Astazi, la H’Art Gallery va fi vernisata seria de desene „C18H24O2", o expozitie axata pe formula magica a feminitatii marca Ana Banica.

Artista Ana Banica a ales un mediu intimistpentru explorarea relatiilor de cuplu Ana Banica este o artista a carei feminitate transpare in majoritatea lucrarilor sale, fara sa cada in sentimentalism sau, dimpotriva, in feminism agresiv. Ceea ce nu inseamna ca arta sa nu este condimentata cu aciditate si ironie cit sa ia peste picior opacitatea unor contemporani in fata fenomenelor estetice valoroase si simpatia de care se bucura kitschul. Orientata spre pop art, Ana Banica foloseste materiale neasteptate ca suport pentru desenele sale, cum ar fi musamaua sau pinza. Reteta - kitschul dus la extrem sau recontextualizat devine arta - nu este nicidecum o inventie personala, insa, cum notele autohtone combinate cu un soi de feminitate joviala se simt destul de puternic in stilul sau, nimeni nu ar acuza-o de lipsa de originalitate. De data aceasta, artista a desenat cu rujul pe oglinda doua elemente despre care Dan Popescu, managerul H’Art Gallery si curatorul acestei expozitii, crede ca „sint armele feminitatii pe care Ana Banica le foloseste in a face vizibila o obsesie mai veche: dinamica energiilor din cuplu". Cei care vor veni la vernisajul de astazi vor avea surpriza sa gaseasca nu numai sapte oglinzi amplasate in spatiul conventional al galeriei, ci si desene facute cu rujul pe toate placile de faianta de la toaleta.

Expozitia va fi un fel de plonjare intr-o atmosfera feminina, incepind cu simpla prezenta a celor doua „arme" si incheind cu mirosul senzual al rujului si cu parfumul artistei care va fi pulverizat din abundenta pe parcursul vernisajului. In traditia artei contemporane, chiar acest „parfum de artista" poate fi considerat un ready-made. Dincolo de toate acestea, oglinzile Anei Banica au o „poveste": grafica reprezinta doua siluete, un barbat si o femeie, variind cit sa infatiseze, per ansamblu, un soi de „dinamica a cuplului", explica Dan Popescu. Tot acesta crede ca, daca artistei i-a fost mai usor sa lucreze cu cele doua elemente, pentru ca a facut-o intr-o anumita masura, „intuitiv", pentru barbatul vizitator sau estetician rezultatul este mai greu de inteles.

Incercind sa faca o analiza psihologica a universului sexului slab degajat de lucrari, Dan Popescu subliniaza ca desenele au in centru doua sugestii. Ce ar impinge o femeie sa lase mesaje cu rujul pe oglinda? Curatorul a ajuns, dupa un fel de sondaj, la ideea ca gestul are conotatii puternic erotice. „O femeie lasa un mesaj unui barbat cu rujul dupa o noapte de dragoste", explica el. „Interesant este si ce simte cel care se priveste in oglinda si citeste mesajul lasat de partenera", mai crede Dan Popescu: „Daca citesti «Porcule!» in timp ce te privesti in oglinda, incepi sa te simti asa". In al doilea rind, mesajul are legatura cu sentimentele celor doi: „Cine pe cine iubeste". „De cele mai multe ori, scrisul cu rujul tradeaza dezamagirile si entuziasmul feminitatii", concluzioneaza managerul H’Art.