Exporturile de gaze naturale din Asia Centrala ameninta constructia proiectului Nabucco, potrivit lui Jonathan Stern, profesor la Institutul pentru Cercetari Energetice Oxford, citat de Reuters. De o luna de zile Turkmenistanul a sistat transportul de gaze naturale catre Iran, iar Iranul nu a a mai livrat gaze natrale Turciei, care la randul ei nu a mai livrat Greciei. Turkmenistanul a invocat motive tehnice pentru sistarea exporturilor, care erau de circa 23 milioane de metri cubi pe zi. Oficialii Iranieni suspecteaza, insa, ca se doreste dublarea preturilor.
“Evenimentele recente nu au ajutat argumentele pentru realizarea Nabucco in legatura cu securitatea energetica. Ne aflam intr-o situatie in care Turkmenistanul nu furnizeaza gaze Iranului, Iranul Turciei si Turcia Greciei, si acesta este coridorul dorit de europeni, pentru ca sunt nesiguri pe gazul rusesc”, a declarat Jonathan Stern.
“Sunt multe obstacole in calea Nabucco. Nu este un proiect imposibil de realizat, dar se bazeaza pe multe variabile care nu au fost inca stabilizate”, a spus Charles Esser, analist al International Crisis Group din Bruxelles. Pana in prezent, actionarii Nabucco au incheiat un contract de furnizare cu Azerbaijan, insa cantitatea va fi insuficienta pentru asigurarea eficientei proiectului, au precizat analistii. O alta problema ridicata de expertii citati vizeaza exploatarea rezervelor bogate de gaze din Kazahstan si Turkmenistan, tari in care infrastructura este slab dezvoltata, exceptand conductele care livreaza conbustibil Rusiei.

INCONSISTENTE. Oficialii Uniunii Europene, care sprijina oficial proiectul Nabucco au anuntat, insa, in mai multe randuri, ca pentru transportul de gaz folosind Nabucco nu se vor folosi gaze iraniene. Gazul iranian nu este dorit din cauza disensiunilor privind programul sau nuclear, Statele Unite ale Americii spunand ca Iranul dezvolta programul pentru a putea construi bombe nucleare, in vreme ce iranienii declara ca problema este doar de energie.
In plus, consortiul Nabucco, in frunte cu austriecii de la OMV doresc includerea ca partener financiar in proiect a Socar, compania azera de stat in domeniul hidrocarburilor. De asemenea, Kazahstanul, de unde KazmunaiGaz a cumparat 75% din Rompetrol, este interesata de proiectele Nabucco si Constanta ­ Trieste pentru a avea cum sa-si transporte produsele catre pietele UE. In acelasi timp exista un proiect de construire a unui gazoduct pe sub Marea Caspica, astfel ca gazele caspice ar putea ajunge in Azerbaidjan, punctul de unde ar trebui sa se alimenteze Nabucco, astfel ca alimentarea gazoductului nu ar trebui sa se afle in pericol.

COSTURI. Scopul construirii Nabucco este reducerea dependentei energetice a UE fata de Gazprom, de unde se importa un sfert din consumul total al blocului comunitar. Constructia sa va costa 5 miliarde de euro. Turcia a adoptat recent RWE drept al saselea partener al proiectului, iar OMV doreste atragerea Socar la realizarea gazoductului.
In paralel, Rusia a semnat cu Bulgaria construirea gazoductului South Stream, care dupa ce ar traversa Marea Neagra ar junge in Bulgaria si de aici s-ar ramifica spre Serbia, Romania sau Grecia ca sa ajunga apoi in Italia, unde Eni este companie co-fondatoare a proiectului impreuna cu Gazprom. Costurile pentru South Stream se ridica la 10 miliarde de euro.