Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor a inregistrat anul trecut de 7,5 ori mai multe contestatii fata de 2006, ajungand la circa 5.000 de dosare. Pentru unii muma, pentru altii ciuma, asa s-ar putea descrie activitatea ce
Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor a inregistrat anul trecut de 7,5 ori mai multe contestatii fata de 2006, ajungand la circa 5.000 de dosare. Pentru unii muma, pentru altii ciuma, asa s-ar putea descrie activitatea celor de la Consiliul National pentru So­lutionarea Contestatiilor (CNSC). In timp ce firmele au castig de cauza, blocand licitatii importante, ins­ti­tu­tiile statului au de pierdut deoa­re­ce functionarii nu cunosc bine legisla­tia. Numarul contestatiilor a depasit cu mult nivelul asteptarilor au­to­ri­ta­tilor. Cu atat mai mult cu cat serviciile Consiliului sunt facultative si gratuite, nefiind nevoie de achita­rea vreunei taxe in momentul de-punerii contestatiei. Institutia in­regis­­treaza contestatii din toate do­me­niile in care se organizeaza achi­zitii publice.
PROCEDURA. O licitatie poate fi contestata ori de cate ori se considera ca au fost incalcate preve­de­­rile legale. Dupa inregistrarea contestatiei, aceasta devine obiectul unui dosar care este distribuit alea­toriu si apoi solutionat printr-o de­cizie de completul caruia ii revine. Solutionarea contestatiei se reali­zeaza pe baza documentelor care se depun la dosar. Oricine se in­cadreaza in prevederile legale poate depune contestatie la Consi­liu sau poate alege direct calea instantelor de judecata. Contestatia suspenda procedura achizitiei pu­blice pana la momentul solutionarii acesteia, insa instanta nu are acelasi efect decat prin urmarea procedurii civile. Decizia Consiliului poate fi atacata numai la Curtea de apel cu recurs. Daca in 2006 procentul deciziilor emise de CNSC in favoarea institutiilor statu­lui a fost de 50%, anul trecut acesta a ajuns la 63%. ACTIVITATE. Initial insti­tutia a fost creata pentru solutio­na­rea a circa 600-800 de contestatii anual, insa a ajuns sa inregistreze peste 600 de contestatii pe sap­ta­mana. “Anul trecut au fost inregistrate la CNSC 4.976 de contestatii si au fost emise 4.119 decizii. Numarul inregistrarilor a fost de 7,5 ori mai mare fata de anul 2006, cand au fost inregistrate 673 de dosare”, a de­cla­rat Cristina Lita, purtator de cuvant al CNSC. De asemenea, pentru anul acesta reprezentantii institutiei se asteapta ca trendul crescator din ultimii doi ani sa se mentina. La solutionarea fieca­rei contestatii lucreaza un complet alcatuit din trei consilieri de so­lu­tionare, obligati sa-si pronunte punctul de vedere asupra dosarului, precum si perso­nalul auxiliar afe­rent acestora. Consiliul are 21 de mem­bri, adica sapte complete, iar in perioada urmatoare vor functiona inca patru complete. Daca anul trecut au fost emise 4.119 decizii, inseamna ca unui complet i-au revenit cate 588 de dosare, adica circa trei decizii pe zi. Consiliul are obligatia de a solutiona contestatia in termen de 30 de zile de la data pri­mirii dosarului achizitiei publice de la autoritatea contractanta. Personal subdimensionat Lipsa personalului reprezinta principala problema cu care s-a confruntat si se confrunta CNSC in desfasurarea activitatii. Aceas­ta situatie pare sa se fi remediat la sfarsitul anului trecut, cand prin modificarea legislatiei a fost marita schema de personal, creandu-se patru noi complete de solutionare. Din cauza numarului mic de personal, functionarii CNSCD au dus o munca asidua pentru solutionarea in termen a majoritatii contestatiilor. Eficienta se poate observa in numa­rul redus, respectiv 34, de plangeri formulate impotriva institutiei. Functionarii CNSC spun ca nu au nici “clienti fideli”, deoarece depunerea unei contestatii reprezinta optiunea fiecarei societati. Consiliul este un orga­nism independent administrativ-jurisdictional al carui rol este de a solutiona contestatiile depuse in domeniul achizitiilor publice, conform prevederilor OUG nr. 34/2006, modificata si completata prin OUG nr. 94/2007. Acesta functioneaza in baza Regulamentului propriu, iar in desfasurarea activitatii se supune numai legii. Dezapezirea a fost contestata Iarna acesta, pentru autos­trazile Bucuresti - Pitesti (A1) si Bucuresti - Cernavoda (A2) reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi nu au semnat un contract de desza­pe­zire, deoarece licitatiile au fost tot timpul contestate. Firmele concurente care au depus oferte si-au dat peste mana una alteia din cauza sumei ce urma a fi primita pentru serviciile de deszapezire intreprinse pe autostrazi. Desi licitatia din decembrie fusese castigata de consortiul format din PA&CO International si Romprest, semnarea contractului a fost blocata de contestatia depusa de societatile care au facut cealalta oferta, respectiv Argecom-Euro Construct Trading - Dimar. In timp ce consortiul alcatuit din PA&CO Inter­national si Romprest s-a angajat sa presteze serviciul pentru circa 2,57 milioane de euro, celalalt consortiu se angajase sa realizeze serviciile pentru suma de 4,36 milioane de euro. Bugetul total al CNADNR pentru deszapezirea autostrazilor in iarna 2007-2008 este de 4,9 milioane de euro. elena.stan@jurnalul.ro


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.