Viata intre doua avioane este, pentru mine, ca si pentru
colegii mei din Parlamentul European, mai ales viata intre doua lumi. Nu ma
refer la diferentele de viata materiala si culturala, de existenta carora stiam
de multa vreme, ci la diferentele de cultura si de practica politica. Atunci
cand, la sfarsit de saptamana, iei din nou contactul cu realitatile vietii
politice romanesti realizezi diferenta. Din normalitatea vietii politice a
celorlalte tari membre ale Uniunii Europene plonjezi in isteria si in zadarnicia
luptelor politice fara orizont, care au paralizat orice fel de demers politic
romanesc facut in logica interesului public.
Amaraciunea este cu atat mai mare cu cat Romania este o tara
care, daca ar fi condusa de oameni politici mai mult interesati de altceva decat
propriul lor interes, ar putea juca un rol de prima mana in structurarea
deciziilor la nivel european. Iar modul exemplar in care a demarat Presedintia
slovena a Uniunii Europene este un motiv de adancire a frustrarilor mele cel
putin ca europarlamentar romani. Nu avem nici un fel de sentiment de
inferioritate, ci doar constatam, pentru a cata oara, ca o politica externa
eficienta si responsabila este imposibila in lipsa unei politici interne pe masura.
Din pacate, Romania lasa celor mai multi observatori de la Bruxelles si din
alte capitale europene impresia unei tari tot mai dificil de guvernat, si prin
urmare de inteles si chiar de respectat. Ar trebui sa invatam din felul in care
si-a pregatit Slovenia presedintia UE.
Ar fi de reamintit un lucru: la 11 decembrie 2006 a fost dat
publicitatii programul comun al presedintiilor germana, portugheza si slovena ale UE, un document
inedit, care marcheaza o evolutie in abordarea problemelor europene. Dimitri
Rupel, ministrul slovac de Externe, declara acum cateva zile, cu modestie: “Slovenia
este primul din noile state membre care preia presedintia Consiliului. Pentru
noi este un proiect istoric. In fond, nu avem experienta unei asemenea functii,
dar tocmai de aceea ne vom stradui si mai mult”. Si rezultatul stradaniilor
slovenilor este deja vizibil.
Poate ca, in comparatie cu alte tari care au exercitat presedintia
Uniunii, ambitiile Sloveniei pot fi considerate minore. Asta doar la o prima
citire. Pentru ca Slovenia aduce in fata Uniunii problemele unei zone extrem
de complicate, Balcanii de Vest, care se afla intr-un echilibru instabil, ce
poate fi usor rupt de criza din Kosovo. Sigur ca, teoretic, exista o perspectiva
europeana pentru fiecare dintre tarile rezultate din destramarea fostei
Iugoslavii. Practic insa, doar Croatia a inceput negocieri de aderare, care se
anunta extrem de dificile.
Slovenia intelege poate mai bine decat multe alte tari
europene importanta dialogului intre culturi si civilizatii, de aceea si-a
propus sa promoveze dialogul inter-cultural in randul tarilor membre, domeniu in
care sigur va colabora strans cu comisarul roman pentru multilingvism Leonard
Orban. Si nu in ultimul rand este vorba de dorinta Sloveniei de a promova
reforme politice concrete care sa vina in intampinarea prioritatilor agendei politice a cetatenilor europeni.
Daca nu era vizita la Bucuresti a Secretarului General al
NATO, Jaap de Hoop Scheffer, n-ai fi zis ca, nici peste trei luni, in capitala
Romaniei va avea loc Summitul NATO, despre care stim doar cate limuzine vor fi
puse la dispozitia invitatilor si cati lunetisti vor fi presarati pe acoperisuri.
N-am aflat despre prioritatile Romaniei, despre modul in care intelege sa-si
promoveze agenda etc. Nu a existat si nu exista o dezbatere publica despre un
eveniment care nu este totusi o prezentare de moda, fie ea si de uniforme
militare! Un mic amanunt: s-a evocat si posibilitatea de a se schimba locatia
Summitului NATO, in cazul in care Romania nu este capabila sa-l pregateasca
la parametrii ceruti de importanta evenimentului. Numai faptul ca s-a evocat
aceasta posibilitate este deja o problema de credibilitate si de prestigiu! In
schimb, avem relatari detaliate de pe fronturile razboiului celor doua Palate,
despre victime politice, lovituri sub centura, deshumari de “cadavre”
dintre copertile mucegaite ale
dosarelor de cadre, pompos rebotezate “mape profesionale”. Iar “deshumarile”
vor continua, pentru ca suntem in an electo-ral. La sfarsitul acestui razboi,
indiferent de invingator, prestigiul Romaniei si capacitatea ei de a
negocia si de a influenta deciziile atat in plan european, cat si in sanul
NATO, vor avea de suferit. Iata de ce ar trebui sa privim mai atent la presedintia
slovena a UE. Voi cum vedeti aceste lucruri? Astept reactiile voastre!
http://corinacretu.wordpress.com.
PS: Interesant logo-ul presedintiei slovene - o frunza de
stejar stilizata. Logo-ul Summitului NATO de la Bucuresti care va fi: ochiul si
gaura cheii?
Despre autor:
Sursa: Jurnalul National
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
YAYA Baby Food - cum creezi o afacere din mâncare sănătoasă pentru bebeluși
Sursa: start-up.ro
-
Inițiativa europeană prin care România ar putea recicla mai eficient sticla
Sursa: green.start-up.ro
-
Laura Olaru, antreprenoarea care a pariat totul pe genți: Trebuie să fii un...
Sursa: retail.ro
-
Cătălin Chirieac, Raiffeisen Bank: Clienții folosesc, în principal, 3...
Sursa: futurebanking.ro
-
Până acum, doar singurătatea mi-a fost fidelă
Sursa: kudika.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în săptămâna 1-7 aprilie în funcție de zodie
Sursa: garbo.ro
-
Horia Constantinescu a anunțat că pleacă de la șefia ANPC. Care e motivul...
Sursa: wall-street.ro