor si producatorilor de masini noi au sustinut ca jumatate din acesti bani sa fie utilizati pentru retragerea a 100.000 de rable din circulatie in cadrul Programului de Innoire a Parcului Auto.

Gasiti calculatorul actualei taxe auto la www.cotidianul.ro/select